Followers

Tuesday, March 31, 2009

Berkahwin Murahkan Rezeki


Assalamualaikum,

Berkahwin atau mendirikan rumah tangga merupakan salah satu daripada sunnah Rasulullah s.a.w sebagaimana sabda Baginda yang bermaksud: “Perkahwinan itu sunnah aku. Sesiapa yang menolak sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku.”
(Riwayat Bukhari)

Hari ini sering kita melihat bahawa sesuatu perkahwinan itu suatu perkara yang rumit dan menyusahkan. Kenapa perkara ini boleh terjadi ? Ramai di antara kita yang beranggapan, nak kahwin mesti ada kereta, mesti ada wang yang banyak, mesti ada itu dan ini …

Cuba kita ambil iktibar dari kisah yang berlaku lebih kurang 1400 tahun dahulu yang mana boleh kita jadikan panduan hidup ini. Insya-Allah …

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. didatangi oleh seorang lelaki. Lelaki ini mengaku dirinya seorang yang miskin. Kemudian ia meminta jalan keluar agar terlepas dari belenggu kemiskinan.

Rasulullah s.a.w tanpa banyak fikir lagi terus menyuruh lelaki itu berkahwin. Lelaki ini sangat senang dengan saranan yang diberikan Rasulullah. Dengan keyakinan yang mantap, akhirnya lelaki itu berkahwin. Setelah sekian lama berkahwin, lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan nasibnya, “Ya Rasulullah saya sudah berkahwin tetapi masih tetap miskin, bagaimana ya Rasulullah ?”. “Kahwin lagi,” jawab Rasulullah singkat.

Si lelaki tanpa banyak bertanya lagi. Beliau percayakan kepada Rasulullah. Sebab tidak mungkin Rasulullah mahu menipu ummatnya. Akhirnya lelaki itu berkahwin lagi dengan gadis lain.

Namun beberapa waktu kemudian lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan masalahnya : “Ya Rasulullah, isteri saya sudah dua tapi saya masih miskin, bagaimana ya Rasulullah… ?” keluh lelaki itu. “Kahwin lagi,” jawab Rasulullah singkat. Hati lelaki itu berasa senang apabila mendengar jawapan Rasulullah.

Kemudian beliau berkahwin buat kali ketiga. Namun setelah beberapa lama keadaan tetap juga belum berubah. Mulanya ia malu mengadu kepada Rasulullah, tapi apakan daya ia masih tetap miskin. Dengan berat hati beliau mendatangi Rasulullah dan menyampaikan masalahnya. “Ya Rasulullah, engkau telah menyuruhku menikah untuk ketiga kalinya, tapi aku tetap miskin. Sekarang apa yang harus kulakukan?”, adu lelaki itu. “Berkahwinlah lagi,” kata Rasulullah.

Akhirnya si lelaki itu menikah buat kali keempat. Dan benarlah kata Rasulullah. Ternyata isteri keempatnya ini membawa berkahwin di dalam kehidupannya. Dengan kepandaiannya menenun, ia mengajar kemahiran tersebut kepada tiga madunya. Akhirnya usaha tersebut mendatangkan keuntungan dan kekayaan. Perusahaan industrinya maju dan mampu mencukupi keperluan rumah tangga lelaki itu serta isteri-isterinya.

Sabda Rasulullah bermaksud : “Carilah rezeki dengan menikah” (Riwayat Ibnu Abbas)

Firman Allah Taala bermaksud : “Dan kahwinilah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.”
(surah an-Nur :32)

Dengan mengambill iktibar dan teladan dari kisah di atas, Insya-Allah jika niat kita ikhlas dan murni serta tujuan berkahwin itu kerana Allah, tidak mustahil segala gejala-gejala sosial dapat dihindarkan.

Wassalam…

Naz : :)

Monday, March 30, 2009

Apakah Pelaburan Yang Paling Menguntungkan?


Naz : Ni e mail yg aku dapat beberapa hari yg lalu...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Naz, apa khabar? Semoga anda berada dalam keadaan yang sihat di
samping orang yang tersayang.

Di dalam dunia ini terdapat pelbagai jenis pelaburan dan ada di
antara pelaburan yang tidak memberikan pulangan yang baik kepada
kita.

Ada juga pelaburan yang memberikan kita keuntungan namun
kadang-kala ada juga ruginya.

Jadi, apakah sebenarnya pelaburan yang sentiasa menguntungkan tanpa
mengalami sebarang kerugian?

Pelaburan yang sentiasa memberikan keuntungan kepada kita ialah
pelaburan terhadap ilmu!

Mungkin sudah ramai yang tahu bahawa pelaburan paling menguntungkan
ialah pelaburan terhadap ilmu yang akan memberikan pulangan segera
kepada pengetahuan kita.

Namun jawapan tersebut sebenarnya masih kurang tepat.

Donald Trump dalam satu temubual pernah berkata "Pelaburan yang
paling menguntungkan dalam hidup saya ialah pelaburan terhadap ilmu
yang saya segera praktikkan!".

Jadi, jika selama ini anda merasakan pelaburan anda terhadap ilmu
adalah perkara yang menguntungkan namun sejauh mana anda praktikkan
ilmu tersebut?

Kami percaya bahawa Naz mungkin telah menghadiri pelbagai
seminar dan membeli pelbagai produk, namun bilakah anda mahu
bertindak?

Praktikkanlah segera ilmu-ilmu yang telah anda laburkan agar
pelaburan anda adalah satu pelaburan yang menguntungkan.

Ingat mempraktikkan ilmu adalah satu kuasa dan kami di sini
sentiasa mendoakan kejayaan anda! Amin.

Sekian,
Zhafran & Labanon,
Team FlareBiz,
www.MajalahIM.com

p/s: Naz juga boleh melabur sedikit wang anda untuk menghadiri
bengkel membina web jualan yang akan di adakan pada 4hb April ini.
Klik di sini untuk maklumat lanjut:

[+] http://majalahim.com/bengkel-minisite

Naz : Ilmu yang bermanafaat adalah pelaburan yang sungguh menguntungkan di dunia dan di akhirat...

Sunday, March 29, 2009

Bil Telefon


Bil telefon sebuah keluarga naik melambung. Suami
telah memanggil semua ahli keluarga untuk berbincang;

Suami : Ini dah melampau... Gunakan telefon sesuka hati.
Ayah tak gunakan telefon rumah, ayah gunakan telefon
tempat ayah bekerja.

Isteri : Saya pun sama juga, gunakan telefon tempat
saya bekerja.

Anak : Oh sori..saya gunakan SMS sahaja. Untuk
panggilan saya gunakan telefon tempat saya bekerja
juga.

Maid @ Bibik : Jadi apa masalahnya? Semua orang
gunakan telefon tempat bekerja. Sama juga dengan
saya!!!....

Naz : Awasi pembantu rumah anda...

Saturday, March 28, 2009

Khas untuk janda...


hulurkan bantuan kepada saudara Yunus

Naz : Ku tunggu jandamu... hahaha... :p

Friday, March 27, 2009

Tag dari HysMan


Inilah tag yang pertama aku dapat seumur hidup aku. Masa memula aku ingatkan macam 'smart tag' yang kat tol highway tu. Hehehe... sengal betul aku ni..

Yang kasik aku tag ni ialah blogger tersohor tahap 8 petala... iaitu saudara HysMan. So, bacalah apa2 yang patut. Kalo x baca pun x der hal.

Tanda-tanda Anda...

1. Sedang Sukahati
Tersenyum, tergelak dan memancarkan aura suka hati aku kepada orang2 di sekeliling aku. So, orang2 sekeliling akan jadi suka hati juger... Boleh jadi ker?? Ntah ler...

2. Sedang Marah
Diam x memasal. Bila dah cool, baru back to normal balik. Aku ni marah lambat, dan boleh cool dlm masa yg sekejap. Aku x suka marah2. Bila marah, aku rasa macam nak jadi Hulk jer... Time tu aku cakap dlm hati 'Cool beb.. cool...'

3. Sedang Bosan Tahap Maxima
Tido jer la... kalo x boleh, aku maen gitar. Kalo bosan lagi, aku tengok tv. Kalo x berkesan, aku karoke. Kalo x jadi jugak, aku buat bodoh jer la...

4. Sedang Cemburukan 'Sesuatu'
Hmmm... banyak maksud ni? Cemburukan siapa ya? Ok la... contohnya, kalo aku cemburukan jiran aku yang ada keter BMW, aku akan berusaha untuk dapatkan pakai duit sendiri. Tapi bergantung pada yang aku minat la... Usaha tangga kejayaan. Pandanglah orang2 yang berada di atas, supaya kita juga boleh naik ke atas juger...

