Followers

Sunday, July 5, 2009

19 KEISTIMEWAAN WANITA


1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , ” Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”



2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.



3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.



4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.



5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.



6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.



7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.



8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.



9. Daripada Aisyah r.a.” Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.



10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.



11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.



12. Aisyah r.a berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?” Jawab Rasulullah SAW “Suaminya.” ” Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah SAW, “Ibunya.”



13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.



14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).



15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.



16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.



17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.



18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.



19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.



6 JENIS WANITA MALANG


“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.”


Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.


Wanita Mananah:suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.


Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.


Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.


Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya..


Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM



Naz : Beruntungnya wanita....

11 comments:

Redynne™ said...

Alhamdulillah..

semoga hati x terlupa betapa beruntungnya sy.. :)

chipsmore said...

beruntungnya sp dapat sy..haahaha..
(tetibe) ;)

Dj Epoi said...

Amboih!!!

Ini tidak Adil!!!!

Semua tentang KEISTIMEWAAN WANITA sejak kebelakangan ini...

Mentang2 Aweks banyak kat sini weih!!

Heheeheheeh......

Moga cepat dapat Jodoh wahai sahabat!

Sulela said...

Seronoknya jadi pompuan...

Tapi bila terbaca kelebihan lelaki, rasa seronok lak kaum lelaki neh...heh heh heh

apis (bukan nama sebenar) said...

Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

Alangkah beruntungnya

p/s: tak kira apa jua jantina kita, masing-masing ada kelebihannya di sisi Allah Taala~

FiNa said...

Wanita... seindah namanya, secantk rupanya, semanis katanya... hargailah kaum hawa wahai kaum adam.. hormatilah mereka.

jangan nakal2 erk...

miss GAZA said...

untung wanita sebab mudah masuk syurga..
tapi hakikatnya ramai juga wanita di neraka sana..
knapa?
sbb xleh nak follow pon bnda2 mudah dan menguntungkan tu..


stuju ngan bro apis,
masing2 pada kita ada kelebihannya..
lelaki mahupun wanita.
sbb ALLAH itu Maha Adil..
=)

Faridah (~farid~) said...

wanita ni mmg senang masuk syurga dan mmg senang jugak la nak masuk neraka...

~LaDy NuHa~ said...

Yezzzzza. proud to be ladyy. hahaha am a ladyyyyyyy. best ape jdi laki. tp lg best jd pompuan. kah kah kah.

hysMan.. said...

Salam NaZ,
4me bro,suma jantina ade kelebihan masing2..wanita mmg byk kelebihan..
bersyukurlah bg sesape yg dijadikan pompuan (bukan jadian)..
tetapi wanita dijadikan dr tulang rusuk lelaki..dimana setiap daripada wanita memerlukan lelaki disampingnya...itulah kenyataannya..

:. aYu .: said...

em..syukur...