Followers

Wednesday, July 8, 2009

Solat Subuh di Masjid


Seorang lelaki bangun pagi2 buta utk solat subuh di Masjid .
Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid.
Di pertengahan jalan menuju masjid , lelaki tersebut jatuh dan pakaiannya kotor.

Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah. Di rumah,
dia menggantikan baju , berwudhu, dan, LAGI, berjalan menuju masjid .


Dlm perjalanan kembali ke masjid , dia jatuh lagi di tempat yg sama !
Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah.
Di rumah, dia, sekali lagi , berganti baju ,
berwudhu dan berjalan menuju masjid .

Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu .
Dia menanyakan lelaki tersebut, dan lelaki itu menjawab " Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda.'
Lelaki pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid .

Saat sampai di masjid , lelaki pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan solat subuh bersamanya.

Lelaki kedua menolak.
Lelaki pertama mengajak lagi hingga berkali2 dan, lagi, jawapannya sama.
Lelaki pertama bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan solat.
Lelaki kedua menjawab

Aku adalah Syaitan....


Lelaki itu terkejut dgn jawaban lelaki kedua.
Syaitan kemudian menjelaskan,
'Saya melihat kamu berjalan ke masjid ,
dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah,
membersihkan badan dan kembali ke masjid ,

Allah memaafkan semua dosa2mu .
Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan bahkan itupun tidak membuatmu merubah pikiran untuk tinggal dirumah saja, kamu tetap memutuskan kembali masjid .

Kerana itu, Allah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu .
Saya KUATIR jika saya membuat mu jatuh utk ketiga kalinya,
jangan2 Allah akan memaafkan dosa2 seluruh penduduk desamu ,
jadi saya harus memastikan bahwa anda sampai dimasjid dgn selamat..'
Jadi, jangan pernah biarkan Syaitan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya.
Jangan melepaskan sebuah niat baik yg hendak kamu lakukan karena kamu tidak pernah tahu ganjaran yg akan kamu dapatkan dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu utk melaksanakan niat baik tersebut.

Naz : Bila korang last subuh berjemaah?? (peringatan untuk diri aku tu...)

13 comments:

mamai said...

waduh kena batang hidung nie sembahyang subuh berjemah belum lagi walau rumah dekat dengan surau...

tengku_fir21 said...

errmm
betul tue
nk bt baik mest ader cabaran dan dugaan

~LaDy NuHa~ said...

hahahhaha, jng marah ya cik abang. n3 kt pg nuha tu takde pro memane. tapi honest dowh, am proud to be pompuan. ala adelah terkurang n terlebih ek. huhuhhuh. stay peace

hysMan.. said...

wahhh!! aku selute sama itu pemuda..
klu aku da balik umah trus solat kat bilik..hehe..
lemah betol iman aku..
aderkah citer ni benar atau cerpen Naz??
kali terakhir aku solat subuh berjemaah??adelah 2tahun yg lepas..hehe..lamenye..
solat waktu laen byk kali..subuh slalu kat bilik..aduhh!!!!
kena bangkit nih..
padahal umah dgn surau tak la jauh sgt..
terok aku nih.. dush!!!
peringatan utk gwe juga..
:p

SYAFIQASALIM said...

subuh berjemaah??
adela tahun lepas kot..isk2 insaf!

lucky said...

hee.. sbuh bjemaah... hurmm..
kt skul dlu pon xwajib..
cmne nih.. heheh..
okok.. asl jgn tggl smayg suda..

:. aYu .: said...

emm..subuh berjemaah? huhuhu..
masa duk ostel tahun 1st kat poli kot.. huhu..malu pd Allah.

Naz said...

mamai...
janji niat tu ada... :)

tengku_fir21..
dugaan tu dpt menguji kuat atau x iman seseorang :)

~LaDy NuHa~...
me 2.. peace no war... ;)

Naz said...

Man...
memang bagus sungguh tekad pemuda tu. aku dpt crita ni dlm email sahaja. tp pengajaran yg boleh kita ambil ialah jangan terpedaya dng muslihat syaitan. kalau kita ada niat yg baik, teruskan saja walaupun bnyk halangan kerana syaitan suka dng org yg give up... sama2lah kita memperbaiki solat dan lebih afdal secara berjemaah... (ingatan utk diri sendiri juger)

Naz said...

SYAFIQASALIM..
nnti kalo dah kawen, boleh berjemaah dng hubby... :)

lucky...
time kat asrama dah dibiasakan dng berjemaah. bila dah habis sekolah, sendri mau ingat... ;)

:. aYu .:....
Alhamdulillah... malu kpd Allah tu menunjukkan iman yg masih tebal... :)

hysMan.. said...

tp Naz somtime bukan syaitan tp human daa..
dlu mmbr aku slalu halang aku pi masjid..adoii..huh

Redynne™ said...

peringatan utk diri sendiri yg selalu terlupa.. :)

thnx..

syaf said...

ye,,betol 2 naz..banyk pengajarannye niew...aku pon 1st time dengar mende ni
anyway, thanks, sa2 informasi yg sgt bergune...