5. Sedang Rindukan 'Sesuatu'
Fuhh... Soklan bersifat feeling nih... Hmmm... Sesuatu itu bermaksud bender ke? Kalo aku rindukan 'sesuatu', aku ingat 'sesuatu' tu dalam beberapa minit. Kemudian cuba lupakan. Kalo x, jawabnya 1 kerja pun x leh buat.

Kenapa Anda...

1. Rasa Cemburu??
Ntah... bender tu datang secara tiba2. Tapi aku x suka cemburu2 ni... Banyak kerojer laen boleh dibuat seperti buang sampah dan repair sinki yang tersumbat...

2. Rasa Marah??
Ntah... bender tu datang secara tiba2. Seperti jawapan di atas, aku juga x suker marah. Banyak kerojer laen boleh dibuat seperti trim misai aku dan juga menggosok gigi...

3. Senyum??
Haa... yang ni aku suker. Aku akan tersenyum bila aku nak senyum kat orang. Memanglah kena senyum kan... Bila orang senyum kat aku, aku akan senyum balik kat orang tu. Aku akan senyum selebar kuali bila aku dapat projek. Senyum rezeki namanyer... Selain tu, aku suka senyum sorang2. Tapi bukan gila, tp ingat balik memori yang kelakar bersama family dan rakan2.

4. Rasa Bersalah??
Bila aku rasa aku ada menyinggung hati orang laen. Biasalah, aku juga manusia macam korang. Ada wat salah dan silap. Tapi rasa bersalah tu akan hilang kalo orang tu sudi memaafkan. Kira 0-0 baliklah...

5. Rasa Mengantuk Tahap Gaban
Aku akan rasa mengantuk tahap gaban bila x cukup tido beberapa hari. Biasanya kalo x cukup tido, aku akan ganti balik dng tido di siang hari sampai aku rasa cukup.

Reaksi Anda Bila...

1. Sedang Marah
Aku x suker marah2. Tapi kalo termarah tu, aku kadang2 tertinggikan suara. Tapi lepas tu cool balik..

2. Terasa Malu Teramat Sangat
Muka aku merah. Time tu aku nak cari jamban untuk kasik relaks sampai malu tu hilang. Selain jamban, aku juga akan gunakan bilik stor, belakang banggunan, dan juga tempat2 yang tak der orang...

3. Tak Dapat Tidur
Aku akan cari apa2 yang boleh dibaca atau apa2 yg boleh ditengok atau didengar sampai tido...

4. Ternampak Ehem Berjalan Dengan Ehem2
Hmm... aku x pernah alami situasi ni. Tunggu bila aku dah alami sendiri, baru aku g tahu. Itupun kalo aku ingat nak tulis kat sini...

5. Keseorangan
Biasa2 jer. Aku dah biasa sangat sorang2. Biasanya time tu macam2 idea datang. Lebih2 lagi kalo time tu aku ada bahan untuk dibuat subjek research aku...

5 Falsafah Anda...
Lihat orang yang di atas dan cuba untuk berjaya
Lihat orang di bawah dan bersyukur dengan apa yang ada...

Sesiapa berminat nak jawab tag ni, amat2lah di alu2kan. Banyak manafaat... kita akan lebih mengenali diri kita yang sebenarnya. Biasanya kita tengok orang, tapi jarang sekali tengok diri kita sendiri... :)

Thursday, March 26, 2009

INIKAH ISTANA KEJAYAAN?


Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, 18, mencatat keputusan cemerlang 19 A1 dan satu A2 dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan baru-baru ini.

Menurut Utusan Malaysia, Nik Nur Madihah -- Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan), Kota Bharu, Kelantan -- dan keluarganya tinggal di rumah usang ini.

Saya menitis air mata melihat gambar ini. Sewaktu kecil dulu, inilah lebih kurang keadaan rumah di mana saya dibesarkan. Cukup daif.

Alhamdulillah, pendidikan telah mengeluarkan saya dari kitaran kemiskinan. Dulu ayah bekerja sebagai penebang tebu, ibu pula setiap hari mengambil upah di sawah. Saya tahu erti kemiskinan -- ada hari-hari di mana saya dan adik hanya minum air kosong saja sebelum tidur; tanpa nasi dan lauk.

Bukan sedikit air mata ibu mengalir sewaktu membesarkan saya ... Terima kasih, ayah. Terima kasih, ibu.

Naz : Madihah cemerlang berkat usaha titik peluh halal yang diperolehi oleh kedua2 orang ibu bapanya.

*Terima kasih kepada pengirim email HysMan.

Wednesday, March 25, 2009

Fatality at SSAJ pedestrian overhead bridge (KLUANG - 13/03/09)

Fatality at SSAJ pedestrian overhead bridge (KLUANG - 13/03/09)









Naz : Dasat sungguh...

Update dr orang Kluang HysMan (27 Mac 2009) :
menurut siasatan yg aku lakukan Naz hehee member aku bagitau ler,lori ni punya pump hidraulik rosak..jadi bekas kat belakang (ape namanyer??) ternaik jadi merempuh jejantas tu...
bukan kesilapan pembinaan jejantas tu..lori tu yg bermasaalah..
pemandunya dikata mati berbangsa cina..
menurut kata member aku ni lagi,rupa2nya kejadian nih kat depan kg aku..kat kem batu 3 kg tengah,kluang..
huallahualam..
tapi tak sempat nk snap gambo katenye..hehee..
:p

Tuesday, March 24, 2009

hilang kan ngantuk..


Alahai Mak Cik..........

Suatu hari..seorang Makcik menyewakan salah satu biliknya
untuk seorang pemuda penyelidik nak buat kajian kat kampungnyer..

Penyelidik yang dah bersetuju tu pun menyewa la..

Malam tu..

Time penyelidik tu nak mandi..maklum ler bilik air kampung..
Dah tu dia tu..hensem lagi..muda lagi..
Makcik tu pun "semacam" ler..dia pun nak pi ngendap si anak muda nie mandi....
Makcik nie kantoi sekali..oleh pemuda tu..
Kali keduanya pun kantoi...nak ngendap nie..
Kali ketiganya..pemuda tu naik bengang dan bagi warning..
" Kalau makcik ngendap saya sekali lagi...saya rogol makcik!!!"
Kemudian..makcik tu keluarkan jari kelingking dan berkata...

" JANJI TAU..!!"..


================
Burung Spesel

Pada suatu hari sorang suami baru pulang dari Brazil , membawa burung kakak tua yang sangatlah spesel..
Si isteri bertanya..pada si suami..
" Abang..buat aper beli burung tu..?! Kan mahal tu..!"
Suami menjawab..
" Ala takper..burung ni spesel..tengok nie.."
Suaminya mengangkat tangan kanan dan memetik jarinya....burung itu terus menyanyi lagu POP..
Si isteri sangat suka..dan menyuruh suaminya mengangkat tangan kiri plak..
Si suami..berbuat demikian dan memetik jarinya.. dan burung itu terus menyanyi lagu ROCK pula..
Si isteri pun suka dan bertanya..
" Abang, kalau kita angkat kedua-dua tangan plak camner..?"
Suaminya menjawab.." Awak cuba la buat.."
Si isteri mengangkat kedua2 tangannya dan memetik jarinya..lalu..burung itu pun berkata...

" SATU SATU LAH, BODOH..!!! "

==================
mengandung anak gajah??????

Seorang lelaki yang badannya gendut naik kereta
api. Penumpang sangat penuh maka lelaki itu
terpaksa berdiri. Dia merasa ada yang
menyenggolnya lalu lelaki itupun melihat
kebelakang. Ada seorang ibu hamil yang juga
sedang berdiri. Melihat wanita hamil itu maka
lelaki bertanya pada wanita itu :

Lelaki: Hi... kakak hamil ya ?
Ibu hamil : Iya udah tahu tanya lagi (kata wanita
dengan nada kesal)

Lelaki: Isinya orang ya, kak ?
Ibu hamil : Iya (dengan nada kesal, lalu
bertanya)Encik hamil juga ya?

Lelaki: Iya (Sambil ketawa)
Ibu hamil : (Karena merasa jawaban lelaki itu
tidak sopan dia melanjutkan pertanyaannya) Isinya
orang ya?

