Followers

Saturday, March 16, 2013

Reda terima musibah diampun dosa

ORANG yang beriman sepatutnya mengetahui, memahami dan meyakini konsep takdir Allah.

Allah takdirkan di kalangan manusia ada yang cacat, dipanjangkan umur dan sebagainya.

Semua perkara yang berlaku dalam urusan perjalanan hidup kita semuanya berada dalam lingkungan takdir Allah. Firman Allah bermaksud: "Allah mengetahui akan apa yang dikandung oleh tiap-tiap ibu, dan mengetahui apa yang kurang dari yang dikandung dalam rahim itu atau yang lebih. Dan tiap-tiap sesuatu adalah ditetapkan di sisi-Nya dengan kadar yang tertentu." (Surah Ar-Ra'd, ayat 8).

Abdullah bin Mas'ud berkata: "Aku menemui Rasulullah SAW ketika Baginda dalam keadaan tidak sihat. Aku menggosok Baginda dengan tanganku. Aku katakan kepada Baginda: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya engkau benar-benar tidak sihat. Rasulullah SAW bersabda: "Memanglah, apa yang aku alami sekarang ini sama seperti yang di alami oleh dua orang di antara kamu. Aku berkata: Kalau begitu engkau beroleh dua pahala sekali gus. Rasulullah bersabda: Benar. Kemudian Rasulullah SAW bersabda lagi: Setiap Muslim yang ditimpa musibah atau sakit dan sebagainya, maka Allah akan mengampunkan kesalahan daripada sakitnya, seperti daun yang gugur dari pokoknya." (Hadis Riwayat Muslim).

Cara berhadapan dengan takdir

Reda dengan takdir Allah sama ada baik atau buruk. Sesungguhnya Allah Maha Adil dan Amat Mengetahui Bersyukur sekiranya menerima takdir baik

Bersabar sekiranya ditakdirkan dengan sesuatu yang tidak baik (pada pandangan kita), mungkin ada hikmah tertentu

Sentiasa berusaha dan berwaspada kerana ia cara hidup Islam dan ibadah

Sentiasa berdoa dan bertawakal

No comments: