Followers

Tuesday, November 3, 2009

Ibarat melepaskan ‘anjing’ tersepit!


Sumber:belantan.blogspot.com

1. TINDAKAN segelintir rakyat Indonesia, ibarat ‘melepaskan‘anjing yang tersepit, sesudah lepas dia menggigit’. Walaupun ia membabitkan sebilangan kecil mereka yang ‘bodoh sombong’ namun perkara sedemikian tidak wajar berlaku apatah lagi di saat negara mereka dilanda bencana.

2. Agak melucukan melihat gelagat penduduk yang bertekad untuk berangkat ke Malaysia kononnya untuk berperang sedangkan tambang untuk ke Malaysia pun belum tentu mampu dibayar. Keluhuran dan keikhlasan Malaysia menghulurkan bantuan tidak disambut dengan hati yang terbuka, sebaliknya pesawat bantuan angkatan tentera disambut dengan balingan batu oleh sebilangan rakyat Indonesia yang tidak tahu erti berbudi, susu yang kita bagi tuba yang dibalas.

3. Rakyat Indonesia perlu membuka mata seluas-luasnya untuk menerima hakikat bahawa jangkaan beribu-ribu orang telah terbunuh manakala lebih 100,000 buah rumah musnah sama sekali akibat gempa bumi yang melanda Sumatera, Rabu minggu lalu.

4. Media Indonesia juga perlu ‘celik’ berita dan fakta bahawa Malaysia telah memainkan peranan yang amat besar dalam membantu Indonesia. Pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Mercy Malaysia misalnya telah menghantar ramai anggota perubatan untuk membantu mangsa gempa bumi.

5. Kita percaya banyak pihak di Malaysia akan tampil untuk membantu rakyat di Indonesia tanpa memikirkan apa yang diperlakukan terhadap kita kerana rasa kemanusiaan mengatasi pertimbangan emosi rakyat Indonesia.

6. Walaupun terdapat hanya beberapa kerat penduduk yang ‘bodoh sombong’ kononnya ingin menyerang kedutaan Malaysia dan Malaysia, perkara ini perlu diberi perhatian serius oleh kerajaan Indonesia. Media Indonesia tidak harus sama sekali menyiarkan berita tersebut seolah-olah menyimbah minyak petrol ke dalam api yang kecil sedangkan sebilangan besar rakyat Indonesia di Padang amat memerlukan bantuan dari Malaysia sebagai jiran yang paling dekat dan akrab.

7. Media dan rakyat Indonesia perlu bersyukur kerana hati orang Malaysia begitu murni untuk membantu. Semua bantuan yang dihulurkan atas dasar semangat 1 rumpun, 1 rantau, semangat setiakawan dan semangat kejiranan serta berlandaskan hubungan sesama manusia. Cubit paha kanan, paha kiri terasa sakitnya.

8. Kita mungkin boleh sedikit berlapang dada dengan adanya sebilangan rakyat Indonesia yang menzahirkan ucapan terima kasih dan mengakui bahawa mereka selama ini salah tanggapan kerana dipesongkan oleh fahaman songsang tentang keluhuran rakyat Malaysia.

9. Ini bukanlah kali pertama Malaysia membantu rakyat Indonesia, mereka tidak sepatutnya lupa bencana tsunami yang melanda Aceh satu ketika dulu. Namun ibarat kacang lupakan kulit, budi yang kita tabur dilupakan walaupun di saat rakyat mereka berada dalam kesusahan.

10. Bendera Malaysia yang dibakar walaupun cetakan internet boleh menaikkan api kemarahan rakyat Malaysia. Perkara ini sepatutnya disedari oleh media, rakyat dan pemerintah Indonesia. Akal yang waras pastinya tidak dapat menerima gelagat mereka, dalam suasana sebilangan besar rakyat senegara menderita sengsara kehilangan ahli keluarga dan tempat tinggal.

11. Rakyat Indonesia perlu sedar bahawa Malaysia dan Indonesia adalah 1 rumpun dan 1 rantau serta saling memerlukan antara satu sama lain. Gagasan inilah yang direncanakan oleh Perdana Menteri untuk mencapai matlamat keamanan sejagat.

12. Dalam keadaan Sumatera masih bersedih akibat gempa bumi, mereka di Indonesia tidak seharusnya memikirkan isu remeh yang menampakkan seolah-olah mereka ‘membodohkan’ diri menolak bantuan dengan memusuhi orang yang ingin membantu kita.