Lelaki: Bukan, isinya anak gajah (sambil ketawa lagi).
Ibu hamil : (terkejut, lalu ketawa)

Lelaki: Laa... kenapa ketawa? (dengan bingungnya)
Ibu hamil : Oh isinya anak gajah, ya... patutlah
belalainya keluar( sambil menunjuk seluar lelaki
yang lupa dikancing)

Lelaki:???????????
=============

Skandal Doktor

Seorang lelaki yang kebetulan seorang doktor muda, merasa tidak selesa dengan apa yang telah berlaku.
Ia pulang ke rumah dengan wajah muram.
Setibanya di rumah, ia merebahkan diri di katil dan fikirannya mula melayang
Lalu ia mendengar suara dalam kepalanya berkata,
"Sudahlah, tidak usah difikirkan. Skandal doktor membuat hubungan intim
dengan pesakit terjadi di mana-mana.
Jadi kamu tidak perlu merasa bimbang."
Doktor tersebut cuba untuk setuju, tapi apa yang telah terjadi pagi
itu terbayang kembali dan perasaan tidak selesa muncul lagi.
Ia membalikkan badan dan mendengar lagi suara dalam kepalanya,
"Tak perlu bimbang,orang sudah mula biasa dengan skandal hubungan seksual
antara doktor dan pesakitnya."
Lelaki itu mulai tenang dan perasaannya beransur-ansur pulih...
Tiba-tiba suara lain dalam kepalanya berkata,
"Tapi masalahnya kamu kan doktor haiwan"
--------------------------------

Sorang taukeh kedai restoren sedang mengira pinggan mangkuk di kedainya...
- 13 mangkuk pecah
- 5 mangkuk retak
- 2 mangkuk hilang


DAN....
- 1 mangkuk hayun sedang baca email ni.....
daa...pegi buat keje......takde keje lain ke 2...asyik tgk pc je ekekekekeekekeke

Sunday, March 22, 2009

How To Capture a Screen Shot of your Desktop or the Active Window in Windows

Here's How:

1. Press the Print Screen key on your keyboard. It may be labeled [PrtScn].

2. Open an image editing program, such as Microsoft Paint.

3. Go to the Edit menu and choose Paste.

4. If prompted to enlarge the image, choose Yes.

5. Optional: Use your image editor's crop tool to crop out unnecessary portions of the screen shot.

6. Go to the File Menu and choose Save As.

7. Navigate to the folder where you want to save the image.

8. Type a file name for the image.

9. Select a file type.

10. Click the Save button.

Tips:

1. Hold the Alt key down while pressing Print Screen to capture only the active window.

2. Generally the GIF format works best when saving screen shots of application windows. The JPEG format usually makes screen shots (especially those with text) blurry, blotchy and discolored.

3. See related resources below for more screen shot tips and listings of screen capture software that offers many more options for capturing screens and portions of screens on Windows and Macintosh computers.

4. The Windows " clipboard" is a term used to describe the temporary storage space in memory where an item is placed when you copy or cut. When you paste, the item is transferred to the program you're working in. If you copy something else, the old item is replaced with the new. You can't navigate to or manipulate the clipboard directly; it's only used for copy and paste operations.

5. If you have windows Vista, you can capture screen shots much more easily using the Snipping Tool included with Vista.

Friday, March 20, 2009

Gugur Sebagai SYUHADA


SYAHID! Adakah jiwa anda bersemangat apabila mendengar perkataan itu atau gentar ketakutan?

Apapun perasaan anda, yang pasti ramai Muslim yang syahid, sama ada ketika berjuang membela agama dan tanah air di perbatasan atau menjadi mangsa korban di rumah dan tempat awam seperti rakyat Palestin hari ini.

Mereka sudah biasa dengan perjuangan, malah kanak-kanak mereka membesar di depan muncung senapang. Ungkapan seperti “hanya kejayaan atau mati syahid yang kami idamkan” sudah menjadi darah daging mereka.

Sejarah membuktikan bukan sedikit orang Islam yang gugur sebagai syahid terutama melalui perjuangan menentang golongan kafir.

Dalam perjuangan peringkat awal kebangkitan Islam seperti perang Badar, 14 orang gugur, perang Uhud (71), perang Khandak/Ahzab (6), perang Khaibar (21), perang Muktah (12) serta perang Hunain dan Taif (16).

Dalam perang Uhud, seorang lelaki Quraisy yang juga bapa saudara Rasulullah s.a.w, Hamzah bin Abd Mutalib, gugur syahid.

Orang pertama gugur syahid dalam Islam ialah Sumayyah binti Khayyat, ibu kepada Ammar bin Yasir yang mati kerana mempertahankan agama Allah di tangan pemuda Quraisy Makkah, Abu Jahal.

Golongan beriman yang gugur sebagai mati syahid sebenarnya hidup di sisi Allah seperti dinyatakan pada ayat 169, surah Ali Imran, maksudnya: “Dan, jangan sekali-kali engkau menyangka orang yang terbunuh pada jalan Allah itu mati, bahkan mereka hidup di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki.”

Ganjaran pahala dikurniakan Allah kepada orang yang berjuang di jalan Allah sangat besar dan tidak ternilai, bahkan keistimewaan yang diberikan kepada mereka tidak ada tolok bandingnya.

Mereka dijanjikan dengan kegembiraan, kemenangan yang besar dan syurga seperti yang dapat dilihat pada ayat 111, surah at-Taubah.

Darah syahid yang keluar mengalir dari tubuh mereka adalah suci.

Darah itulah yang akan menjadi tebusan untuk mereka mencapai kebahagiaan hidup di akhirat di samping keharuman nama mereka sebagai pahlawan yang sentiasa dikenang.

Istilah syahid berasal daripada perkataan Arab. Secara literal ia bermaksud saksi. Dalam bahasa Inggeris perkataan “martyr” bagi merujuk orang yang mati syahid.

Al-Quran ada menggambarkan syahid sebagai mati golongan beriman dalam perjuangan agama dan kebenaran, sekali gus membezakannya dengan kematian orang kafir seperti pada ayat 140, dari surah Ali Imran, maksudnya: “Jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka, maka sesungguhnya kaum (musyrik) itu mendapat luka yang sama (dalam peperangan Badar).

“Dan, itulah keadaan hari-hari, Kami gilirkan dia antara sesama manusia (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang beriman (dan sebaliknya) dan supaya Allah jadikan sebahagian di antara kamu orang yang mati?syahid. Dan Allah tidak suka kepada orang yang zalim.”

Pada tempat yang lain syahid diterjemahkan sebagai saksi, misalnya saksi terhadap kebenaran (al-Baqarah:143) dan saksi dalam urusan kewangan (al-Baqarah:282).

Istilah syahid sebagai mati pada jalan kebenaran ada juga digambarkan pada hadis seperti dalam Sahih al-Bukhari, menyatakan Muslim yang terbunuh mempertahankan hartanya.

Ulama ada menyebut syahid terbahagi kepada dua iaitu jenis iaitu gugur syahid berperang dan tidak berperang.

Mereka yang mati berperang pula dikategorikan syahid dunia dan akhirat (mati dalam peperangan kerana ikhlas menegakkan Islam) dan syahid dunia (mati dalam peperangan dengan tujuan utama membolot harta rampasan di samping berperang menegak agama Islam.)

Golongan syahid tidak wajib disolatkan dan dimandikan sekalipun berada dalam hadas kecil atau besar.

Perkara itu seperti arahan Rasulullah ke atas syuhada perang Uhud.

Sabda baginda maksudnya: “Jangan kamu mandikan mereka kerana setiap luka dan darah itu adalah wangi semerbak pada hari kiamat dan tidak usah solat ke atas jenazah mereka.”

Mati dalam kebakaran, beranak, penyakit, mempertahankan harta, membela diri dan mati ketika bersiap untuk berperang juga dikategorikan syahid.

Orang yang bercita-cita mati syahid, tetapi mati di tempat tidur juga dianggap syahid seperti hadis diriwayatkan Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai dan Ibnu Majah, yang bermaksud: Daripada Sahl bin Hanif r.a bahawa Rasulullah bersabda: “Sesiapa yang mengharapkan daripada Allah mati syahid dengan hati yang benar (jujur dan ikhlas), nescaya akan diletakkan Allah kedudukannya di tempat kalangan syuhada sekalipun ia mati di atas tempat tidurnya.”

