Followers

Monday, April 26, 2010

Imej menakjubkan dari Hubble!

Dari http://www.falak-online.net

"Mystic Mountain". Gelaran terbaru yang diberikan kepada sebuah Nebula di dalam buruj Carina yang berjaya dirakam oleh Teleskop Hubble. Ia merupakan satu hadiah istimewa dari Hubble kepada kita di Bumi, sempena harijadinya yang ke-20 baru-baru ini!

Saya terpegun dengan complexity struktur Nebula ini. Percaya atau tidak, yang kita lihat ini hanya sebahagian kecil daripada sebuah Nebula gergasi, yang juga merupakan kawasan kelahiran bintang yang terbesar di dalam galaksi Bima Sakti kita!

Menurut laman web Universe Today, Nebula ini seakan-akan sama dengan sebuah lagi Nebula yang dirakam oleh Hubble pada tahun 1995, yang digelar sebagai "The Pillar Of Creation". Namun, yang ini lebih istimewa kerana ia bukan sahaja mengandungi "Bintang Bayi" tetapi ada juga "Sistem Suria Bayi" ! Apa yang kita lihat di sini ialah contoh keadaan Sistem Suria yang kita duduki sekarang ketika ia masih muda remaja!

Foto ini cukup menggerunkan dan juga cukup indah untuk dihayati lama-lama. Lebih menarik lagi, anda boleh menjelajah Nebula ini secara 3D menerusi video ini..



Naz ~ Terpesona dlm kegerunan... Subhanallah...

4 comments:

mr.kordes said...

subhanallah!

Hairun Azmi said...

Subhanallah....

atie said...

Salam Naz...

Masih banyak lagi yang kita belum lihat di alam semesta nie... itulah kebesaran Ilahi...

K2r~90 said...

cam ne nak tgok 3d tu?