Followers

Thursday, October 28, 2010

Hujan


Kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling Kita,
"Cuaca buruk je akhir-akhir in ye..." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan Kita yang mengeluh bila Hari hujan?
- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap Hari hujan...susah la mcm in
- Payah nak buat apa2 kalau Hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan DOA :
"Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke
negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami
mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.
1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram in..?" Macam biasa dengar ayat TU kan ? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. Kesian hujan.

Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab.

Sekarang ini, di tempat Kita hampir tiap-tiap Hari hujan. Tiap-tiap Hari Ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, Hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf Dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan
Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa
melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di
bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Dan bukanlah kamu yang (berkuasa
menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)

Semoga Ada iktibar untuk peringatan Kita.

"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit Dan bumi Dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak
sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

So lepaih in bila hujan jangan ler bersungut ek.Berdoa ler banyak2...

Naz ~ Suka main hujan...

8 comments:

Muhammad Burn said...

slm.kat besut ni pyah sgt nak hujan,.hari2 saya mintak hujan supaya turun.

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

saya suka hujan

tengku_fir21 said...

hujan itu rezeki bagi sebilangan makhluk tuhan yang yang lain panas tu pun rezeki bagi makhluk tuhan yang lain

kenapa perlu mengeluh. di situ islam dah ajar tolenrasi dan erti bersyukur serta perasaan senang melihat orang senang

bUdAk kEnTaNg said...

salam Naz,
pasal dorg yg kate lagu tu tak penah rase kemarau kot..tak penah bsyukur.. yg tahu mengeluh jer..
pd aku aku lg suka hujan dr panas,aku boleh tido.. hehehe... nk lg mlm2..perghhhhhh,tarik slimut trusss..huhu..btw,alhamdulillah negara kita hujan...

Naz said...

Bro Burn..
Waalaikumsalam wbt.. dulu2 belah sana selalu hujan bila nak dekat akhir2 tahunkan??

m.a.n.n.e.q.u.i.n...
samolah den.. suka sngt hujan. :)

Naz said...

Tengku..
Betul tu tengku. kalau susah atau senang.. kalau panas atau hujan x perlu mengeluh. ucaplah Alhamdulillah... semua itu ujian..

Man..
Yo bro.. whatz up!! Waalaikumsalam wbt...
aku juga suka tido time hujan, tp x suka pakai selimut. Yups.. Alhamdulillah negara kita hujan... :)

bUdAk kEnTaNg said...

tak suka pakai selimut takpe der tp jgn tak pakai pape.. hahaha

Naz said...

hahaha... kalo mcm tu boleh mengundang bahaya...