Ulama terkemuka Sheikh Yusuf al-Qaradawi pada 2003 pernah berkata, pejuang Islam yang terkorban dalam operasi mengusir tentera Amerika Syarikat dari Teluk dianggap sebagai mati syahid kerana niat suci itu.

Bagaimanapun, ulama Mesir itu menegaskan keperluan membezakan rakyat Amerika dengan kerajaan dan tentera negara itu.

Tentera dan kerajaan Amerika itu, katanya, adalah penjajah dan musuh yang menceroboh negara Islam.

Sehubungan itu, beliau berkata, pejuang Islam yang mati kerana menentang Amerika dianggap syahid dengan syarat niat mereka baik kerana menganggap tentera yang menjajah ini sebagai musuh yang menceroboh wilayah mereka.

Bagaimanapun, ada sesetengah Muslim menggunakan istilah syahid untuk menggambarkan mereka yang mati dalam serangan berani mati seperti serangan ke atas tentera laut Amerika di Lubnan pada 1983.

Thursday, March 19, 2009

GUITAR HERO III MENGHINA KALIMAH ALLAH?


Aku tidak pasti dengan perkara ini kerana aku tidak pernah bermain games Guitar Hero . Tetapi kepada mereka yang memiliki games Guitar Hero III: Legends of Rock cuba perhatikan betul-betul pada games tersebut, dan sekiranya benar ia menghina kalimah Allah , aku cadangkan bakar sahaja games itu.


Tidak cukup dengan karikatur dan filem pendek Fitna yang menghina kesucian Islam . Datang pula game komputer yang menghina kalimah Allah SWT . Kali ini game Guitar Hero 3 telah menghina kalimah Allah SWT . Guitar Hero 3 adalah permainan komputer yang memainkan lagu-lagu rock klasik.
Lihatlah bagaimana paparan kalimah Allah ini telah dijadikan paparan lantai dan kemudian dipijak oleh makhluk yang berupa "syaitan" bermain gitar. Sungguh biadap game ini. Game ini dibangunkan oleh syarikat Neversoft dan dikeluarkan oleh Activision dan RedOctane . Neversoft adalah sebuah syarikat pembangunan video game yang berpangkalan di Amerika Syarikat . Dipunyai oleh Joel Jewett (berasal dari Montana, Amerika ) bersama dengan Chris Ward dan Mick West . Chris dan Mick kedua-duanya berasal dari Yorkshire, England .
Jika kita tidak teliti, kita tidak akan perasan paparan kalimah Allah SWT ini. Pada sesiapa yang melihat permainan komputer ini sila uninstall game ini. Sungguh halus permainan golongan Yahudi dan Nasara untuk menyesatkan orang Islam . Waspadalah kita sebelum membeli mana-mana permainan komputer.

Naz : Walaupun aku minat gitar, tp aku x pernah maen game busuk ni. Apalah orang kapir ni... Tak habis-habis...

Tuesday, March 17, 2009

Sifat Romantik Rasulullah S.A.W


Rasulullah SAW adalah contoh yang terbaik seorang suami yang mengamalkan sistem Poligami. Baginda romantik kepada kesemua isterinya. disebutkan satu kisah pada suatu hari isteri-isteri baginda berkumpul dihadapan baginda lalu bertanya siapakah diantara mereka (isteri-isteri) baginda yang paling disayangi”. Rasulullah SAW hanya tersenyum lalu berkata, “Saya akan beritahu kamu kemudian~. ”

Selepas daripada pertemuan itu, Rasulullah telah memberikan setiap seorang daripada isteri-isteri baginda sebentuk cincin. Baginda berpesan supaya tidak memberitahu kepada isteri-isteri yang lain~ . Lalu suatu hari mereka berkumpul lagi dan bertanyakan soalan yang sama. Rasulullah SAW lalu menjawab “Orang yang paling aku sayangi ialah yang kuberikan cincin kepadanya”. Isteri-isteri baginda tersenyum puas kerana menyangka hanya diri mereka sahaja yang mendapat cincin dan merasakan bahawa diri mereka tidak terasing.

Tidak ketinggalan amalan-amalan lain yang boleh dilakukan untuk mendapat suasana romantik ini Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: “Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan, dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka”. Rasulullah SAW selalu berpegangan tangan dengan Aisyah ketika di dalam rumah. Baginda acap kali memotong kuku isterinya, mandi junub bersama, dan mengajak salah seorang dari isteri baginda pergi musafir (mengikut undian) untuk menambahkan lagi kasih sayang di antara mereka.

Inilah serba sedikit kisah romantik Rasulullah SAW agar dapat kita tauladani dan praktikkan dalam kehidupan berumahtangga. Pada suami-suami yang budiman selepas ini peganglah tangan isteri anda setiap waktu, setiap masa dan setiap saat begitu juga pada isteri-isteri solehah peganglah tangan suami anda bagi menghapuskan segala dosa-dosa~. ada yang belum berumahtangga tu cepat-cepatlah mendirikan rumahtangga~ kerana dengan perkahwinan itu boleh menjamin anda ke syurga.

“Ya Allah cantikkanlah akhlak ku seperti mana cantiknya akhlak Rasulullah SAW, tenangkanlah hati ku bagai tenangnya air di tasik, dan serikanlah wajahku bagai bercahayanya bulan purnama di hari berserinya wajah orang-orang beriman… .” Aaaammmmmiiiiin~ Ya Rabbal ‘Alamin~^^

Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, Insya Allah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya ALLAHUAKBAR~

Naz : Siapa yang pegang tangan isteri time jalan2 kat luar? Sila angkat keyboard masing2... :)

Sunday, March 15, 2009

Pakcik menang MOTO....!


Aku dapat award ni baru tadi. Dianugerahkan oleh blogger tersohor. Iaitu saudara HysMan. Inilah ruper anugerah tu. Cantik tak??

Tq bro. Aku sungguh terharu... Nak nangis pun ader.... Nangis gumbira...

Saturday, March 14, 2009

Tanda-tanda Kiamat semakin hampir



1) Penaklukan Baitulmuqaddis. Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w telah bersabda:
"Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis."
- Sahih Bukhari

Hakikatnya : dah jadi dah...


2) Zina bermaharajalela.
"Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah
kiamat akan datang." - Sahih Muslim

Hakikat : dah nampak dah...


3) Bermaharajalela alat muzik.
"Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka". Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terj! terjadi?" Baginda menjawab: "Apabila telah bermaharajalela bunyian (muzik) & penyanyi² wanita" - Ibnu Majah

Hakikat : S'pore Idol, Malaysian Idol, Akademi Fantasia, Anugerah²...


4) Menghias masjid & membanggakannya.
"Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.

Hakikat : memang dah nampak dah...



5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.
"Tidak akan datang kiamat sehingga banyak pe! rbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam
tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim.

Hakikat : ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu...



6) Ramai orang soleh meninggal dunia.
"Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik& ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal
padanya kecuali orang2 yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran" - Riwayat Ahmad

Hakikat : boleh kira berapa jer para ulama' yg tinggal...



7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.
"Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh L!uka' bin Luka'(orang yang bodoh & hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh2 orang mulia" - Riwayat Thabrani

Hakikat : lihat saja manusia bernama George Bush, Ariel Sharon ....



8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
"Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang
dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad

Hakikat : jiran sesama islam pon tak bertegur sapa...



9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara anda² telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian² wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang"..

Hakikat : fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string, ala dedah tak abis-abis.)...


10) Bulan sabit kelihatan besar.
"Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung(membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani

Hakikat : tak caya gi tengok...


11! ) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.
"Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu" - Sahih Muslim

Hakikat : try baca akhbar2 & majalah² yg popular skarang nie...


12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.
"Sesungguhnya sebelum datang! nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu & disembunyikan kesaksian yang benar." -Riwayat Ahmad

Hakikat : tengok kes peperangan Iraq dan terbaru, iran diheret ke penipuan Amerika dan Britian...



13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai.
"Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput & sungai²" - Sahih Muslim

Hakikat : Dubai dah turun salji... Mina dah kene banjir...



MAKA DENGAN ITU, TOLONG FORWARDKAN KEPADA TEMAN² LAIN!

Dari Abdullah bin 'Amir r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda:

"Sampaikanlah pesanku biarpun 1 ayat..."

Friday, March 13, 2009

Digantung putus


Naz : Tajam sungguh tali gantung tu. Agak-agak terseksa tak yang kena gantung tu?

Thursday, March 12, 2009

JPEG Myths and Facts

Don't believe everything you hear about JPEGs. Get the facts here.

