Followers

Monday, August 3, 2009

Stupid Driver...


E mail dari Man...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Maafkan saya jika telah mengganggu anda tetapi jika ada masa saya harap anda dapat membaca satu pengalaman yang telah terjadi kepada diri saya pada beberapa hari yang lalu dan membantu saya yang memerlukan pertolongan.

Sedikit mukadimmah. Di antara lebuhraya-lebuhraya di Semenanjung Malaysia, Lebuh Raya Pasir Gudang di laporkan antara banyak berlakunya kemalangan maut. Secara umum kenapa ianya sering terjadi tidaklah di ketahui secara tepat tetapi berdasarkan pengalaman saya yang sering menggunakan laluan ini di dapati ianya adalah kerana tindakan segelintir pemandu yang tidak mematuhi peraturan jalan raya yang telah di tetapkan.

Namun satu kejadian yang telah menimpa diri saya telah menyebabkan saya terpanggil untuk melakar email ini dengan harapan akan sampai kepada orang yang di harapkan.

Pada Hari Sabtu 18/07/2009 pukul 4 petang saya bersama Isteri, Ibu Mertua, seorang anak perempuan berusia 6 tahun dan anak saudara berusia 4 tahun sedang dalam perjalanan dari Pasir Gudang menuju ke Taman Taman Tampoi Indah menggunakan Lebuh Raya Pasir Gudang.

Sewaktu kejadian , lane sebelah kiri yang saya gunakan adalah agak lancar tetapi di sebelah kanan agak perlahan dan di gunakan banyak kenderaan. Secara tiba-tiba sebuah kereta dari arah kanan melakukan belokan ke arah kiri tanpa sebarang signal dan di lakukan dengan cara yang merbahaya. Saya dengan automatiknya terpaksa membuat satu brek mengejut dan ianya menyebabkan keluarga saya juga terkejut. Sudah menjadi naluri (instinct) seorang pemandu, saya membunyikan hon menandakan supaya bahawa pemandu di depan tahu yang beliau telah melakukan kesalahan trafik.

Tetapi yang mengejutkan saya dan keluarga adalah pemandu di depan sengaja melakukan satu aksi gerakan kereta terhoyong hayang kiri kanan seolah-olah mengisyaratkan tidak ambil endah atau berkata “boleh blahlah!”.

Marah juga saya dengan tindakan sedemikian tetapi apa yang terjadi seminit selepas itu terjadi perkara yang saya lebih tidak sangka. Pemandu kereta berkenaan mula memperlahankan kenderaannya dan bertindak seolah-olah tidak membenarkan saya untuk memotong kereta beliau. Apabila saya memberikan signal hendak ke kanan, beliau akan masuk mula masuk ke kanan apabila saya bergerak ke kanan dan sebaliknya jika saya ke kiri. Setiap kali pemandu tersebut berada di hadapan saya, dia akan memperlahankan keretanya sehingga 60km/j walaupun berada di laluan kanan lebuhraya yang mempunyai had laju 90km/j dan tiada kereta lain di depan kereta tersebut.

Terdapat satu ketika apabila pemandu itu menutup laluan memotong pada kenderaan saya dengan memandu seiringan dengan sebuah lori di jalan kiri dengan halaju 60km/j. Jikalau saya berjaya masuk ke laluan kiri dan mempunyai tiada halangan hadapan untuk memotongnya, pemandu tersebut akan mula memecut dan menyangka saya akan mula berlumba sedangkan kenderaan saya ini hanyalah kereta keluarga dan membawa keluarga dan tiada niat untuk berlumba. Tapi itulah yang lawaknya bila di lihat saya tidak memecut, dia akan kembali memperlahankan kenderaan itu dan di ulangi balik perkara yang sama.

Setelah itu saya mula rasa benar-benar bosan dan ingin meninggalkan pemandu yang saya fikirkan mungkin ada masalah mental ini. Ketika saya berjaya masuk ke lane kiri saya melakukan dummy percubaan memecut , kereta tersebut mula memecut di lane kanan. Saya matikan dan hidupkan sekali lagi signal seolah-olah hendak masuk ke lorong kiri ( flyover menuju ke Larkin ) dan bergerak sikit2 ke kiri. Kereta itu kemudian dengan secara tiba-tibanya dari lorong kanan terus masuk jalan kiri dan terus naik ke jalan menuju Larkin juga ( Mungkin untuk terus mengganggu saya / berharap saya berhenti dan bergaduh atau secara kebetulan saya tidak tahu ).