13. Media Indonesia perlu melupakan sejenak agenda ‘politik peribadi’, mereka perlu mendidik segelintir rakyat yang masih berada di dalam ‘tempurung’ untuk keluar melihat kebenaran yang berlaku dan menyaksikan keikhlasan, kemurnian, ketelusan, ketabahan, keberanian, kegigihan serta pengorbanan rakyat Malaysia menggadaikan nyawa meninggalkan keluarga tercinta untuk membantu rakyat Indonesia.

14. Walaupun pemberian kita ikhlas tanpa mengharapkan balasan, cukuplah sekadar berterima kasih dan menghargai keikhlasan yang dihulurkan bukannya menyerang membuta tuli orang yang berbudi.

15. Kalau di Malaysia kita sudah tertanam dengan sikap mengenang jasa orang yang berbudi, bak kata pepatah orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Di Indonesia barangkali mereka tidak punya peribahasa sebegitu sebab itulah mungkin rakyatnya bersikap kurang bahasa? – UM

Suara Politik,
Taminsari

Naz: 1 Rumpun... 1 Agama... :)

75 comments:

♥ayudeadwish♥ said...

kat indon cuma ade pepatah 'orang berbudi kita belasah aje'
hahahaa~~

mamai said...

tak payah tolong ajer dia orang nie

bUdAk kEnTaNg said...

ntah la dorg nih mcm takde otak utk berfikir..kita dibalas tuba..pada aku tak kesah la sekurang2nya niat kita baek klu ditolak kita tak buleh buat ape..
mgkin mentaliti dorg masih ke belakang lg..lgpn rakyatnyer ramai jd susah nk control..bila media yg menwar2kn bnda yg auta cpt jer tersebar..yg fakta sikit jer..hmm..

Malaysia dgn Indonesia berbalah Singapura tepuk tangan gembira..
sekurangnya2 Indonesia tak suka luahkan lgpon negara mejoriti Islam tp singapura dlm diam jd setan.. aduhh.. mcm2 hal dunia skrg nih..

joegrimjow said...

bila org islam nak maju
asyik gado

kasihkuamiera said...

maybe kita ader wat pihak dorang marah kot
yang kita tak tahu
mana tau semua nie politik
aper yg org indon wat jahat kita nampk
tapi aper yg kita wat pada dorang mybe kita tak tahu

Cik Cookie said...

Indonesia oh Indonesia..
Jiranku pun Indon.
bibik plak xdinafikan mmg Indon.
Kedai runcit kat depan pun Indon pya.
Bakso yg sedap kat hujung jalan kompem ahh Indon.

PrinZeAlfiE said...

hanya segelintir rakyat indon yg sebegitu!! kunjungan aku ke jakarta baru2 ni mereka sgt menghargai dan suka org malaysia. tp bak kata org kerana nila setitik rosak susu sebelanga...

Anonymous said...

buy zolpidem buy cheapest ambien online - ambien 516 pill

Anonymous said...

buy diazepam online pharmacy no prescription diazepam - diazepam 10mg tablet

Anonymous said...

generic valium cost of valium without insurance - can buy valium thailand

Anonymous said...

buy zolpidem online zolpidem high altitude - zolpidem tartrate classification

Anonymous said...

xanax online buy xanax online cheapest - xanax japan

Anonymous said...

diazepam is valium diazepam tablets bp 10mg - treatment for diazepam withdrawal

Anonymous said...

xanax order no prescription reviews on buying xanax online - xanax maximum dosage

Anonymous said...

buy diazepam online snorting diazepam erowid - buy diazepam online+paypal

Anonymous said...

xanax 2mg xanax dosage opiate withdrawal - generic xanax street value

Anonymous said...

buy generic ambien ambien side effects hiccups - ambien cr 12.5 half life

Anonymous said...

buy ambien online generic ambien safe - buy ambien online paypal

Anonymous said...

ordering ambien online buy ambien cheap online - type medication ambien

Anonymous said...

buy valium online valium pills wikipedia - buy cheap valium online in uk

Anonymous said...

generic valium pill identifier where to buy valium in uk - buy valium online uk legally

Anonymous said...

buy ambien online ambien side effects yahoo - generic form of ambien cr

Anonymous said...

somas online order soma online no prescription - soma hair drug test

Anonymous said...

generic ambien buy can ambien overdose fatal - ambien no prescription online

Anonymous said...

valium for sale no prescription what color is valium 5mg - valium und diazepam

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment meridia cost - where to buy meridia diet pills http://www.meridiaordernow.com/#where-to-buy-meridia-diet-pills

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment order ativan online - ativan cost http://www.ativanonlineoffer.com/#ativan-cost

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment generic reductil - purchase meridia online http://www.meridiaordernow.com/#purchase-meridia-online

Anonymous said...

Hi, MoxoredapeTox buy ambien online no prescription - purchase ambien http://topandhra.com/#purchase-ambien

Anonymous said...

Hi, MoxoredapeTox propecia 5mg - finasteride without prescription http://www.bigdocpoker.com/#generic-finasteride-no-prescription

Anonymous said...

Hello, sibutramine no prescription - meridia for sale online http://www.amaryllisgarden.com/#meridia-for-sale-online

Anonymous said...

Hello, order accutane online - buy generic accutane no prescription http://www.josoclasolucio.com/#cheap-accutane-online

Anonymous said...

Hello, order ambien online no prescription - buy zolpidem no prescription http://topandhra.com/#buy-zolpidem-no-prescription

Anonymous said...

Contra Costa County Medication Disposal buy generic acomplia - generic acomplia rimonabant http://www.buydiscountedisotretinoin.net/#generic-acomplia-rimonabant

Anonymous said...

Hello, generic ambien no prescription - zolpidem 10mg http://topandhra.com/#zolpidem-10mg

Anonymous said...

Hello, azithromycin no prescription - zithromax for sale http://www.zithromaxonlineprice.com/#zithromax-for-sale

Anonymous said...

Hello, sibutramine online - sibutramine for sale http://www.amaryllisgarden.com/#sibutramine-for-sale

Anonymous said...

Hello, isotretinoin price - generic accutane http://www.wheretobuymedsonline.com/accutane/

Anonymous said...

Hello, buy atorvastatin online - buy lipitor http://www.costoflipitoronline.net/#buy-lipitor

Anonymous said...

Hello, generic lipitor price - lipitor for sale http://www.costoflipitoronline.net/#lipitor-for-sale

Anonymous said...

Hello, lipitor for sale online - generic atorvastatin http://www.costoflipitoronline.net/#generic-atorvastatin

Anonymous said...

Hello, buy generic lipitor - lipitor no prescription needed http://www.costoflipitoronline.net/#lipitor-no-prescription-needed

Anonymous said...

Hello, cytotec online - buy cytotec no prescription http://www.cytotecforlessonline.net/#buy-cytotec-no-prescription

Anonymous said...

advitleva generic premarin - generic premarin online http://www.premarindiscount.com/

Anonymous said...

advitleva seroquel no prescription - seroquel online http://www.seroqueldiscounts.com/

Anonymous said...

advitleva premarin cost - premarin drug http://www.premarindiscount.com/

Anonymous said...

Online Prescription Drug Without Prescription topamax pills - topamax for migraines http://www.topamaxdiscount.com/

Anonymous said...

dalsCleax buy cheap finasteride - finasteride sale http://www.propeciaspecialprice.com/#finasteride-sale

Anonymous said...

Contraceptive Pills For Cats buy zithromax online - price of zithromax http://www.boggietownmovie.com/, [url=http://www.boggietownmovie.com/]azithromycin online pharmacy [/url]

Anonymous said...

Medicine Research Indianapolis buy cheap effexor - effexor 75 http://www.forrealbeachresort.com/ - [url=http://www.forrealbeachresort.com/]effexor xr no prescription [/url]

Anonymous said...

Mexican Drug Money buy furosemide - cost of lasix http://www.sunflowerocity.com/, [url=http://www.sunflowerocity.com/]cheap lasix [/url]

Anonymous said...

Drug Free Zydot Unlimited Inc meridia no prescription - buy sibutramine without prescription http://www.meridiaonlineorder.net/#buy-sibutramine-without-prescription , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#generic-meridia ]generic meridia [/url]

Anonymous said...

Metric Drug Enforcement Division sibutramine diet pills - cheap meridia online http://www.meridiaonlineorder.net/#cheap-meridia-online , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#meridia-online-no-prescription ]meridia online no prescription [/url]

Anonymous said...

