Followers

Wednesday, January 27, 2010

Apa itu anti-oksida


Diambil dari : http://www.kekalsihat.com

Pengoksidaan adalah proses semula jadi dalam tubuh. Umumnya, tumbuh-tumbuhan akan melepaskan oksigen untuk digunakan oleh manusia. Manakala manusia pula akan melepaskan karbon dioksida untuk digunakan oleh tumbuhan.
Bagaimanapun, gaya hidup dan keadaan persekitaran yang tidak sihat seperti merokok dan pengeluaran asap berlebihan telah menyebabkan tubuh kita cepat kehilangan vitamin penting yang menjadi agen anti-oksida. Hal ini penting untuk memastikan kesihatan sel-sel dalam tubuh.

Sikap tidak gemarkan makan makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan turut menyumbang kepada masalah kekurangan vitamin yang teruk. Jadi untuk mengatasi kekurangan vitamin ini, penggunaan pil adalah penting terutama vitamin C dan E. Kedua-duanya adalah penting sebagai agen anti oksida yang menghalang pembentukan radikal bebas.

Pembentukan radikal bebas ialah kesan sampingan fungsi mitokondria yang tidak dapat dielakkan, tetapi penghasilan ini turut mempengaruhi mutasi mitokondria (pembahagian mitokondria tidak normal)

Mutasi meningkat mengikut peredaran masa, akibat toksin pada persekitaran, radiasi, penyakit berpunca daripada bahan kimia, bahan tambahan di dalam makanan dan kemungkinan tekanan emosi. Apabila mutasi banyak berlaku maka banyaklah DNA mitokondria yang akan rosak, hasilnya menyebabkan kerosakan dan kematian sel.

Naz : Teringat iklan nescaffe...

4 comments:

Unknown said...

amamlkn memakan makanan yg seimbang...

Cik Cookie said...

Just greentea for CC

mamai said...

nak cari greentea la macma nie

atie said...

Salam Naz...

Kalau mamai nak cari greentea akak nak cari strawbery lah....ha..ha...