Followers

Thursday, December 10, 2009

Meningkatkan Daya Ingatan dan Otak


Otak kita sentiasa perlu diaktifkan untuk meningkatkan dan memanjangkan keupayaannya. Otak yang sentiasa aktif akan menajamkan daya ingatan agar tidak dimakan usia.

Tidak semua aktiviti yang kita lakukan akan mengaktifkan semua bahagian otak. Sebagai contoh menonton TV hanya melibatkan bahagian kecil otak sahaja yang berfikir. Jika kita mahu otak berfikir secara keseluruhan, aktiviti-aktiviti berikut boleh membuat otak berfikir secara keseluruhan menggunakan semua bahagiannya.

Membaca menambah ilmu. Ia juga turut mengaktifkan otot untuk berfikir secara keseluruhan. Membaca dengan kuat dengan mulut menyebut satu-satu perkataan kedengaran di telinga sendiri lagi menambah aktiviti otak. Ianya merupakan aktiviti yang melibatkan banyak organ dan deria. Antaranya mulut yang bercakap, mulut yang mendengar dan otak yang berusaha untuk membaca. Aktiviti otak akan lagi bertambah apabila bacaan mulut dilakukan dengan lebih laju lagi.

Aktiviti menulis turut dikatakan boleh meningkatkan aktiviti otak secara menyeluruh. Adalah dicadang, sambil menulis, baca semula apa yang ditulis secara kuat agar didengar oleh telinga.

Aktiviti-aktiviti kiraan metamatik mudah dapat meningkatkan aktiviti otak.

cara yang paling berkesan menurut dr adalah melalui latihan matematik mudah yang dibuat secara cepat. Sebagai contoh latihan matematik

1 darab 8
6 campur 4
6 bahagi 3
4 tolak 2

ia nampak mudah namun begitu menurut kajian latihan mudah matematik meningkatkan lagi aktiviti otak. Lagi cepat latihan dibuat lagi meningkat aktiviti otak.

Untuk mendapatkan lagi latihan-latihan matematik mudah, dicadangkan penggunaan buku matematik PMR atau buku latihan matemaik darjah 5 dan 6. Ia mungkin latihan mudah bagi kita tapi ia adalah senaman otak agar otak terus terasangan dan berfungsi sehingga hari tua.

latihan mudah matematik adalah umpama senaman jalan perlahan di taman dilakukan selama 1 jam 3 kali seminggu. Walaupun perlahan ia merupa senaman yang terbaik untuk sepanjang hayat. Begitu juga otak ia perlukan senaman otak yang melibatkan semua bahagian otak untuk terus mengekalkan fungsinya.

latihan mematik mudah, membaca dengan mulut adalah baik dilakukan pada waktu pagi. Waktu pagi otak masih segar dan berfungsi paling aktif.

jumlah soalan matematik adalah sebaiknya 100 soalan setiap kali latihan. Dicadangkan kertas latihan dibuat salinan sewaktu masih kosong. Latihan matematik otak ini perlu dijalankan berulang kali dengan soalan yang sama. Setiap latihan perlu diambil masa dan berapa jumlah jawapan yang betul.

Kita boleh lakukan ia dengan berselang hari. Hari lain buatlah latihan secara membaca dengan mulut.

Latihan sebegini mengambil masa. Perubahan sepatutnya dirasa selepas 60 hari. Perubahan dinilai dengan jumlah jawapan betul yang meningkat pada masa yang semakin cepat.

Satu lagi latihan matematik yang boleh dilakukan adalah sewaktu memandu kenderaan. Cuba lihat nombor kenderaan disekeliling dan campur ia untuk mendapatkan jumlahnya. Atau pada satu masa lain cuba tolakkan pula untuk mendapatkan jumlah walaupun negatif. Disamping menghilangkan kebosanan sewaktu memandu ia merupakan latihan mengaktifkan otak.

Sudoku
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudoku

Sudoku adalah permainan penyelesaian susunan nombor yang dikatakan dapat meningkatkan keaktifan otak. Otak adalah lebih aktif apabila penyelesaian melibatkan lebih banyak anggota badan dan deria. Belilah buku Sudoku yang banyak dipasaran. Cara ini adalah lebih baik daripada menggunakan permainan sama dalam komputer.

Membaca menambah ilmu. Bukan ilmu sahaja malah otak menjadi aktif dan boleh terus kekal ketajaman sehingga hari tua.

Beliau memperkenalkan konsep ini
http://en.wikipedia.org/wiki/Ryuta_Kawashima

3 comments:

mamai said...

aku fail maths la

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Ouh.. Ku makin pelupa skarang.. Mgkn bnyk sgt mkan kpale ikan juge udang.. Huhu..

Cik Cookie said...

suka Sodoku