Ketika itulah saya memperlahankan kenderaan dan memberikan signal kanan untuk kembali ke lebuhraya lalu terus memecut (bermula dari 60km/j) meninggalkan beliau yang tidak lagi boleh melakukan correction. Dari cermin tingkap saya dan keluarga mengesahkan dapat lihat ianya seorang lelaki melayu dalam keadaan tersengih menyangka telah menang perang psikologi jalanraya dan terdapat seorang wanita di sebelahnya, mungkin awek jadi ego mesti di pertontonkan. Kalau bawa isteri mungkin lain sikit sayangnya dan lebih berhemah ketika memandu.

Ingin saya katakan di sini bahawa janganlah terlalu ego di jalanraya kelak buruk padahnya. Di atas pengalaman ini saya berharap anda sebagai pembaca email ini haraplah dapat menolong saya memulakan satu inisiatif program kesedaran nasional terhadap pemandu tersebut di mana saya sendiri tidak kenal melainkan saya buat aduan formal menggunakan agensi kerajaan.

Haraplah dapat di forwardkan email ini kepada sesiapa yang ada e-mail address dan di harap rakan anda pula akan forwardkannya pula agar email berantai ini satu hari nanti mungkin sampai kepada kenalan atau saudara pemandu tersebut jika tidak beliau dan menyampaikan pesanan berikut :

“Untuk pemandu KIA SPECTRA JHU 6537 , segala tindakan anda telah di rakam menggunakan handphone oleh isteri saya. Jika saya membawa bukti video ini ke JPJ , sekurang-kurangnya anda akan di saman kerana menghalang lalulintas. Jika JPJ atau Polis membenarkan laporan verbal atau bertulis dengan menggunakan saksi kejadian (Isteri dan ibu mertua ) anda juga boleh di saman kerana memandu secara secara merbahaya dengan melakukan tindakan memotong secara tiba-tiba dan tanpa signal.

Ataupun dengan menggunakan khidmat peguam, saya boleh mengemukakan Saman Teladan yang bernilai beribu-ribu ringgit di mana jika saya menang akan saya gunakan untuk memulihkan trauma keluarga dengan melancong menggunakan wang anda sementara anda menghadapi trauma kewangan berpanjangan.”

Tetapi saya tidak akan melakukannya kerana kita sama-sama Melayu. Bukannya ada banyak duit pun nak bayar saman lagipun raya dah dekat, nanti tiada duit untuk di beri kepada ibu bapa anda. Cuma apa yang ingin saya buat adalah kaedah “Name and Shame” biar seluruh rakyat tahu tindakan anda adalah merbahaya dan tidak selayaknya memandu sebuah kereta. Harapnya mereka tidak menyangka anda kurang siuman.

Saya hanya mampu doakan pemandu tersebut agar menganalisis kesalahan diri, insaf dan jangan salahkan orang lain. Ceritalah apapun , bukti video akan kesamsengan anda akan menunjukkan segalanya.

Berhemah di jalan raya, amalan hidup kita.

Di bawah antara still image dari video yang di ambil oleh isteri semasa kejadian sedang
berlangsung…

Kereta terbabit

Anda boleh lihat sebuah lori berwarna putih sedang memasuki lorong kanan kerana di kanan tiada apa-apa halangan di hadapan kereta JHU tersebut. Ketika kejadian kenderaan di lorong kiri lebih laju dari kanan. Bayangkan lori lebih laju dari Kia Spectra..

Ketika saya cuba melakukan percubaan memotong dari arah kanan ke kiri apabila laluan kiri selamat . (Perlu di ingat tiada kejar mengejar kerana semua berlaku di bawah 60km/j.

Kereta tersebut mula memecut. Anda boleh lihat di hadapan kereta tersebut tiada kereta…Nak letak kat Youtube ke tak nak ni…

Ingat – rakan, jika ada sebarang perlanggaran trafik sedang terjadi , anda bolehlah mengambil gambar pesalah tersebut ( bukan ketika memandu – salah tu ) dan menghantarnya ke jabatan yang berkenaan untuk tindakan siasatan dan lanjutan.

Beringat sebelum kena.
Ditulis pada 19/07/2009

Naz : Anti crazy driver...

93 comments:

tengku_fir21 said...

mentaliti kelas ketiga ler pemandu tue...

FiNa said...

bengong punyer pemandu.. kalo tak sayang kereta bagi aku ler...kalo tak sayang awek, aku peduli hape?! mengong.. n bermaam-macam lagi aku nak mencarut nieh...

IxoR@ said...

nasib baik bukan kereta Ixora...