With the explosion of scanners, digital cameras and the World Wide Web, the JPEG image format has quickly become the most widely used digital image format. It's also the most misunderstood. Here's a collection of some common misconceptions and facts about JPEG images.

JPEG is the proper spelling
True. Although the files often end in the three-letter extension JPG (or JP2 for JPEG 2000), when referring to the file format it is spelled JPEG. JPEG is an acronym for Joint Photographic Experts Group, the organization that developed the JPEG format.

JPEGs lose quality every time they are opened and/or saved.
False. Simply opening or displaying a JPEG image does not harm the image in any way. Saving a JPEG repeatedly during the same editing session (without ever closing the image) will not accumulate a loss in quality. Copying and renaming a JPEG will not introduce any loss, but some image editors do recompress JPEGs when the Save As command is used. To avoid more loss you should duplicate and rename JPEGs in a file manager rather than using "Save As JPEG" in an editing program.

JPEGs lose quality every time they are opened, edited and saved.
True. If a JPEG image is opened, edited, and saved again it results in additional image degradation. It is very important to minimize the number of editing sessions between the initial and final version of a JPEG image. If you must perform editing functions in several sessions or in several different programs, you should use an image format that is not lossy (TIFF, BMP, PNG) for the intermediate editing sessions before saving the final version. Repeated saving within the same editing session won't introduce additional damage. It is only when the image is closed, re-opened, edited and saved again.

JPEGs lose quality every time they are used in a page layout program.
False. Using a JPEG Image in a page layout program does not edit the source JPEG image, therefore no quality is lost. However, because each page layout software uses different types of compression on their native document files, you may find your layout documents are considerably larger than the sum of the embedded JPEG files.

If I compress a JPEG at 70%, then later reopen it and compress it at 90%, the final image will be restored to a quality setting of 90%.
False. The initial save at 70% introduces a permanent loss in quality that can't be restored. Saving again at 90% quality only introduces additional degradation to an image that has already had considerable loss in quality. If you must decompress and recompress a JPEG image, using the exact same quality setting each time seems to introduce little or no degradation to the unedited areas of the image.

However, the same setting rule just explained doesn't apply when cropping a JPEG. JPEG compression is applied in small blocks, typically 8 or 16 pixel increments. When you crop a JPEG, the entire image is shifted so that the blocks are not aligned in the same places. Some software offers a lossless cropping feature for JPEGs, such as the freeware JPEGCrops.

Choosing the same numeric quality setting for JPEGs saved in one program will give the exact same results as the same numeric quality setting in another program.
False. Quality settings are not standard across graphics software programs. In other words, a quality setting of 75 in one program may result in a much poorer image than the same original image saved with a quality setting of 75 in another program. It's also important to know what your software is asking for when you set the quality. Some programs have a numeric scale with quality at the top of the scale so that a rating of 100 is the highest quality with little compression. Other programs base the scale on compression where a setting of 100 is the lowest quality and the highest compression. Some software and digital cameras use terminology like low, medium, and high for the quality settings. See screen shots of JPEG save options in various image editing software programs.

A quality setting of 100 does not degrade an image at all.
False. Saving an image to JPEG format, always introduces some loss in quality, though the loss at a quality setting of 100 is barely detectable by the average naked eye. In addition, using a quality setting of 100 compared to a quality setting of 90-95 or so will result in a considerably higher file size relative to the degree of image loss. If your software doesn't provide a JPEG preview, try saving several copies of an image at 90, 95, and 100 quality and compare file size with image quality. Chances are, there will be no distinguishable difference between the 90 and 100 image, but the difference in size could be significant. Keep in mind, though, that subtle color shifting is one effect of JPEG compression--even at high quality settings--so JPEG should be avoided in situations where precise color matching is important.

Monday, March 9, 2009

UNTUK POMPUAN2 SAJE YE..



WANITA INSAN ISTIMEWA

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkan ia dengan limpahan Ilmu
Hatimu bak kaca nan rapuh
Kuatkan ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjungi
Tapi dekat dengan bahu untuk dilindungi
Dekat di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Manamungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentok
Agar dirimu kekal elok

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya dengan harta ataupun pujian

Sedarlah keistimewaan insan perempuan
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan juga penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai insan kecantikan
Diciptakan untuk pelengkap kebatinan


sekian
hasil nukilan
www.lelakiperkasa.com
---------------------
Naz : Sayangi dan lindungilah kaum Ha'wa. Dialah ibu, kekasih, teman hidup dan pelengkap kaum Adam.

Salam MauliduRasul



Naz : Salam MauliduRasul buat semua pengunjung setia dan pengunjung sekali sekala blog ini. Yang ni bukan dari e mail aku. Tapi aku ambil dari blog :
http://ilhamusafir.blogspot.com
Marilah kita berselawat banyak-banyak ke atas nabi junjungan kita, nabi Muhammad S.A.W.

----------------------------------------
12 Rabiulawwal, kita menyambut hari bersejarah memperingati lahirnya junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. Semua umat Islam diseluruh dunia mengakui dan mempercayai bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah utusan Allah s.w.t. yang diutuskan untuk membawa kerahmatan kepada seluruh umat di dunia sehingga akhir zaman. Ini dijelaskan oleh Allah s.w.t. dalam Al-Quran surah al-Anbiyaa’ ayat 107 yang bermaksud :

" Dan tidaklah kami mengutuskan engkau( wahai Muhammad) melainkan menjadi rahmat bagi sekalian alam " .

Bahkan keimanan kepada Baginda adalah termasuk dalam kesempurnaan rukun iman .

Mengapa Rasulullah s.a.w dipilh oleh Allah s.w.t. untuk membawa misi kesejahteraan ini kepada semua umat di dunia ? dan bagaimana baginda berjaya di dalam misi ini ? .

Salah satu kunci kejayaan Rasulullah s.a.w dalam menyampaikan risalah dakwah ialah dengan memiliki ketinggian akhlak dan mengamalkan dalam kehidupan Baginda seperti hubungan dengan keluarga, jiran tetangga, sahabat handai, bahkan dengan kaum kafir juga Baginda sering menunjukkan akhlak mulia ini .

Ummul Mu’minin Saidatina Aisyah r.a. pernah ditanya, mengenai akhlak Baginda s.a.w, maka Saidatina Aisyah menjawab dengan katanya yang bermaksud :

"akhlak Baginda adalah Al-Quran "


Gambaran ketinggian akhlak Baginda s.a.w. juga dirakamkan oleh Allah s.w.t di dalam surah Al-Qalam ayat 4 yang bermaksud :

" Dan bahawa sesungguhnya engkau ( wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang sangat mulia ” .

Para ulama menyatakan bahawa Baginda tercipta di dalam keaslian fitrahnya melalui tarbiah Ilahaiyat. Dan ini adalah anugerah Allah s.w.t. ke atas kekasihnya Rasul utusan terakhir junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. Keistimewaan yang tiada taranya menjadikan Baginda dipilh dan dilantik oleh Allah s.w.t. sebagai penghulu kepada sekalian Nabi dan Rasul . Dan kita umat Islam turut menumpang keistimewaan Baginda, kerana Allah menjadikan umat Muhammad sebagai umat terbaik diantara umat Nabi dan Rasul terdahulu .

Akhlak dan sirah perjalanan yang ditunjukkan oleh Rasul s.a.w adalah sebagai contoh teladan yang dapat mendidik diri dan peribadi Muslim agar sentiasa beriman dan bertakwa, Ini kerana setiap perkataan, perbuatan, pengakuan dan tingkah laku Baginda mengandungi hikmat dan sebagai huraian kepada prinsip-prinsip yang terkandung didalam Al-Quran . maka sudah tentu, setiap perkataan dan tindakan kita yang berpandukan akhlak dan sirah perjalanan Baginda, tidak akan terpesong atau tersasar dari landasan agama dan tuntutan syariat .

Sejarah mencatatkan bahawa akhlak Rasulullah s.a.w adalah modal utama yang dapat menarik minat golongan bukan Islam kepada Islam . contohnya, Kesah tauladan seorang Badawi membuang air kecil di dalam masjid, melihat kejadian ini maka para sahabat yang berada di situ, naik berang dan hendak memukul Badawi tadi . Bagaimanapun tindakan mereka dihalang oleh Rasulullah s.a.w, sebaliknya Baginda membiarkan Badawi itu selesai membuang air kecil . kemudian Baginda meminta sebekas air lalu disiramkan ditempat kencing tersebut . Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabat, apakah yang akan terjadi jika mereka mengejar dan memukul Badawi itu semasa sedang membuang air kecil . maka jawab sahabat, seluruh kawasan masjid akan terkena najis air kencingnya . kisah ini menjadikan Badawi yang menyaksikan tindakan Rasulullah itu, merasa kagum dengan ketinggian akhlak Baginda, lalu beliau pun menyatakan hasratnya untuk memeluk Islam .

