Ibadah niyabah wajib disempurnakan
Fidyah berkait rapat dengan ibadah puasa di mana ada beberapa sebab
dalam puasa wajib yang jika ditinggalkan akan dikenakan fidyah iaitu
meninggalkan puasa kerana tua atau lanjut usia, sakit kronik
berpanjangan dan tiada harapan untuk sembuh. Wanita hamil dan yang
menyusukan anak terpaksa meninggalkan puasa serta menangguhkan qada
puasa sehingga tiba Ramadan berikutnya.
Fidyah adalah satu bentuk ibadah niyabah (gantian) yang diberi pahala
kepada pelakunya. Hukum menyempurnakan ibadah yang tidak sempurna
adalah wajib, maka justeru itu hukum fidyah adalah wajib seperti
ditentukan syarak.
Firman Allah SWT bermaksud: “…Dan wajib atas orang yang tidak terdaya
berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi
makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan
(bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu
kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi
kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.” (Surah
al-Baqarah, ayat 184).
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Barang siapa yang mati sedangkan dia
masih mempunyai puasa Ramadan yang belum diqadanya, hendaklah diberi
makan seorang miskin bagi setiap hari ditinggalkan bagi pihaknya.”
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Terdapat beberapa keadaan di mana seseorang itu dikenakan fidyah apabila meninggalkan puasa atau sebaliknya:
Seseorang yang meninggalkan puasa kerana bermusafir atau sakit, maka
wajib ke atasnya mengqada’ puasa sebelum datangnya Ramadan tahun
berikutnya dan jika dilaksanakan dalam keadaan sedemikian maka tiada
dikenakan fidyah.
1-
Seseorang yang menangguhkan qada puasanya sehingga tiba Ramadan
berikutnya kerana cuai atau tidak mengambil berat, maka dia dikira
berdosa dan diwajibkan membayar fidyah berserta qada puasa mengikut
bilangan hari ditinggalkan.
2- Seseorang sakit berterusan hingga masuk Ramadan yang lain, dia wajib mengqada puasanya saja tanpa dikenakan fidyah.
3- Sekiranya seseorang itu mati sebelum berkemampuan atau
berkesempatan mengqada puasanya bukan disebabkan cuai atau sebagainya,
maka dia tidak berdosa dan tidak perlu meminta orang lain mengqada bagi
pihaknya serta tidak diwajibkan membayar fidyah bagi puasa
ditinggalkannya.
4-
Sesiapa yang mati selepas mampu mengqada puasanya, maka walinya (bapa,
datuk atau ahli keluarganya) disunatkan mengqada hari-hari
ditinggalkan bagi pihaknya.
Orang lain yang berpuasa bagi pihaknya adalah sah apabila mendapat
keizinan salah seorang ahli keluarga terdekatnya. Jika dia berpuasa
tanpa mendapat keizinan dan wasiat daripada si mati, maka puasa ganti
itu tidak sah.
5-
Jika tiada seorang pun berpuasa bagi pihak si mati, maka hendaklah
dikeluarkan satu cupak makanan bagi setiap hari ditinggalkannya.
Makanan itu wajib dikeluarkan daripada harta pusaka ditinggalkannya,
sama seperti hutang. Sekiranya dia tidak memiliki harta, maka orang lain
boleh mengeluarkan bagi pihaknya dan terlepaslah dosanya.
6- Seseorang meninggalkan puasa kerana tua atau lanjut usia, sekiranya
dengan berpuasa akan membawa kesulitan kepadanya, maka wajib membayar
fidyah saja berdasarkan kesepakatan ulama.
7- Seseorang yang tidak berkemampuan untuk berpuasa, sekiranya dia
tidak berkemampuan juga untuk membayar fidyah maka tiada apa-apa
dikenakan ke atasnya.
8- Seseorang yang mengalami sakit kronik berpanjangan dan tiada
harapan untuk sembuh, maka wajib membayar fidyah dengan kesepakatan
ulama, kerana puasa tidak lagi diwajibkan ke atasnya.
9- Wanita hamil dan wanita yang menyusukan anak, jika meninggalkan
puasa kerana bimbangkan keselamatan anaknya, maka wajib membayar fidyah
berserta dengan qada puasa mengikut jumhur ulama.
Sebaliknya, jika dia meninggalkan puasa kerana bimbangkan keselamatan
dirinya sendiri, maka dia boleh berbuka puasa dan diwajibkan qada’
puasa saja tanpa perlu membayar fidyah.
Menurut pandangan paling sahih dalam Mazhab Syafii, bayaran fidyah
berganda dengan bergandanya tahun. Manakala menurut Mazhab Maliki dan
Hanbali, bayaran fidyah tidak berganda mengikut tahun kerana ia dikira
sekali gus saja.
Bayaran fidyah boleh ditunaikan sepanjang hidup. Namun, lebih baik
mempercepatkan pembayarannya sekadar termampu dan seboleh-bolehnya
ditunaikan dalam Ramadan kerana pahala pada bulan itu lebih banyak
berbanding bulan lain.
Penulis Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR)
http://www.teratakmaya.com/1/post/2013/03/syarat-fidyah-jika-tinggalkan-puasa.html
No comments:
Post a Comment