:O

itafukada said...

mmg sengal driver tu..
ntah ape2..mabuk kot..
cukup 40 org die wat camtu, kompem xselamat..da lama idup agaknya..

p/s: pnh ade pengalaman camni.xpsl2 je tambah dosa duk maki hamun kete camtu sowg2.astaghfirullah..

nonna manis said...

kekedang benci org yg xde akal bawak keta ni..nk bawa keta pun nk tunjuk de hebat..pdhal insiden dpt di elakkn jika org ni bersabar.kekadang hon je buat org marah..kalu x hon da tentu keta kita di langgar..
memang kurang ajar org skang ni...

mamai said...

letak ajer akt you tube bior semua tengok lagi bagus antor jer kat balai polis...ornag macam nie tak boleh di biarkan

naqiubex said...

apa masalahnya orang ni.. ish ish ish

cookie devine said...

Kalau Cik Cookie, dah sumpah 7keturunan.bengong pya driver.

hysMan.. said...

mende ni kat highway pasir gudang da slalu mcm nih..bosan dan dah lali beb..
dlu time aku blajo kat poly mmg slalu berulang alik lalu hgway nih,skit lg moto aku nak bergesel lori dgn kete pasal kereta tu cam mamat spectra ni laa..aiyoo..

alhamdulillah suma slamat..
klu aku da sumpah laknat da kat jeybon tersebot..
ceh bikin panas je..takde sivik lgsung..haiyaaa..

honeyamirul said...

Salam Naz,

pemandu tak makan dek saman macam tu lerrr! binawe punya org... Kalau dah rasa lama hidup tu jangan lah babitkan orang lain pulak... Otak letak kat lutut ka...

P/S: letak jo Naz biar padan ngan mukanya...

imHepPie said...

salam..

letak je kt youtube tuh..bior smua org tgk prangai driver gile cmtuh..
huhu cmne la bley lepas lesen dlu...

Naz said...

To all...
tq pesal sudi komen. memang pemandu mcm ni dr jenis kurang ajar. pasal insiden ni, saya dpt melalui email jer. bukan pengalaman sendiri... harap2 pemandu kia spectra ni dah insaf... amin... :)

Dj Epoi said...

Manguk Hayun Berayun nyer driver tuh!!!!!
Apa yg dia untung ntah dok buat lagu tuh!!!!!

Ingat Yang Tersayang Beb!

Moga dijadikan Iktibar dan panduan menggunakan Hp yang paling Mujarab weih!!!

Tangkap Gambow jangan tak tangkap!

pu3 balqis said...

hu6
menguji kesabaran...
tapi apapon, mmg kena sabaq banyak la kalau da melibatkan nyawa...

ikut hati, mati
ikut rasa, binasa...
(erks... ntah betoi ke idak nih...?)

nurash_syeqen said...

apekah org ini mempunyai lesen ??.... might be dia takda lesen kot.. tu sbb tatau rules... sy yg takda lesen ni pon tau rules :-j

Redynne™ said...

hmmmmm..

sakit jewa... :P

*yg pasti, aweq disbelah sisewel tu bukan sy.. hehehe..

miss GAZA said...

adehh!
mamat ni dapat lesen terbang kot..
stiker P pon xlekat ni..
hehe
=P

Anonymous said...

ambien zolpidem ambien recreational drug use - ambien with xanax overdose

Anonymous said...

generic diazepam diazepam half life - buy diazepam 10mg online usa

Anonymous said...

diazepam 10mg buy diazepam legally - diazepam 5 mg and alcohol

Anonymous said...

xanax generic buy xanax no prescription from canada - xanax .25 to get high

Anonymous said...

ambien without a rx toothpaste dinner ambien walrus - ambien drug category

Anonymous said...

xanax sale overdose on xanax and ambien - buy xanax online discover card

Anonymous said...

diazepam overdose buy diazepam thailand - diazepam keeps me awake

Anonymous said...

buy generic xanax online xanax dosage wiki - xanax effects stomach

Anonymous said...

cheapest ativan ativan and alcohol erowid - ativan white round pill

Anonymous said...

buy diazepam buy diazepam online no prescription usa - diazepam loading dose

Anonymous said...

discount ativan ativan 5mg side effects - ativan overdose with alcohol

Anonymous said...

order xanax xanax pills look - side effects xanax going off

Anonymous said...

buy diazepam where to buy diazepam online in usa - valium side effects itching

Anonymous said...

ativan online lorazepam to buy uk - long do ativan withdrawal last

Anonymous said...

xanax online xanax 902 - white round pill generic xanax

Anonymous said...

buy diazepam online diazepam 10 mg side effects - online diazepam

Anonymous said...

buy soma online soma drug street value - will soma show up on drug test

Anonymous said...

buy soma somanabolic muscle maximizer warez - soma usa online pharmacy

Anonymous said...

soma buy order soma watson online - carisoprodol 350 mg bluelight

Anonymous said...

buy ambien online ambien side effects respiratory - much does ambien cost mexico

Anonymous said...

buy valium online buy valium in london - valium for sale

Anonymous said...

buy ambien online overnight ambien cr generic dosage - ambien cr side effects hair loss

Anonymous said...

buy valium cheap online valium dosage before mri - valium diazepam effets

Anonymous said...

buy ambien online dosage of ambien for sleep - white oval pill ambien

Anonymous said...

buy valium online valium milligrams - what does generic valium look like pill

Anonymous said...

generic valium valium and soma drug interactions - valium high what does it feel like

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment cheap soma without prescription - order carisoprodol http://www.emprendiendoideas.com/#order-carisoprodol

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment buy generic soma online no prescription - generic soma no prescription http://www.emprendiendoideas.com/#generic-soma-no-prescription

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment cheap prednisone - cheap prednisone online http://www.ourdailybreadmarket.net/#cheap-prednisone-online

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment ativan sale - buy cheap ativan online http://www.ativanonlineoffer.com/#buy-cheap-ativan-online

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment lorazepam without prescription - ativan medication http://www.ativanonlineoffer.com/#ativan-medication

Anonymous said...

Blogger: " * KoTaK E-MaiL * " - Post a Comment buy cheap prednisone - buy generic prednisone http://www.ourdailybreadmarket.net/#buy-generic-prednisone

Anonymous said...

Hi, MoxoredapeTox accutane without rx - buy roaccutane http://www.josoclasolucio.com/#buy-cheap-isotretinoin

Anonymous said...

Hi, MoxoredapeTox isotretinoin pills - cheap accutane online http://www.wheretobuymedsonline.com/accutane/

Anonymous said...

Hello, buy meridia online - buy sibutramine online http://www.amaryllisgarden.com/#buy-sibutramine-online

Anonymous said...

Hello, buy finasteride no prescription - finasteride online no prescription http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/

Anonymous said...

Divinyls Love Is The Drug where can i buy acomplia online - buy generic acomplia http://www.buydiscountedisotretinoin.net/#buy-generic-acomplia

Anonymous said...

Hello, buy propecia online no prescription - generic propecia online http://www.bigdocpoker.com/#buy-generic-finasteride

Anonymous said...

Hello, buy cheap effexor - effexor 75 http://www.effexorcostonline.com/#effexor-75

Anonymous said...

Hello, generic propecia online - order propecia online no prescription http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/

Anonymous said...

Hello, buy accutane online - accutane pills http://www.wheretobuymedsonline.com/accutane/

Anonymous said...

Hello, isotretinoin pills - cheap accutane online http://www.wheretobuymedsonline.com/accutane/

Anonymous said...

Hello, cheap lipitor no prescription - buy atorvastatin online http://www.costoflipitoronline.net/#buy-atorvastatin-online

Anonymous said...

advitleva cheap finasteride 5mg - cheap generic propecia http://www.bestpricefinasteride.com/

Anonymous said...

advitleva finasteride online no prescription - finasteride without rx http://www.bestpricefinasteride.com/

Anonymous said...

advitleva buy finasteride 5mg - buy generic finasteride http://www.bestpricefinasteride.com/

Anonymous said...

Green Bay Drug Ring topamax without rx - topamax weight loss http://www.topamaxforless.com/

Anonymous said...

Britney Spears Drug Test Parody topamax for sale - topamax price http://www.topamaxdiscount.com/

Anonymous said...

dalsCleax buy cheap cymbalta - purchase cymbalta http://www.cymbaltadiscountprice.com/#purchase-cymbalta

Anonymous said...

Drug Companies Il topamax online - buy topamax no prescription http://www.topamaxforless.com/

Anonymous said...

dalsCleax cipro online no prescription - order cipro http://www.ciproonlinerx.com/#order-cipro

Anonymous said...

dalsCleax carisoprodol online - buy soma no prescription http://www.recipesandfamily.com/#buy-soma-no-prescription

Anonymous said...

Drugs That Treat Depression cheap provigil online - modafinil cost http://www.inthedetailsblog.com/, [url=http://www.inthedetailsblog.com/]provigil for sale online [/url]

Anonymous said...

Sign Of Relapse Drug Abuse buy imitrex - imitrex online no prescription http://www.coppergoddess.net/ , [url=http://www.coppergoddess.net/]buy imitrex online no prescription [/url]

Anonymous said...