Suasana masyarakat kita pada hari ini berhadapan krisis nilai, begitu banyak budaya luar dan fahaman atau idealogi yang tidak sehat, telah mempengaruhi cara kehidupan seperti percakapan, gaya berpakaian dan pergaulan, dan apa yang lebih membimbangkan terdapat segelintir masyarakat yang mula terpengaruh dan terjebak dengan aliran Islam liberal, dan lebih dasyat lagi pengaruh Black Metal, dan sebagainya yang mencemarkan nama baik serta identiti umat Islam, dan ini membawa gambaran negatif kepada imej Islam .

Anasir-anasir yang tidak sehat ini dengan mudah menyelinap masuk serta menjajah pemikiran, seterusnya mempengaruhi kehidupan kita, sekiranya benteng iman kita tipis, cetek pengetahuan tentang Agama, meremehkan nasihat para ulama mengabaikan suruhan agama dan tidak berpegang dengan tuntutan syariat . Mereka yang diresapi dengan fahaman atau aliran yang merbahaya ini, akan mudah meminggirkan akhlak dan nilai-nilai murni sebagaimana yang dituntut oleh Allah dan RasulNya . Ingatlah, bahawa Islam sentiasa diperhatikan, dan kelemahan-kelemahan serta kecelaruan yang sedang dialami oleh umat Islam akan dijadikan sebagai asas dan modal untuk musuh-musuh Islam membina seribu satu alasan untuk memburuk-burukkan Islam. Tidak mustahil mereka akan memperalatkan saudara-saudara kita sendiri seperti yang pernah berlaku di abad lalu, khususnya ketika negara-negara umat Islam dijajah oleh kuasa penjajah .

Ini semua menandakan Islam sedang diuji . Dan ia merupakan satu peringatan kepada kita . Cara terbaik malah wajib dilakukan oleh kita ialah kembali mencontohi akhlak Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Adalah wajar bagi kita memperingati kelahiran Baginda s.a.w sebagai tanda rasa kecintaan terhadap perjuangan Baginda. Dengan sentiasa mengingati Rasulullah s.a.w khususnya sejarah kelahiran Baginda setiap tahun sekaligus akan memberikan kita kekuatan, pengajaran dan pendidikan yang tidak secara langsung kepada masyarakat kita terutama sekali generasi muda yang bakal memimpin negara yang kini sedang berhadapan dengan zaman canggih, teknologi cyber dan penuh dengan godaan dan ancaman aqidah songsang .

Bersempena dengan sambutan memperingati kelahiran junjungan besar Baginda s.a.w, eloklah kita menanam keazaman untuk mencontohi akhlak dan sirah perjalanan hidup Baginda Rasulullah s.a.w . Mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan terbilang. Di antara akhlak Baginda Rasulullah s.a.w yang perlu dicontohi :

1. Baginda sentiasa memberi salam kepada sesiapa yang ditemui .

2. Baginda sangat menghormati orang-orang tua, mengasihani orang-orang muda dan kanak-kanak .

3. Baginda bercakap dengan lemah lembut dan sentiasa menumpukan perhatian kepada orang yang bercakap dengannya .

4. Baginda tidak pernah menghina orang miskin dan tidak merasa terhina bergaul dengan Mereka .

5. Baginda sentiasa membantu orang lain, walaupun Baginda sendiri dalam kesusahan .

6. Baginda sangat berlemah lembut dengan isteri, anak-anak dan ahli keluarganya .

7. Baginda tersangat sabar dan tabah apabila mengahadapi setiap cabaran dan kesusahan .

Oleh itu, dikesempatan ini marilah sama-sama kita mencontohi akhlak Rasulullah s.a.w dan mengamalkannya, kita juga dituntut melakukan muhasabah diri dan mengambil iktibar untuk dihayati . Dan dalam masa yang sama, tanya diri kita, apakah dengan setiap kali meraikan sambutan Maulidurasul, roh kehidupan, akhlak dan perjuangan Rasulullah s.a.w telah kita hayati dan perjuangkan? atau apakah sebaliknya kita telah hanyut oleh arus kehidupan duniawi sehingga mengabaikan nilai agama Amat rugi sekali sekiranya kita mengamalkan cara hidup yang bertentangan dengan amalan dan ajaran Islam yang dibawa Rasulullah s.a.w .


surah Al-Ahzab : 21 yang bermaksud :

" Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan ( keredaan ) Allah dan ( balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan memperingati Allah banyak-banyak ( dalam masa susah dan senang )” .


Sunday, March 8, 2009

Senjata canggih Israel






Naz : Duit dari poket kita mungkin digunakan untuk membeli senjata ini. So, berhentilah membeli barangan pro yahudi. Belilah barangan buatan Malaysia.

Saturday, March 7, 2009

Tanda Rezeki Tidak Berkat



Antara tanda rezeki diperoleh tidak berkat ialah:
1 - Jiwa sentiasa tidak tenang walaupun memperoleh dan memiliki harta banyak dan bertimbun.
2 - Harta yang diperoleh menerusi jalan tidak baik mudah habis dan terhakis tanpa diduga dan tidak disedari.
3 - Berasa sombong dan tamak hingga bernafsu untuk menambah dan memiliki lebih banyak harta hingga tindak mementingkan ibadah.
4 - Berasa kedekut dan enggan bersedekah atau mengeluarkan zakat kerana menganggap perbuatan itu merugikan.
5 - Sering ditimpa bencana dan musibah yang tidak disedari. Ini kerana setiap perbuatan mungkar akan mendapat laknat daripada Allah.
6 - Ibadah tidak sempurna dan sukar menerima pendidikan terutama berkaitan agama.

Justeru itu, umat Islam harus merenung dan mengambil iktibar jika berlaku insiden yang terpaksa mengeluarkan wang seperti kereta atau motosikal baru rosak, alat elektrik di rumah tidak berfungsi, anak tiba-tiba sakit dan memerlukan rawatan yang memerlukan belanja yang tinggi, dompet, telefon bimbit dan barang kemas hilang atau kena kebas.

http://www.rileks.info/coollist


Friday, March 6, 2009

Kenapa Orang Kaya Semakin Kaya?



Naz : Ni email aku baru dapat dari admin Majalah IM (Internet Marketer) Amat bagus artikel yang beliau tulis. Baca dan amalkan... :)

--------

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Naz, semoga sihat dan ceria selalu.

Kami pasti anda pernah melihat situasi dimana orang kaya menjadi
kaya dan orang miskin pula menjadi semakin miskin. Kenapa?

Mungkin ada segelintir yang mengatakan bahawa dunia ini tidak adil
dan zalim. Malah semakin ramai pula yang memandang negatif terhadap
golongan yang kaya.

Baiklah, setelah kami membaca beberapa buah buku mengenai
kisah-kisah orang kaya di dunia maka kami dapat rasakan kami tahu
kenapa orang kaya menjadi semakin kaya.

Naz, nak tahu tak?

Dalam sebuah buku yang ditulis oleh orang barat ada mengatakan
bahawa orang yang kaya menjadi kaya adalah kerana mereka memberi
sesuatu kepada masyarakat. Boleh dikatakan hampir semua orang
terkaya dunia memberikan sesuatu kepada masyarakat sama ada dalam
bentuk ilmu, harta-benda dan sebagainya.

Kami rasa istilah yang lebih tetap adalah bersedekah!

Benarlah ada hadith menyebut bahawa harta kita tidak akan berkurang
sedikitpun jika bersedekah. Ya, tidak berkurang walau sedikit pun
malah akan bertambah lebih banyak lagi!

Kita sebenarnya sudah mengetahui perkara ini semenjak daripada
kecil lagi tetapi kita tidak mempraktikkanya, betul tak?

Kita ambil kisah orang terkaya di dunia iaitu Warren Buffet. Beliau
menderma sebanyak $32 billion setahun dan ianya hampir sama dengan
nilai perbelanjaan orang di Bandar Kuwait setahun iaitu $34 billion.

Bill Gates juga memberikan sesuatu kepada masyarakat dengan The
Bill & Melinda Gates Foundation.