Friends, cheap prozac online - generic prozac no prescription http://www.prozaccheaponline.net/#generic-prozac-no-prescription , [url=http://www.prozaccheaponline.net/#buy-generic-prozac-online-no-prescription ]buy generic prozac online no prescription [/url]

Anonymous said...

Friends, buy fluoxetine online no prescription - buy prozac online no prescription http://www.prozaccheaponline.net/#buy-prozac-online-no-prescription , [url=http://www.prozaccheaponline.net/#fluoxetine-online-no-prescription ]fluoxetine online no prescription [/url]

Anonymous said...

Friends, buy fluoxetine online no prescription - buy prozac online no prescription http://www.prozaccheaponline.net/#buy-prozac-online-no-prescription , [url=http://www.prozaccheaponline.net/#fluoxetine-online-no-prescription ]fluoxetine online no prescription [/url]

Anonymous said...

t, generic vardenafil online - vardenafil best price http://www.levitrapillsforsale.net/#vardenafil-best-price , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#generic-levitra-vardenafil ]generic levitra vardenafil [/url]

Anonymous said...

t, generic levitra online - levitra pills http://www.levitrapillsforsale.net/#levitra-pills , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#levitra-online ]levitra online [/url]

Anonymous said...

t, purchase levitra online - buy cheap levitra http://www.levitrapillsforsale.net/#buy-cheap-levitra , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#cheap-generic-levitra ]cheap generic levitra [/url]

Anonymous said...

t, purchase levitra online - buy cheap levitra http://www.levitrapillsforsale.net/#buy-cheap-levitra , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#cheap-generic-levitra ]cheap generic levitra [/url]

Anonymous said...

tni generic lipitor price - lipitor for sale http://www.lipitordiscountonline.net/#lipitor-online, [url=http://www.lipitordiscountonline.net/#lipitor-online]lipitor online [/url]

Anonymous said...

tni [url=http://www.prozacbuynow.net/#cheap-prozac-online ]generic prozac [/url] - fluoxetine without prescription - prozac medication http://www.prozacbuynow.net/#buy-generic-prozac-online-no-prescription ,

Anonymous said...

tby buy furosemide without prescription - cheap furosemide no prescription http://www.lasixforsaleonline.net/#cheap-furosemide-no-prescription , [url=http://www.lasixforsaleonline.net/#lasix-sale ]lasix sale [/url]

Anonymous said...

3. purchase accutane online - isotretinoin online pharmacy http://www.isotretinoinonlinesale.com/#isotretinoin-online-pharmacy , [url=http://www.isotretinoinonlinesale.com/#isotretinoin-pills ]isotretinoin pills [/url]

Anonymous said...

6, sumatriptan without prescription - imitrex online pharmacy http://www.imitrexonlinebuy.com/#sumatriptan-no-prescription, [url=http://www.imitrexonlinebuy.com/#sumatriptan-without-prescription]sumatriptan no prescription[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Topamax For Sale - topamax no prescription http://www.cheaptopamaxorder.net/#topamax-online, [url=http://www.cheaptopamaxorder.net/#topamax-online]Cheap Topamax[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Cheap Topamax - topamax cost http://www.cheaptopamaxorder.net/#cheap-topamax, [url=http://www.cheaptopamaxorder.net/#cheap-topamax]Buy Topiramate[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Buy Topiramate - topiramate without prescription http://www.cheaptopamaxorder.net/#cheap-topamax, [url=http://www.cheaptopamaxorder.net/#cheap-topamax]Topamax Online[/url]

Anonymous said...

2013 prednisone online - prednisone online pharmacy http://www.prednisoneonlinerx.net/index.html, [url=http://www.prednisoneonlinerx.net/index.html]prednisone pills [/url]

Anonymous said...

g, Biology Project - http://www.onlinewritinghelp101.com/biology.html#biology-online, [url=http://www.onlinewritinghelp101.com/biology.html#biology-assignments]Biology Project[/url]

Anonymous said...

ny, buy sumatriptan no prescription - cheap imitrex http://itrafficgeneration.com/#cheap-imitrex , [url=http://itrafficgeneration.com/#buy-sumatriptan-online-no-prescription ]buy sumatriptan online no prescription [/url]

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.