Sign Symptom Drug Abuse soma for sale no prescription - buy cheap soma http://www.jspropertiesllc.com/, [url=http://www.jspropertiesllc.com/]cheap carisoprodol no prescription [/url]

Anonymous said...

Side Effects To Street Drugs meridia weight loss - meridia sale http://www.meridiaonlineorder.net/#meridia-sale , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#order-meridia ]order meridia [/url]

Anonymous said...

Colonoscopy Sedative Drug meridia for sale online - buy generic meridia http://www.meridiaonlineorder.net/#buy-generic-meridia , [url=http://www.meridiaonlineorder.net/#buy-sibutramine-meridia ]buy sibutramine meridia [/url]

Anonymous said...

1, buy celebrex without rx - purchase celebrex no prescription http://www.celebrexgenericsale.net/celebrex_information.html, [url=http://www.celebrexgenericsale.net/celebrex_information.html]celebrex cost [/url]

Anonymous said...

2, cheap propecia online - propecia online no prescription http://www.propeciagenericforsale.com/#propecia-price , [url=http://www.propeciagenericforsale.com/#cheap-propecia ]buy finasteride no prescription [/url]

Anonymous said...

2, finasteride sale - purchase finasteride online http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/], [url=http://www.wheretobuymedsonline.com/propecia/]propecia sale [/url]

Anonymous said...

t, generic vardenafil online - vardenafil best price http://www.levitrapillsforsale.net/#vardenafil-best-price , [url=http://www.levitrapillsforsale.net/#generic-levitra-vardenafil ]generic levitra vardenafil [/url]

Anonymous said...

tni [url=http://www.lamisilonlinerx.net/#terbinafine-without-perscription ]terbinafine no prescription [/url] - buy lamisil online no prescription - lamisil price http://www.lamisilonlinerx.net/#buy-generic-terbinafine ,

Anonymous said...

rvb generic meridia - buy sibutramine no prescription http://www.meridiaonlinepurchase.net/#buy-sibutramine-no-prescription , [url=http://www.meridiaonlinepurchase.net/#generic-sibutramine ]generic sibutramine [/url]

Anonymous said...

tby furosemide online - furosemide online no prescription http://www.lasixforsaleonline.net/#furosemide-online-no-prescription , [url=http://www.lasixforsaleonline.net/#furosemide-cost ]furosemide cost [/url]

Anonymous said...

6, buy cheap klonopin - clonazepam without prescription http://www.klonopinsaleonline.com/#klonopin-sale, [url=http://www.klonopinsaleonline.com/#buy-klonopin]klonopin sale[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Topamax For Sale - cheap topamax http://www.cheaptopamaxorder.net/#cheap-topamax, [url=http://www.cheaptopamaxorder.net/#cheap-topamax]Cheap Topamax[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Topamax No Prescription - topamax without rx http://www.cheaptopamaxorder.net/#buy-topiramate, [url=http://www.cheaptopamaxorder.net/#buy-topiramate]Topamax For Sale[/url]

Anonymous said...

ooo!!! Generic Topiramate - generic topamax http://www.topamaxbestonline.net/#topamax-cost, [url=http://www.topamaxbestonline.net/#topamax-cost]Buy Topamax[/url]

Anonymous said...

2013 zyban sale - order zyban http://www.wellbutrinforsaleonline.net/#order-zyban, [url=http://www.wellbutrinforsaleonline.net/#zyban-sale]zyban sale[/url]

Anonymous said...

g, levitra sale - levitra no prescription http://www.recoverinchrist.org/#levitra-no-prescription , [url=http://www.recoverinchrist.org/#vardenafil-online-no-prescription ]vardenafil online no prescription [/url]

Anonymous said...

ny, sumatriptan without rx - sumatriptan for sale http://itrafficgeneration.com/#sumatriptan-for-sale , [url=http://itrafficgeneration.com/#order-imitrex-no-prescription ]order imitrex no prescription [/url]

Anonymous said...

c, generic klonopin - buy clonazepam http://www.klonopindiscountsale.net/, [url=http://www.klonopindiscountsale.net/]generic klonopin online[/url]

Anonymous said...

c, generic neurontin - buy neurontin http://www.neurontinonlinesales.net/, [url=http://www.neurontinonlinesales.net/]neurontin online[/url]

Anonymous said...

4, atomoxetine online pharmacy - order strattera online no prescription http://www.stratterabenefits.net/#generic-strattera, [url=http://www.stratterabenefits.net/#atomoxetine-online-pharmacy]generic strattera[/url]

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.