Followers

Friday, January 28, 2011

PEGANGLAH API APABILA TERINGAT ZINA

ada seorang soleh yang sangat patuh pada perintah allah s.w.t dan sentiasa menjaga segala rupa maksiat dan keburukkan, sehingga pada suatu malam terlintas di dalam hatinya hendak berzina dgn seorng wanita jelita kerana terpesona dgn kejelitaanya.
kebetulan pada ketika itu, di sampingnya ada sebuah pelita yg baru sahaja dinyalakan utk menerangi rumahnya,lalu dye memandang tepat kearah pelita itu

kemudian dia berbisik pada dirinya"engkau mengajak aku melakukan perbuatan terkutuk dgn wanita itu?baiklah! aku akn meletakkan jari ku ini di atas sumbu yg menyala itu ,kiranya ia tahan panas,nescaya aku akan turutkan kemahuanmu itu"
maka orang soleh itu pun meletakkan jarinya diatas sumbu tadi.dan dia cuba menahan diri daripada kepanasannya,sehingga hamper-hamper jarinya hagus terbakar kerana tidak tahan panasnya yang dideritainya itu.

lalu segeralah dia berteriak "wahai jiwa, tahniahlah engkau! rupanya enkau tidak tahan. ini baru kepanasan dunia,engkau sungguh tidak tahan, padahal api dunia itu telah disejukkan oleh allah s.w.t dengan air sebanyak 70kali ganda agar manusia boleh betentangan dengannya.

kalau menghadapi api dunia,engkau sudah tidak tahan,apatah lagi untuk menghadapi api neraka,yang panasnya 70 kali ganda lebih dasyat daripada api dunia ini"
lalu orang soleh itu pun berpaling daripada niatnya yang mula-mula tadi,sejak hari itu hatinya tidak penah diganggu lagi oleh lintasan buruk seperti itu

Naz ~ Hindari dari zina hati kerana di situ punca segala zina...

No comments: