Followers

Friday, August 14, 2009

Malek Noor insaf.....syukurlah



Penghijrahan Malek Noor
Oleh MUZLINA ABU BAKAR
muzlina.bakar@utusan.com.my

SETELAH lebih 10 tahun tidak berjumpa dengan Malek Noor, 53, ternyata jaguh bina badan Asia peringkat heavyweight sebanyak enam kali ini amat berbeza daripada dulu.

Kalau dulu, apabila berjumpa mulutnya becok tak henti-henti bercakap pelbagai topik yang melucukan. Tetapi pertemuan minggu lalu menampakkan sisi lain Malek.

Sifat lucu dan becoknya hilang tiba-tiba dan yang nyata Malek hari ini tidak sama dengan Malek ketika baru berlakon filem Ujang pada akhir tahun 1980-an.

Perbualan petang itu berkisar tentang aktivitinya hari ini. Selain menjalankan perniagaan membekal barangan fitness di bawah syarikatnya Sportec's Divemate Sdn. Bhd. Malek juga berlakon dan kini sedang menjalani penggambaran drama Damak dengan memegang watak Tok Guru.

Perbualan yang rancak petang itu, tiba-tiba menjadi hening seketika apabila Malek membuka rahsia hidupnya yang selama ini dipendam tanpa pengetahuan sesiapa.

"Dalam hidup saya hari ini, sebenarnya saya hanya mencari satu sahaja iaitu keredaan Allah. Walau apa juga yang saya lakukan untuk hidup, kejujuran adalah penting.

"Setiap waktu dan ketika saya sentiasa berdoa kepada Allah semoga menerima ibadat saya, ampunkan dosa saya dan semoga Allah tetapkan iman saya dan menjadikan saya manusia yang soleh," kata Malek dengan suara sebak.

Siapa sangka, seorang jaguh bina badan yang nampak gagah dan perkasa tiba-tiba menjadi seorang yang boleh dikatakan 'lembik' tiba-tiba.

Di satu sudut ruang coffee house di sebuah hotel di pinggir kota, Malek yang mulanya bersemangat tiba-tiba menangis menceritakan dosa-dosa yang telah dilakukan sebelum ini.

Dengan suara sebak dan mata berkaca, Malek Noor bercerita:

"Saya terlalu banyak buat dosa. Saya betul-betul insaf sekarang. Setiap saat dan ketika sentiasa berdoa semoga Allah mengampunkan dosa-dosa saya.

"Dulu saya jahat. Saya tidak ingat mati tapi...kini saya betul-betul insaf. Kini setiap waktu walau sesibuk mana pun saya akan hadkan sekurang-kurangya 10 minit untuk menunaikan solat.

"Saya terlalu banyak buat dosa. Saya makan dan minum benda-benda haram. Ya Allah betapa besarnya dosa saya. Saya takut, saya taubat dan saya menyesal.

"Andai waktu boleh berputar, saya ingin kembali zaman kanak-kanak. menjalankan kewajipan sebagai seorang Muslim yang sejati," luahnya.

Zaman kanak-kanak

Mungkin ramai yang tidak tahu, ketika zaman kanak-kanak lagi Malek merupakan anak yang susah hendak berpuasa. Kalau berpuasa pun cuma di depan keluarga. Di belakang, Malek curi-curi makan dan minum. Tetapi itu di zaman kanak-kanak, apa yang dibuat mungkin manis didengar.

Bukan itu sahaja, malah sejak berusia 12 tahun dan sehingga umur meningkat 46 tahun, sebenarnya Malek tidak pernah berpuasa, apa lagi menunaikan solat lima waktu sehari.

"Saya lupa pada tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Saya tak sembahyang, saya tak berpuasa. Kesibukan saya merantau di Amerika dan Hong Kong selama lebih 30 tahun mengumpul harta kekayaan membuatkan saya lalai.

"Ya Allah betapa besarnya dosa saya. Saya tidak pernah mensyukuri nikmat yang Allah berikan. Apa yang ada dalam fikiran saya hanya mencari harta dan nama.

"Sehinggalah suatu hari pada tahun 2002 semuanya berlaku tanpa saya duga. Ketika itu saya dengan berseluar pendek berdiri di Penthouse saya berdepan dengan bangunan KLCC.

"Tiba-tiba saya terdengar azan sayup dari masjid berhampiran dan meresap ke jiwa saya. Saat itu saya jadi tak tentu arah. Saya masuk ke rumah dan berpusing-pusing entah berapa kali dan saya tak tahu apa yang saya cari.

"Selepas berpusing-pusing macam orang gila, satu jam saya tak bertenaga. Saya menangis dan terus menangis. Tiba-tiba saya teringat sesuatu dan terus berwuduk kemudian menunaikan solat Maghrib. Esoknya saya ke Jalan Masjid India dan membeli pelbagai kitab mengenai Islam dan saya turut membeli sebuah al-Quran," cerita Malek.

Bagi Malek, walaupun keinsafan dan kesedaran itu datang ketika usianya 46 tahun, dia tetap bersyukur kerana tahu Allah masih sayangkannya. "Malam selepas saya bersolat taubat, saya bermimpi didatangi arwah ibu, Jariah Ahmad yang menaburkan bunga emas pada saya.

"Selepas peristiwa itu saya pergi semula ke Hong Kong tetapi bukan untuk menetap di sana. Sebaliknya saya uruskan pemindahan syer perniagaan KK Design dengan rakan kongsi sebab saya memang tidak mahu menetap di sana.

"Ketika itu saya sudah membuat keputusan, saya mahu menetap di Malaysia untuk mencari seorang Muslim yang soleh. Bukan itu sahaja, malah saya mahu menjejaki akar umbi budaya Melayu yang telah lama saya lupakan.

"Setelah semuanya selesai, sejak 2006 saya terus menetap di KL dan tidak lagi ke Hong Kong. Kini saya benar-benar merasakan hidup ini amat bahagia dan tenang.

"Dalam kotak fikiran saya, hanya mahu melakukan suruhan Allah dan berbakti kepada masyarakat. Saya tidak sanggup lagi hidup bergelumang dosa dan noda.

"Cukuplah apa yang saya dah lakukan selama ini. Saya benar-benar insaf. Sejak itulah semua piala yang saya menang sebagai Mr. Asia saya buang.

"Dulu rumah saya penuh dengan patung-patung, tapi...semua saya dah buang. Kini rumah saya hanya dihiasi ayat-ayat suci al-Quran.

"Saya amat bersyukur kepada Allah kerana sejak saya bertaubat, sudah tiga kali saya khatam membaca al-Quran. Bukan itu sahaja, malah sejak tahun 2006 saya sudah menunaikan puasa enam, syukur Alhamdulillah," kata Malek.

Kini kata Malek, walau apapun yang dilakukan oleh kawan-kawannya beliau tetap bersabar. Malah ada kawan yang meminjam duitnya dalam jumlah yang begitu banyak dan tidak mahu membayar semula, dia tidak pedulikan semua itu.

"Sekarang saya benar-benar reda dengan apa yang berlaku. Sama ada dia mahu bayar atau tidak, saya halalkan kerana bagi saya semua itu hanya harta dunia.

"Kini hidup saya mencari keredaan Allah. Insya-Allah saya akan tunaikan umrah tidak lama lagi dan jika diizinkan saya juga mahu menunaikan haji tahun ini," Malek menyambung cerita.

Menurut Malek, semua yang dilakukan kerana sedar Allah benar-benar sayangkannya dan menerima taubatnya.

Bukan itu sahaja, malah mimpi berjumpa arwah ibunya yang memimpinnya masuk ke Masjidil Haram dan terus sampai di depan Kaabah benar-benar menggamit hati dan nalurinya untuk ke sana.

"Selepas saya menunaikan rukun Islam yang kelima, jika ada jodoh saya mahu berumah tangga dan membina keluarga bahagia yang hidup berlandaskan Islam.