Kita mengambil kisah orang kaya tempatan pula seperti Tan Sri Syed
Mukhtar Al-Bukhari yang mempraktikkan amalan bersedekah dengan
Yayasan Al-Bukhari. Malah jutawan Internet Irfan Khairi juga
membantu masyarakat dengan Yayasan Ilham Budi.

Lihat kerana mereka memberi maka mereka menerima lebih banyak lagi.
Inilah salah satu rahsia kenapa orang kaya menjadi lebih kaya dan
semakin kaya.

Bersedekahlah kita walaupun sedikit, janji kita ikhlas :) Semoga
perkongsian kami pada kali ini memberikan manafaat kepada anda.

Tapi percayalah Naz bahawa semua orang kaya didunia
mempraktikkan amalan bersedekah ini. Anda bila lagi?

Sekian,
Zhafran & Labanon,
Team FlareBiz,
www.MajalahIM.com

p/s: Semoga kami juga dapat membentuk yayasan kami sendiri suatu
hari nanti untuk membantu masyarakat kita. Amin.


Top 12 Keyboard Shortcuts

The Most Used Keyboard Shortcuts

Using keyboard shortcuts is a great way to decrease the time it takes to do tasks in Windows.

* CTRL+A - select all that’s displayed in your open window or on the screen

* CTRL+C - copy what’s highlighted (text, a file, an image)

* CTRL+V – paste what’s highlighted (text, a file, an image)

* CTRL+P – print what is displayed on your screen (in an open program window)

* CTRL+Z – undo the last thing you did (whether that’s a text change, or a file deleted)

* CTRL+Y – re-do the last thing you used the undo function for

* DELETE – remove what’s highlighted

* ALT+TAB - move between your open programs and windows

* ALT+ESC - move through your open programs and windows in the order you opened them

* ESC – cancel or back out of what you are doing

* CTRL+B – to bold whatever text is highlighted

* CTRL while dragging an item – create a copy of the selected item

Thursday, March 5, 2009

Kita Ibarat Emas Yg Diketuk



Seorang yang berperibadi kuat seumpama besi waja, semakin menghadapi cabaran hidup, semakin teguh dan tajam untuk menghadapi hidup; sebaliknya, seorang yang berperibadi lemah laksana timah apabila terkena api ia akan hancur, apabila terketuk oleh cabaran hidup ia akan berkecai.

Ayam kampung perlukan sepuluh orang untuk menangkapnya. Ia akan lari sekeliling kampung. Sepuluh orang mengepung di sana, menghambat di sini, menerpa di sana dan tersungkur di sini, namun ayam kampung masih gagah lari menyelamatkan diri. Setelah berhempas pulas sepuluh orang baru dapat menewaskan seekor ayam. Tatkala ayam itu disembelih, tiba-tiba ia bangkit, berjalan keliling rumah dengan kepalanya sekali-sekala terkulai ke bawah. Ia berjalan lagi hingga akhirnya rebah.Maka tamatlah riwayat seekor ayam kampung.

Seekor ayam bandar (sangkar) dikeluarkan dari dalam sangkar. Ia diletakkan di luar dan dibiarkan lepas. Ayam bandar ini terteleng-teleng, melihat sana, melihat sini. Kemudian dia melangkahkan kaki, masuk kembali ke dalam sangkarnya. Dia tidak pernah tahu bahawa selama mana berada di dalam sangkar semudah itu nyawanya akan melayang, selama mana dia berada di luar peluang untuk dia lari menyelamatkan diri lebih terbuka luas. Itulah berbezanya ayam kampung dengan ayam bandar.

Cabaran hidup telah menjadikan ayam kampung begitu bertenaga, berani dan punya wawasan, sedangkan ayam bandar tidak nampak peluang dan menjadi begitu lemah lagi malas. Kesusahan sentiasa menjadi penunu untuk seseorang itu muncul luar biasa bagus dan hebat sekali, sebaliknya kesenangan pasti akan menyebabkan kelemahan, bukan sahaja tubuh badan kadang-kadang dalam soal peribadahan. Orang yang hidup dalam tekanan adalah umpama besi waja. Ia keras dan sukar dikalahkan.

Seseorang yang hidup dalam tekanan dan kepayahan sebenarnya sentiasa lebih kuat dan padu daripada mereka yang hidup dalam kesenangan. Maka itu, seorang yang miskin kadang-kadang lebih hebat peribadinya daripada seorang yang berada. Kekayaan adalah kekuatan dalam kelemahan, sedang kemiskinan kelemahan dalam kekuatan. Jadi, usahlah marah dengan keadaan jika anda tidak tergolong dalam kalangan orang senang.

Pada satu segi anda lebih kuat dan lebih hebat daripada orang senang. Kadang-kadang orang senang terlalu lemah hinggakan untuk menukar kepala paip yang sudah longgar perlukan orang kurang senang untuk melakukannya. Bukan disebabkan dia terlebih wang tetapi benar-benar kerana memang tidak pandai. Orang yang tidak pernah teruja oleh cabaran selalunya menjadi kian lemah sebaliknya orang yang hidup dalam ujian selalu bertambah kuat. Seorang gila selalunya tidak terurus segala hal, dia merayau-rayau dari satu tempat ke satu tempat.

Pakaiannya tidak pernah berganti, makan minumnya apa-apa saja yang dijumpai. Tidurnya tidak menentu, tetapi dia kelihatan sihat. Jarang nampak orang gila terlantar sakit, tetapi hospital menjadi tumpuan orang normal dan hidup senang. Usah rasa tidak selesa dengan cabaran sebab cabaran sentiasa memberikan kekuatan. Hanya orang yang lemah akan menganggap cabaran melemahkan.

Cabaran bukanlah nasib malang tetapi ia membuka peluang. Jika peluang tidak terlihat ia tetap bernilai pengalaman. Pengalaman itu tidak ternilai harganya, ia tiada dijual, ia hanya ada pada orang yang mengalami. Semakin kesusahan itu mengetuk, semakin ia membentuk, ibarat seorang tukang emas menempa emas untuk dijadikan perhiasan wanita, semakin diketuk semakin berharga, semakin diketuk semakin tinggi harganya.
Apakah kita seperti emas yang sedang diketuk itu?

Naz : Kesenangan tidak akan datang begitu sahaja. Ia seumpama menyusun batu bata. Dari satu ke satu batu bata di susun dan diikat sehingga menjadi sebuah rumah yang cantik tersergam indah. Jika tiada batu pertama, maka tiadalah batu2 seterusnya. Seperti sebuah perjalanan yang jauh beribu batu bermula dari langkah yang pertama.


Wednesday, March 4, 2009

Tuesday, March 3, 2009

Top 8 Ways to Speed Up Your Computer

What You Can Do to Make a Windows PC Faster

Over time, the speed of computers with Microsoft Windows can decrease. This appears as the Justify Fullsystem taking more time to respond to a user’s actions like opening files, folders, surfing the Internet and other tasks. However, there are things you can do to speed up your computer.

The following is a list of ways you can improve your computer's performance. These steps are intended to be used in order. The key is to do the simplest and least invasive thing first until your system starts responding better.

Golden Rule: Do No Harm

If you want to improve the speed of your computer, that’s great. However, above all, do no harm and beyond the scope of this Windows forum, ask for help from those you know if you get in over your head. Remember: you have time. You can stop most processes I discuss without causing harm. Caution and common sense go a long way when working with computers; problems are often much easier to fix than they appear.
Steps to Speed Up Your Computer’s Performance

1. Make Sure Your Hardware is Sufficient

Above and beyond everything you can do with software to optimize the function of your computer, making sure you have the proper hardware to support Windows is critical. Here are minimums that I recommend:

* For XP – A computer with a Pentium processor, at least 512MB of RAM (operating memory), preferably 1 to 2 GB of memory and an 80GB hard drive or larger.

* For Vista – A computer with any dual-core processor, 2 to 3 GB of RAM and a 160 GB or larger hard drive.

These hardware configurations will minimize Page Filing (swapping programs in and out of memory and onto the hard drive) and assure that your computer has enough horsepower to run the operating system. Upgrading memory (RAM) is the cheapest and easiest thing you can do to improve the performance of your computer.

2. Clean Your Desktop

Is your Windows Desktop dotted with files? Have you noticed that your computer has been running slower and slower? Do you see the hard drive light often flashing while you wait for the computer to respond to an action? There are steps you can take to fix it. Read this article.

