Followers

Sunday, August 2, 2009

Tips Membina Kepimpinan Dalam Diri


Bagi Anda yang mahu membina kepimpinan dalam diri supaya staff Anda atau rakan-rakan sekerja hormat dengan Anda, ikuti langkah-langkah dibawah. Untuk membuat mereka ikut cakap Anda, mereka perlu kagum dengan Anda, atau segan sedikit bila terlihat Anda terlebih dahulu sebelum mereka menghormati Anda. Nak membuat orang kagum dengan Anda, cara pertama adalah:

1. Suarakan suara Anda. Tampil ke depan dan tunjukkan keberanian Anda berada di depan. Tegakkan badan, pandang mata setiap orang ketika Anda bercakap. Peralatkan peluang ketika mesyuarat, briefing, perhimpunan pagi, rapat umum atau ketika ada perjumpaan organisasi Anda. Lontarkan idea membina sebanyak mungkin.

2. Waktu kerja, kerja. Waktu berkawan, jadilah kawan. Ramai orang mencampurkan waktu untuk berkawan dengan waktu kerja menjadi satu. Kena tegur sikit di tempat kerja, merajuk banyak sampai mulut memuncung-muncung bila habis waktu kerja. Kesannya, tak bertegur sapa berhari-hari lamanya, padahal dia adalah kawan Anda sendiri. Beritahu kawan-kawan di tempat kerja Anda, yang waktu kerja, kita kerja. Be professional, bukan emosional.

Mulanya mereka akan menolak, lama kelamaan mereka akan dapat menyesuaikan diri juga. Bila habis waktu kerja, minta maaf pada kawan-kawan Anda atau staff-staff Anda jika ada perbuatan Anda (atau sikap Anda) yang menyinggung mereka hari itu. Mereka akan respek Anda.

3. Gunakan diplomasi, bukan kuku besi. Jangan asyik mengomplen itu ini. Orang tak suka dikomplen. Mereka suka dihargai. Pujian membuat mereka mulai memberi perhatian pada Anda.

Pergunakan sikap diplomasi untuk Anda menarik rasa kagum mereka, kerana di dalam kekaguman ada rasa hormat. Hati-hati, jangan kerana mahu berdiplomasi, kebaikan Anda dipergunakan pula.

4. Sentuh hati mereka dengan memulakannya dari hati Anda. Sebelum tidur, maafkan kesalahan setiap orang yang Anda marah hari tu dan hari-hari sebelumnya. Maafkan habis, biar rasa kemaafan tu meresap jauh ke dalam sanubari. Amalan ini menjadikan hati Anda bersih lalu ditumbuhi emosi positif, membentuk fikiran positif dalam diri Anda.

Jika Anda pernah sakit hati atau marah sangat pada sikap mereka, lupakan selupa yang mungkin. Tekadlah untuk tidak mengingati perkara itu walaupun hanya untuk 1 saat. Jangan ingat walau sedikit.

Doakan kebahagiaan mereka. Lebih baik, doakan sepanjang masa! Ia akan menarik energi positif dari minda mereka datang bertumpu ke arah Anda.

Kesannya, tiap kali mereka berjumpa atau bertentang mata dengan Anda, mereka akan rasa tenang saja, seronok. Lama-kelamaan, timbul sikap kagum pada Anda, lalu menganggap Anda orang berwibawa.

Biar orang sakitkan hati kita, jangan kita yang sakitkan hati mereka. Itu bahaya.Kita sakitkan hati orang, kita akan susah 2 kali ganda dari kesusahan mereka.

Naz : Kepimpinan melalui teladan...

11 comments:

Sulela said...

Baiklah...aku akan pimpin semut2 yang tak kenal erti mengalah ini menuju ke dalam sungai. Moga mereka dihanyutkan jauh2 dari rumah aku...syoh! syoh!

Hehehe!

Redynne™ said...

thnx for da tips ye incik naz..

sy sedang dlm keadaan benar2 memerlukan nih... :)

Redynne™ said...

thnx for da tips ye incik naz..

sy sedang dlm keadaan benar2 memerlukan nih... :)

mamai said...

tambah satu lagi hormat semua orang

Naz said...

Lela..
hahahaha... apa kez ko ngan semut2 kat rumah ko tu. depa pakat2 makan gula ko erk?? apa kata ko tabur gula menuju ke sungai tu.. mesti depa berbaris ke sana. siap buat lintas hormat kat ko lagi... ;)

Naz said...

Redynne...
sama2... semoga awak akan menjadi leader yg paling dihormati oleh staff2 awak... jeling jer, depa dah bertempiaran buat kerojer... :)

Naz said...

Mamai...
ya betul tu... hormat kawan atau lawan dan org atasan serta bawahan. tq bro... thumb up 4 u!!

hysMan.. said...

tips berguna utk org kuno cam aku..
hahahaa
thanx bro..
bg byk lagi len kali..
hahaa

miss GAZA said...

best tips2 ni..
thanx bro for sharing..
=)

JanmirminPhotoStudio said...

Sangat menarikkkkk....so meaningfull. TQ

JanmirminPhotoStudio said...
This comment has been removed by the author.