"Penghijrahan saya ini bukan sahaja memberi kesan kepada saya, malah adik beradik yang lain juga gembira. Sebab itu saya nasihatkan anak-anak saudara saya kalau buat jahat pun biarlah ada ruang untuk kita bertaubat di hati ini," kata Malek yang juga pernah membintangi filem Juara, Rimba Malam, Kelisa, Pendekar Mata Satu dan yang terakhir Sahabat pada tahun 1999.

Naz : Bukakanlah hati aku untuk berhijrah seperti beliau... amin... :)

46 comments:

mamai said...

ya jita juga harus insaf sepertinya

pu3 balqis said...

masyAllah...
beliau sgt beruntung..
hidayah Allah itu bukan utk calang2 manusia..

hana buat yang terpilih..
moga kita juga dikalangan itu..
ameen

cookie devine said...

Cik Cookie byk yg xbuat.

syaf said...

sentap aku dengar kesah ni
nk melelh pon ade..
aku pon cam 2 gak...
hurmm aku perlukan mase untuk berubah ni...
aku rase dose yg aku buat pon agak teruk dri ni

ya ALLAh bukelah pinytu hati hamba mu ni untuk bertaubat...

doakan aku yerk...amin

green said...

amin..
daku pun mahu terbuka hati juge..

miss GAZA said...

erm..
belum tentu sapa yg baik hrni akan baik jgak hari esok dan belum tntu jgak sapa yg jahat hr ini akan jahat selamanya..
sama2la kita perbaiki diri dan pertingkatkan amalan dari hari ke hari dlm usaha mncari redhoNya..
dan moga Allah beri hidayah dan kekuatan utk itu buat kita..


nak berubah itu tdak susah jika punya kemahuan dan usaha..
biar sket2 perubahannya janji berterusan..
insyAllah akan berkekalan..
ameen~

Cik Skaf said...

sebak baca kisah ini. Alhamdulillah hidayah Allah dtg sebelum dia terlewat. Moga dia istiqamah dgn apa yg dia lakukan skrg. Kisah ini jadi panduan pada saya juga. Terima kasih.

Adonasagat said...

aku sampai sekarang ni maseh tak insaf,hari-hari misti buat dosa...entah kenapa jadi macam tu..

kata pepatah jadikan hari ini lebih baik semalam dan esok lebih baik dari hari ini; tapi aku pula sebaliknya..hari demi hari aku mengumpul dosa yang jumlahnya kalau dikira lebih banyak dari pahala..entah ada atau takdak pahala aku...arghhh!! tension pikir semua nih..

kenapa aku jadi macam ni? ada sapa-sapa boleh tolong bagi nampak jalan skit..

Idalara said...

tak sedar airmata aka ida menitis bc pengakuan malek noor ini..jrg org mahu membuka pekong di dada..alhamdulillah dia masih berpeluang bertaubat..muga taubat kita diterima Allah

Anonymous said...

valium 10mg generic valium pill identifier - valerian vs valium dosage

Anonymous said...

diazepam 10 mg diazepam dosage kids - what class is diazepam drug

Anonymous said...

xanax without prescription 2mg xanax and weed - xanax side effects in pregnancy

Anonymous said...

buy xanax bars online xanax side effects back pain - xanax overdose prognosis

Anonymous said...

buy zolpidem zolpidem vs zolpidem tartrate - zolpidem get you high

Anonymous said...

cheap diazepam online diazepam 5mg dosage dogs - diazepam vicodin withdrawal

Anonymous said...

diazepam 10 mg diazepam dosage kids - what class is diazepam drug

Anonymous said...

is it illegal to buy xanax online generic xanax blue - xanax how long does it last

Anonymous said...

buy diazepam can i buy diazepam online usa - can buy diazepam online usa

Anonymous said...

xanax buy online no prescription generic xanax bars - can buy xanax uk

Anonymous said...

buy ambien online ambien side effects headache - can you buy ambien over counter

Anonymous said...

buy ambien online ambien side effects suicidal thoughts - xanax ambien high

Anonymous said...

