Followers

Sunday, January 10, 2010

Cermin Diri Dulu Sebelum Pilih Kerja


SELEPAS habis belajar, perkara yang bermain di kepala setiap remaja ialah kerjaya. Persoalan apa saya nak jadi sering berlegar dan ini juga antara soalan yang kerap ditanyakan kepada pelajar sekolah.

Apakah cita-cita kamu?? soalan klise yang saban tahun ditanya guru kepada anak muridnya. Maka akan keluarlah pelbagai jawapan mengenai kerjaya pilihan – peguam, doktor, guru, jururawat, ahli perniagaan, pensyarah, angkasawan, jurutera, pramugari, arkitek termasuklah kerjaya sebagai wartawan. ?Nak jadi wartawan?? Ya, sebab saya suka menulis,? kata seorang pelajar.

Namun dalam senarai yang cukup panjang itu, satu yang tidak diterangkan kebanyakan guru dan juga dilupakan oleh sebilangan besar kita ialah mengenai keperluan terhadap kerjaya berkenaan.

Bagi kerjaya profesional sudah tentu pendidikan yang baik menjadi ciri utama untuk seseorang itu mencapainya. Tetapi pada zaman pekerjaan semakin kurang dan persaingan semakin sengit, banyak berlaku kursus yang diambil ketika pengajian tinggi tidak sama dengan pekerjaan yang diceburinya.

Sebenarnya dalam soal kerjaya, apa yang lebih penting adalah minat kerana dengan minat yang mendalam sajalah seseorang itu dapat melaksanakan tanggungjawabnya berkesan. Juga yang lebih penting tidak menyusahkan orang lain.

Perkara ini Yoi timbulkan setelah mengalami satu peristiwa yang cukup membengangkan.

Pada satu senja, mata Yoi tiba-tiba merah dan menjelang pukul 11 malam merahnya semakin ketara dan badan mula berasa panas.

Untuk memastikan keadaan tidak bertambah teruk, Yoi pergi ke sebuah klinik 24 jam. Pukul 11 malam di Kuala Lumpur… masih meriah, masih banyak aktiviti… masih happening, kata orang sekarang.

Tetapi doktor di klinik berkenaan? Alamak, sedang tidurlah. Penat agaknya. Maklumlah dah tak ada pesakit. Jururawat pula? Bersembanglah.

Selepas hampir 20 minit menunggu, doktor tadi muncul dengan keadaan yang masih terpisat-pisat. Yoi dipanggil masuk. Dengan soalan lazim, sakit apa (macamlah dia tak nampak mata Yoi yang merah), doktor itu seterusnya menyuluh mata. Selepas itu, tengok sikit dan tulis sikit dalam fail perubatan, kemudian kata okay, ambil ubat.

Apa ni? Cepatnya? Apa sakitnya? Bila boleh sembuh? Adalah persoalan yang bermain dalam kepala Yoi. Apabila ditanya, doktor tadi hanya berkata, tiada apa-apa, alahan. Apa pun, sikap doktor berkenaan memang Yoi tak boleh terima.

Bagi Yoi itu adalah kali pertama dan terakhir Yoi berjumpa doktor berkenaan.

Jika ?saya nak jadi doktor kerana nak tolong orang sakit,? adalah jawapan yang diberikan oleh doktor itu apabila ditanya gurunya kenapa nak jadi doktor sewaktu bersekolah dulu dan melihat kepada sikapnya, apa yang jelas dia sebenarnya tidak faham keperluan tugasnya.

Apa yang Yoi alami mungkin tidak teruk, tetapi bayangkan jika pakcik tua yang sakit teruk dan ini pula sikap yang ditunjukkan, sebenarnya doktor sebegini lebih banyak mendatangkan masalah daripada membantu menyelesaikan masalah.

Untuk golongan remaja, memandangkan keputusan peperiksaan SPM dan STPM akan diumumkan sebulan dua lagi, fikirkan semula kerjaya yang menjadi pilihan anda. Cermin diri anda, kaji sikap dan hala tuju anda dan tanya sama ada anda bersedia dengan keperluan kerjaya berkenaan.

Jika anda tidak suka berjumpa dengan orang, lupakan kerjaya sebagai jururawat, malah anda juga tidak layak menjadi penyanyi. Jika anda tidak suka kanak-kanak, jangan mimpi menjadi guru. Juga, jika anda kaki tidur, jangan jadi doktor!

Naz : Nak carik kerja goyang kaki, tapi masyukk... hehehe

7 comments:

naqiubex said...

hem.. perkara yg lebih kurang juga berlaku pada saya.. hem.. sedih betul..

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Alamak bapak.. Saye suke tido bapak.. Hohoho.. ;p

hysman said...

cik Hana mmg alwayss tetido maaa..
hahahaha

Cik Cookie said...

Tingat iklan PTPTN kacang lupakan kulit

Anonymous said...

sy xkisah kje aper2 tp kkdg biler jmpe kwn2 mase study dulu msti tnya ko kje aper skrg?
waa dorg keje best2 sy keje biasa2 jer

Anonymous said...

видео ролик кончила
секс знакомства георгиевск
бесплатное порно скрытой камерой
секс видеогид
попка малыша

Anonymous said...

It agree, rather useful phrase