Followers

Monday, October 19, 2009

Tips Untuk Penjimatan MInyak Yang Sempurna


Mengisi minyak
Suhu memainkan peranan penting semasa mengisi minyak. Pengisian minyak ke dalam tangki pada waktu pagi dan malam adalah lebih menjimatkan. Kerana minyak disimpan di bawah tanah dan suhunya adalah jauh rendah berbanding suhu persekitaran di atas. Ini bagi mengelakkan pemeruapan minyak. Pengisian minyak pada waktu tengah hari akan menyebabkan minyak mengembang dan sekaligus jumlah yang sepatutnya anda isi adalah lebih kurang berbanding isipadu ketika minyak dalam keadaan suhu sejuk.


Pemanduan
Elakkan dari menekan minyak secara tiba-tiba kerana jumlah minyak yang memasuki enjin adalah lebih banyak berbanding kuasa yang dikeluarkan oleh enjin. Amalakan penekanan pedal minyak secara konsistan semasa memecut dan juga elakkan dari melepaskan pedal minyak secara tiba-tiba sekiranya ingin berhenti dari memecut.


Kekalkan kelajuan
Pemanduan yang optimum bagi semua jenis kenderaan bertaraf kereta adalah sekitar 90 +- 5 (85-95 km/j). Pada ruangan ini, jumlah minyak yang digunakan adalah paling minimum untuk menggerakkan kereta. Yang mana daya geseran pada tayar+rintangan angin adalah sama dengan kekuatan enjin yang diperlukan untuk menggerakkan kereta.


Kekalkan posisi gear
Untuk kereta manual, elakkan dari selalu melakukan penukaran gear. Kerana setiap kali gear ditukar, penggunaan minyak adalah lebih tinggi. Setiap kali gear ditukar, kadar putaran enjin akan berlaku menyebabkan penyelarasan jumlah minyak yang masuk juga akan berubah.


Amalkan pengisian tangki penuh
Cuba amalkan pengisian minyak secara penuh setiap kali. Kerana, pengisian penuh tangki membolehkan tekanan pada tangki adalah lebih tinggi berbanding pada enjin. Jumlah minyak yang memasuki enjin boleh dikawalan dengan lebih mudah berbanding tangki yang diisi separuh atau sedikit demi sedikit menyebabkan tekanan rendah akan terhasil. Tekanan rendah akan memaksa enjin untuk menarik lebih banyak minyak bagi mengeluarkan tenaga yang cukup untuk menggerakkan kereta.


Di jalan yang sesak
Sekiranya berdepan dengan situasi sesak (jamm), cuba untuk tidak menggunakan penghawa dingin kerana pada ketika kenderaan berhenti untuk lebih 2 minit, 70% tenaga yang dihasilkan oleh enjin adalah untuk menggerakkan kompressor penghawa dingin. Sekiranya penghawa dingin dimatikan, hanya 30% penggunaan minyak digunakan.

Naz : Pakai beskal... hehehehe

10 comments:

syaf said...

wo dayst le info yg ko kasik nie...
baguih2

husni said...

maslahnya skg ni whose lum ada kenderaan lagi...huhu..coming soon..nanti dah ada kete sendiri leh la manfaatkan tips2 nie..thakz ya..

asz said...

good info naz!!

Umi Nazrah said...

pakai beskal mcm orang jepun...

:D

Dj Epoi said...

Gua jalan kaki jew!! ahak!

Anonymous said...

tip paling berguna... maceh.. aku suka

Solehah said...

bagusnya info

hysman said...

gi keje dlm mimpi.. hahaa

Sitie BUm BUm said...

nk balik bgtau mak ar

mamai said...

rugi isi minyak sedikit-sedikit oleh itu isi penuh satu tangki