Followers

Saturday, August 1, 2009

Usahlah Terlalu Menyukai, Usahlah Terlalu Membenci


Jika Anda menyukai seseorang, janganlah terlalu menyukai, kelak Anda tidak akan nampak apa-apa kekurangan pada dirinya lagi. Jika Anda membenci seseorang, janganlah Anda terlalu membenci, kelak Anda tidak melihat sebarang kebaikan pada dirinya lagi.

Manusia menjadi buta tatkala dia terlalu menyukai, terlalu meminati dan terlalu mengagumi. Anda menyukai seseorang, Anda akan terpegun dengam kata-katanya, Anda menyintai sesuatu Anda akan berusaha sedaya mungkin untuk mendapatkannya meskipun kadang-kadang usaha Anda itu menempuh sejuta bahaya. Anda mengagumi ,buta untuk melihat sejauh mana kecacatan yang ada padanya.

Bersederhanalah dalam menyukai, memyintai dan mengagumi. Kelak Anda akan lebih berhati-hati tatkala melangkah, tatkala Anda membuat keputusan dan tatkala menyintai. Ramai orang menjadi mangsa kesukaan yang terlalu, rasa minat yang amat mendalam serta kekaguman yang tinggi.

Jika Anda terlalu mengharap, Anda akan terlalu kecewa apabila gagal. Mengharap itu boleh, tapi usah terlalu hingga Anda tidak nampak sebarang kebaikan lagi apabila gagal.

Setiap kegagalan menyimpan kejayaan, setiap masalah membuka peluang. Setiap jalan rezeki yang tertutup akan membawa kepada banyak lagi jalan rezeki yang akan terbuka.

Moga Anda sentiasa bahagia hendaknya…..

Naz : Jangan benci bilang cinta.. Jangan marah bilang sayang.. Jangan mendustai hati
Bila engkau memang suka.. Jangan kau merasa jauh.. Bila kau dekat denganku.. Jangan kau menganggap cinta.. Mudah datang mudah pergi.. Daradam darada...

23 comments:

cookie devine said...

BILA KITA SUKA PD SESEORG ORG TU XSUKA KITA.MCMN EKKK??

Naz said...

cookie devine...
tu maknanya bertepuk sebelah tangan... hehehehe...

jemarisepi said...

HUHHHH...BETUL BETUL BETUL...
OLEH ITU SY CUBA TIDAK TERLALU MEMBENCI & TIDAK TERLALU MENYINTA..
-->cik cookies,blah jer..banyak lagi org lain yg sker kan awak..tp sebelum tu usaha dulu agar dia menyukai kita..hihihii..usaha tangga kejayaan..go cik cookies go...
DLM LIFE SY,SY X PERNAH LAGI DLM KES SY SKER DIA DIA X SKER SY..YG HADIR DALAM LIFE SY SEMUANYA SELESA BERSAMA SY..CAM MANA TU EKKKK

Redynne™ said...

hmmmm...

lumrah kebnyakan dr kita yg selalunya menyukai @ membenci yg t'lalu..

apa2 pon..ini semua soal hati yg kdg2 diri sendiri pon payah utk mengerti.. :)

*tanya sama hati apa asal sayang.. *wink*

mamai said...

jika nada terlalu menyukai anda akan terluka
seandainya anda terlalu membenci itu tanda anda menyangi

ber_uwang said...

yang kita suka selalu nya kita tak akan memiliki nya.contoh nya aku suka kete ferreri namun tak mungkin memilikinya

yayaIBRAHIM said...

Salam..
teruja dgn kata2 dlm blog awak...
tapi kadang2 tak dapat elak semua tu..

Amieynna Amin said...

btol2 pokcik..
kite sedang mengalami nye..
huhu

Dj Epoi said...

Naz !!

Gua suka orang membenci Gua...& Gua suka GAGAL...


TETAPI biarlah kita rasainya pada Awal Usia ....


Moga besuk!.... bila dah Tua.... kita boleh gunakan sebagai ILMU
Untuk improve dirik kita apa yg patut!!

honeyamirul said...

Salam Naz,

Biarlah apa sahaja yang kita lakukan berpada-pada... kalau ikutkan hati badan juga yang rugi...

Janganlah sampai buat orang membenci... dengan melebih-lebihan menyukai seseorang... belom tentu kita dapat memiliki...

P/S: Biarlah cinta datang dengan sendiri...jangan di pakso... :)

Naz said...

jemarisepi...
wah ramainya yg awak suka dan yg suka awak... awak ni mesti jenis yg menyenangkan erk...

setuju pendapat awak. kalo org tu x suker, blah jer... hehehehe...

Naz said...

Redynne...
tu la pasal cik Red... apa2 pun, wasatiah yg paling afdal...

soal hati ni kdng2 buat kita fenings... so, biarlah masa penentunya...

*mcm lagu lama tu... klasik. i like..

Naz said...

Mamai...
so, nak kena selalu membenci ker? hehehehe... aku nak jd bencinta...

Naz said...

ber_uwang...
hehehehe... aku gelak sorang2 baca. memang betul. biasanya kita x dpt apa yg kita suka... tp kalo ada usaha lebih, mungkin... ;)

Naz said...

yayaIBRAHIM...
Waalaikumussalam... betul tu. seringkali kita x dpt elakkan semua tu. inilah namanya jodoh dan takdir...

Naz said...

Myenna...
awak sedang mengalaminya?? disukai atau menyukai seseorang? jeng3...

Naz said...

Dj Epoi...
Betul tu bro.. BERANI GAGAL... gagal kerana mencuba... jng gagal pasal langsung x mencuba...

Insyaallah... setiap kegagalan itu ada harganya. ;)

Naz said...

honeyamirul...
Waalaikumussalam...

kita serah saja pada jodoh dan takdir kita. kalo kita lebih2 suka atau benci seseorang pun, kalo dah nak jadi.. jadi juga...

>yg tu saya amat2 sokong... :)

Amieynna Amin said...

pokcik..
sy pernah menyukai die..
tp die menyukai org len..
hhuhuhu..

Naz said...

Amyenna...
mungkin x der jodoh... kumbang bukan sekor... bnyk lg kumbang yg ganteng2 di luar sana... ;)

jemarisepi said...

ALHAMDULILLAH NAZ..KALU KITA SELESA NGAN ORG INSYALLAH ORG AKAN SELESA NGAN KITA NAZ..TP BUKAN MUDAH ORG NAK SELESA NGAN KITA BILA KITA JADI DIRI SENDIRI NAZ..KEBANYAK KAN NYA CAM TU LAH..HARAP SUKA MENYUKAI TU IKHLAS,TOL X NAZ..

miss GAZA said...

jgn over sudahla...
=P

FiNa said...

erk.. aku tak benci ko naz.. huhuu.. mende nieh?