3. Scan Your Windows System for Errors

An operating system is a collection of files that perform different functions. It is possible, over time, that one or more of these system files has changed or become corrupted. If this happens, the speed of your system may decrease. By using a utility called “System File Checking”, it will inspect these files and correct any problem it finds.

4. Scan for Viruses, Spyware and Adware

Every Windows computer is vulnerable to viruses. Viruses are nasty little programs that cause both major and minor problems for users.

Spyware and Adware are programs created by companies to find out more information about customers, so they can better market products to them. Usually these programs are not created for malicious purposes. Spyware and Adware can load into computer memory and slow it down.

Periodically scanning and removal of Viruses, Spyware and Adware is a great way to improve computer performance.

5. Uninstall Unused Programs

Over time, you may have accumulated programs on your computer that you do not use. When a program is installed, it creates connections between the program and the operating system. Even if you don’t use these programs, they can slow down your system. If you have the original program’s installation disk or file, removing programs will free up space on your computer and may speed up your system's performance.

6. Adjust Visual Effects for Better Performance

Windows provides a number of interesting visual effects including animated windows and fading menus. If you do not have enough operating memory (see above number 1), these effects can slow down your computer. Adjusting or reducing visual effects can make a difference.

7. Don’t Automatically Start Programs

Programs use operating memory (RAM, also called system resources). Unless you always use these programs, you can keep them from loading at Windows startup and speed both the booting of your computer and its performance.

8. Defragment Your Hard Drive (After you have tried everything else)

The more information and programs you have on your computer, the more it is likely that Windows has placed parts of the same file in different locations on your hard drive. It may do this for hundreds of files and programs, depending on how much space is available. Defragmenting the hard drive places all information for each file in one place. The result can be a faster computer experience.

Important Note: Before you even try this, backup all your work onto a different computer, hard drive, CD or disk. Also, you should only do this if you have a reliable source of power for your computer. Doing this when there is a brown out or power problem in the neighborhood, is not a good idea. If a computer turns off while it is defragmenting a drive, it will create more problems than not defragmenting it in the first place.

Monday, March 2, 2009

Apa nak Jadi!! Gambar b0g3L pelakon gol & gincu!!!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
..
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Naz : Jangan marah... :p

Lawak Minggu Ini

Citer 1
Suami : Kenapa Sayang menangis?
Isteri: Saya telah baca sebuah buku. Sad endinglah bang..
Suami : Buku apa?
Isteri: Buku bank abanglah..

Citer 2
Aderla sorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta derma. Derma untuk rumah orang-orang tua. seorang budak pun membuka pintu.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk didermakan?
budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ??

Citer 3
Tunang Farid, Siti, menelefonnya untuk memutuskan pertunangan mereka.
Farid : Mengapa?
Siti : Saya dah bosan ngan awak. saya dah ada teman baru. Sebelum tu awak mesti kembalikan semua gambar saya.
Farid : Ok. Tapi saya tak ingatlah yang mana satu gambar awak, Nanti awak pilihlah sendiri. Yang selebihnya kembalikan kepada saya.
Siti : Erkkkkkk… … .. Benci … … ..

Citer 4
3 org menaiki motor dan ditahan polis trafik. Namun pemandu motor tersebut tidak berhenti. Katanya, ‘Tak Muat Dah Tok, Kami dah bertiga!!!

Citer 5
Citer ni member aku yg beritau. Sampai nak pecah perut dibuatnya. It happen at Jalan Loke Yew. Satu malam tu kawan pompuan ni la, dia baru jer balik dari party, tak tahu how many glasses dia minum ler tapi memang dia betul-betul mabuk.
So masa on the way home she got blocked from the police officer and asked for her driving license and so on but unfortunately at the same time tu, there was an accident happen a cross the road. Quite major jugaklah accident and the policeman leave her and rushed to the accident scene.So this stupid girl dah gabra tak tahu nak buat camne, she just ran off back to her car and head straight back home in Klang.
So the next morning polis datang ketuk pintu rumah dia dan polis tu tanya dia, “AWAK PEGI MANA MALAM SEMALAM?”
Pompuan ni pulak jawab, “TAK KEMANA ENCIK. SAYA KAT RUMAH JER.”
So polis tu tanya lagi, “BETUL KER ”
Pompuan tu jawab, “BETUL ENCIK. SUMPAH SAYA TAK GI MANA2, TANYA LER NGAN HOUSEMATE SAYA.”
So polis tu kata, “YE KER? (sambil tergelak) MARI SINI, KELUAR JAP”
Lepas tu polis tu tunjuk, “HA!!! ITU KETA SAPA TU??”
Pompuan tu macam nak pengsan sebab dia dah terbawak keta polis yg malam tadi balik rumah, dia ingat keta dia sebab kaler sama warna putih (wira) cuma keta dia takde sticker polis kat tepi pintu jer. Tak pasal2 kena saman RM1000 dan gantung lesen 1 tahun.

Citer 6
Seorang Tok Batin baru membeli motorsikal Honda dan kebetulan pada jalan pulang terserempak dengan kawanya yang ingin menumpang, lalu ditumpangkan kawanya itu. Dalam perjalanan kawannya merasakan Tok Batin hanya mengunakan gear 1 sahaja lalu bertanyalah kawanya itu,
Kawan Tok Batin : Kenapak kamu hanya pakai gear 1 sahaja.
Tok Batin : Kalau rosak 1 gear ada 2 lagi gear.
Kawan Tok Batin : ??

Citer 7
Seorang posmen yang datang menghantar surat.
” Assalamualaikum ”
” Walaikumsalam ”
” Ni rumah encik Sameon ye?
” Ya saya”
” Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni ”
” Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos aje?”

Citer 8
Orang Asli Dan Polis
orang asli : selamat pagi tuan
polis : selamat pagi
polis : apa hal
orang asli : saya nak buat repot tuan
polis : fasal apa tu
orang asli : kawan saya di baham harimau
polis : pukul berapa
orang asli : dia tak pukul, terkam
polis : habis?
orang asli : tak habis, tinggal kepala

kisah 1
Seorang lelaki pergi ke klinik mata. Setelah matanya diperiksa, dia bertanya: ” Doktor, lepas pakai cermin mata nanti, boleh ke saya membaca macam orang lain?”
“Dah tentu, ” jawab doktor.
“Oh, gembiranya. Dah lama saya buta huruf, akhirnya boleh juga saya membaca,” kata lelaki itu dengan riang.

kisah 2
Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik, Shan terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati
Amin. : Shan Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Shan : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah terpotong jari saya.
(Mendengarkan penjelasan Amin, Shan menangis.)
Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Shan : Saya datang untuk ujian air kencing…

kisah 3
Seorang atok membawa cucunya ke pejabat pos untuk menghantar surat. Cucunya bertanya bila melihat atoknya memasukkan surat ke dalam tong berwarna merah.
“Atok buat apa tu?”.
“Atok bagi surat kat kawan atok,cu!” jawap atoknya.
Cucunya bertanya lagi, “Apa bangang sangat kawan atok duduk dalam tong merah tu?”

kisah 4
Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik berkenaan.
Polis : Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?
Penjaga : Lelaki pertama sedang bersanding, apabila tiba2 diserang strok. Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit jantung manakala yg ketiga disambar petir.
Polis : Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?
Penjaga : Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya…

http://www.rileks.info/coollist

Sunday, March 1, 2009

Kelebihan Surah Al-Ikhlas

'Kelebihan Surah Al-Ikhlas.'

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan.
“Au zubillah himinashsyaitan nirrajim … bismillahirrahmannirrahim”
Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, dengan namaAllah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat tersebut, kemudian bacalah surah Al- Ikhlas sebanyak 3 kali. Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang dirumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut.
Kerjakanlah solat lima waktu tanpa henti kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.
Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad s.a.w: “Barang siapa membaca Qul huwa”llahu ahad 100,000 kali maka sesungguhnya ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahwa sifulan itu telah menjadi pemendekaan Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari neraka”.
Inilah yang dinamakan membaca Qulhua”llahahad satu hatam yaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: “Barangsiapa membaca surah Al- Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga”. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).
Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya “Siapakah antara Kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangkamasa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab.
Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al- Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al- Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.
Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: “Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 perjalanan. Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al- Ikhlas.”
Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan”.
Sabda Rasulullah SAW lagi: “Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis disayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s”.
Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, dan an-annas setiap satu sebanyak 7 kali selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke jumaat yang berikiutnya.
Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq dan an-nass pagi dan petang nescaya tidak mengalami apa-apa kesusahan.
* Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW “Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat”.
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.