soma muscle carisoprodol 350 mg oral tablet - buy soma online florida

Anonymous said...

soma online радио soma online - carisoprodol 350 uses

Anonymous said...

buy valium online valium effects blood pressure - what is valium like

Anonymous said...

buy ambien online overnight picture generic ambien 10 mg - ambien jokes

Anonymous said...

buy diazepam withdrawal from 5mg valium - valium injection

Anonymous said...

buy valium online valium pills orange - 10 mg valium price

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment buy cheap ativan - where can i buy ativan online http://www.ativanonlineoffer.com/#where-can-i-buy-ativan-online

Anonymous said...

Hi, MoxoredapeTox cheap generic propecia - generic propecia no prescription http://www.bigdocpoker.com/#propecia-sale

Anonymous said...

Hello, meridia without prescription - generic reductil http://www.amaryllisgarden.com/#generic-reductil

Anonymous said...

No Insurance Drug Plan buy rimonabant online - acomplia 20mg pills http://www.buydiscountedisotretinoin.net/#acomplia-20mg-pills

Anonymous said...

Hello, order isotretinoin online - buy cheap isotretinoin http://www.wheretobuymedsonline.com/accutane/

Anonymous said...

Hello, lipitor without prescription - cheap atorvastatin http://www.costoflipitoronline.net/#cheap-atorvastatin

Anonymous said...

Hello, cost of cytotec - order cytotec http://www.cytotecforlessonline.net/#order-cytotec

Anonymous said...

advitleva buy finasteride online no prescription - propecia pills http://www.bestpricefinasteride.com/

Anonymous said...

Hello, cheap cytotec online - cytotec sale http://www.cytotecforlessonline.net/#cytotec-sale

Anonymous said...

dalsCleax buy acomplia online no prescription - acomplia for sale http://www.acompliadietpillcheap.com/#acomplia-for-sale

Anonymous said...

Kidney Disease Medicine Shots order topamax - buy topamax without prescription http://www.topamaxbetterprice.com/

Anonymous said...

Friends, prozac without prescription - buy prozac no prescription http://www.prozaccheaponline.net/#buy-prozac-no-prescription , [url=http://www.prozaccheaponline.net/#cheap-fluoxetine-no-prescription ]cheap fluoxetine no prescription [/url]

Anonymous said...

2, stendra online no prescription - buy stendra online no prescription http://www.stendraonlinecost.com/#buy-stendra-online-no-prescription , [url=http://www.stendraonlinecost.com/#purchase-stendra-online ]purchase stendra online [/url]

Anonymous said...

t, cheap levitra pills - levitra online pharmacy http://www.levitrapillsforsale.net/#levitra-online-pharmacy , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#cheap-vardenafil ]cheap vardenafil [/url]

Anonymous said...

tfv [url=http://www.zoloftonlinesales.net/#buy-sertraline-online ]zoloft for sale online [/url] - zoloft online pharmacy - purchase zoloft http://www.zoloftonlinesales.net/#discount-zoloft ,

Anonymous said...

tni generic for lipitor - generic lipitor for sale http://www.lipitordiscountonline.net/#lipitor-online, [url=http://www.lipitordiscountonline.net/#lipitor-online]lipitor pills [/url]

Anonymous said...

tby lasix 40 mg - cheap lasix online no prescription http://www.lasixforsaleonline.net/#cheap-lasix-online-no-prescription , [url=http://www.lasixforsaleonline.net/#lasix-no-prescription-needed ]lasix no prescription needed [/url]

Anonymous said...

6, klonopin without prescription - buy klonopin online http://www.klonopinonlinediscount.com/#order-klonopin, [url=http://www.klonopinonlinediscount.com/#no-prescription-klonopin]buy cheap klonopin[/url]

Anonymous said...

Hi, phentermine sale - cheap phentermine 37.5 without prescription http://www.bestaliensites.com/#phentermine-online, [url=http://www.bestaliensites.com/#phentermine-price]discount phentermine [/url]