Followers

Friday, August 28, 2009

Poco-poco yg tersirat.....


Email dari Su...

Salam...pada kali ini penulis ingin kongsikan kepada anda tentang sesuatu
yang menggemparkan kerana penulis sendiri pernah buat(masa dalam PLKN,secara
paksa rela).Iaitu tarian Poco-poco. Secara jujurnya penulis tidak pernah
tahu dan ambil tahu tentang tarian ini,asal-usulnya dan motif tarian ini.
Namun segalaya berubah apabila satu kiriman emel daripada sahabat
penulis,membuatkan penulis tersentak dan kaget sebentar. Mari sama-sama baca
emel ini

"Assalammualaikum.

Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya.
Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang
sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya
masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2
kerajaan ketika manghadiri kursus.

Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina buk anny a dari
Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka
menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja
bagaimana pergerak anny a, yg membentuk salib.

Mungkin kita x perasan
kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu
apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama
maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga
yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma
tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi.
Marilah kita sama2 fikirkan."

Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,kenapa tarian itu dimulakan
dari kiri?dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini,yang kelihatan
seperti tidak siuman? Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua.

Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil
inisiatif untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata
mensyirikkan Allah tanpa kita sedar.Dan paling utama memohon keampunan
daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci
tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kes anny a kepada akidah Umat
islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak
berterusan di dalam kelalaian dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.

WALLAHUALAM....

Naz : Rock sampai mati.... hehehehe :p

15 comments:

FiNa said...

im a 1st?? bio btui..
hehehe..
skrg kami di uitm da xpki poco2 ni.. kitorang pakai Senam Seni Malaysia...

MERDEKA!!!!!

PrinZeAlfiE said...

mungkin ada benarnya. sama mcm yoga dulu!! tp apapun bergantung pada niat kan? xkan la kalo menari poco2 trus dikatakan mengamalkan ajaran kristian?? x relevan kan? kalo nak ikutkan byk gak adat melayu yg bercanggah dgn ajaran Islam..cuma kita sedar x sedar je!! wallahualam

mamai said...

aku tak pernah ambil tahu tentang semua jenis tarian kecuali tarian sufi tu...tapi mmg heran juga bila kita selalu terpengaruh dengan benda yang kita sendiri tak tahu...

hmmbagus maklumat ini

TiNiE said...

akak pun ada post entry pasal email ni 2 hari lepas. bnyk gak yg komen kasi feedback. ada pro n cons la. tapi semua pun berbalik pada niat.

SoReNsEn said...

hmm.. aku mmg dh lama x ske tarian poco2 ni.. tapi sekadar x suka jela, x lebih dpd tu.. bila tau info ni lg la bertambah2 x suka.. huhuh..

nonna manis said...

Saya baru je blaja tarian ni..nmpk gaye kene berhenti la...

terlalu byk mende yang kita xtau makne tersembunyi..tetapi kite just ikut je kn

Redynne™ said...

hmmmm...

exercise... tp nape dinamakn poco2? mcm lucu gitu.. :P

*poco2 ke..pocong2 ke.. maleh nak amik port..

pu3 balqis said...

wah.. tak sangkanya...
dok buat jugak poco2 nih sebulom nih..

mmg tak pernah tau...
thanks pokcik!

cookie devine said...

ayoyaiii,dah sthn menari hr nih br tau.kn tarik diri nih.

cookie devine said...

ayoyaiii,dah sthn menari hr nih br tau.kn tarik diri nih.

azzaliena suziantie said...

woo poco2 besh oo

anaklaut said...

salam..

maklumat baru, bukan dari indon? pilipina rupe nya..ya..

tq maklumat ni..

hysMan.. said...

klu da ade org islam yg excited dgn tarian nih,ape kate kita tuko lagu tu jgn guna lagu pocoh2..pakai lagu keroncong..hahhaaa..
part tarian plak,ubahlah jgn berbntuk salib or bermula dr kiri..kita ubah..start dr kanan..
ISLAM itu mudah..
J-Robik lg besh..zapin woo...
hahahaa..

~arini 3 email aku dpt pasal poco2 nih..thanx dude for sharing..
:)

miss GAZA said...

poco2?

lalalaa~

=P

rockmetaller said...

cmtu upenye..br gua tau...

hmm...

polis kt melaka kn suka sgt menari poco2 ni mlm2?
]huhu

kena ckp kt diorg nih.