Followers

Sunday, June 14, 2009

Cekur Manis


Nama Tempatan: Cekur Manis
Nama Saintifik: sauropus androgynus
Nama Lain: Taruk manis, asin-asin, cekup manis, sweet leaf bush,katuk, ma ni chai,
Famili: Euphorbiaceace
Lokasi dijumpai: Asean

Keterangan:

Tumbuhan yang popular sebagai sayuran di Malaysia ini boleh mencapai ketinggian hingga 8 meter jika tidak dicantas.Namun untuk mengekalkan kesuburan dan memastikan penuaian yang berterusan ia perlu dicantas selalu hingga mencapai ketinggian 1-2 meter.Ia membiak melalui dua kaedah biasa iatu biji benih dan keratan batang namun benih yang dihasilkan melalui keratan batang lebih bermutu.Ia mempunyai daun yang berwarna hijau gelap dan tersusun rapi di kiri dan kanan tangkai.Buahnya berwarna putih ketika muda dan akan berubah menjadi merah samar atau coklat ketika matang.

Daunnya yang masih muda sedap dijadikan sayuran seperti dijadikan masak lemak, sup dan digoreng bersama udang kering. Pucuknya yang masih muda begitu rangup dan mempunyai rasa seakan-akan asparagus.Selain dari dijadikan sayuran ia juga boleh dijadikan pewarna makanan sama seperti daun pandan dan warna yang dihasilkan oleh daun cekur manis lebih gelap dari warna yang dihasilkan oleh daun pandan. Ia juga selalu dicampur dengan perahan daun pandan untuk mendapatkan warna yang lebih gelap.Keistimewaan tumbuhan ini ialah walaupun telah dimasak warna hijau gelapnya tetap kekal.Bunga dan buahnya juga sedap dijadikan sayuran.

Daunnya mengandungi banyak provitamin A karetinoid,terutamanya daunnya yang baru dipetik dan masih segar.Ia juga mengandungi vitamin B, C protein dan mineral.Kandungan nutriennya semakin tinggi jika daunnya semakin tua.Tumbuhan ini tumbuh dengan lebih subur dikawasan yang agak redup, ia boleh bertoleransi terhadap tanah yang mempunyai kandungan asid yang tinggi (masam kelat) dan boleh tumbuh dikawasan tanah liat. Serangga perosak utama tumbuhan ini ialah sejenis kumbang Adoretus sinicus.

Kegunaan:
Cekur manis digunakan dalam perubatan tradisional untuk membanyakkan susu ibu. Caranya daun cekur manis yang telah dihancurkan ditampal pada payu dara ibu, dibasuh selepas kering. ia juga di gunakan untuk menghitamkan rambut bayi.Jusnya boleh digunakan untuk mengubat sakit mata dan demam. Namun pengambilan berlebihan cekur manis juga dikatakan boleh membawa kepada masalah paru-paru

Naz : Cekur2 ahh, cekur2 ihh... eko2 ahh, eko2 ihh... hahaha, hehehe... hilang gigi tinggal gusi... (crita P.Ramlee daa)

12 comments:

Dj Epoi said...

Cekur.....cekuuur ahhhhhh.....
Cekur.....cekuuuuuurrr ihhhhhhhhhh


Aaaaaah.......Ahhhhhhhhhhhhhh
Ihhhhhhhh.....Ihhhhhhhhhhhhhhhh
Ihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

FiNa said...

yeah!!!!!!!!!!!!!

1st comment!!!

jap eh, blom bace, saje nak jadi org 1st komen..hehehheehe

FiNa said...

alaaaaaaaaaaaaaaa!!!

dj epoi kacow arrrrrrrrrr....
hauuuu

mamai said...

wah dah alam aku tak makan sayur cekur manis masak lemak best woo dengan sambal goreng

Precious said...

Heh apa nih? Aku baru nak wat post sal cekur, ko dah wat dulu. Tak aci, tp aku nk wat gak sb dah ada banyak gambar2 dr kampung ... (post kat blog lagik satu)

fazadilla said...

serious sedap cekur manis ni..klu masak lemak pastu letak keledek..wowee! sedap bangat! hehe

CAsia said...
This comment has been removed by the author.
Redynne™ said...

incik DJ,

selow2 skit ye.. bebudak dengau.. kakaka!!

cekur tumis air pon sodap..
goreng ikan kering, pastu tumbuk smbl belacan.. peeerrgghh..

naqiubex said...

oh.. gitu..

pu3 balqis said...

arks..
tak penah dengaq la.. tapi rasanya besa makan kot..
huhu
besala .. jenis tau makan ja tak amek kesah nama daun n khasiatnya...
:)

miss GAZA said...

x penah dengar.
x penah taw.
teruk tulla..
=p

buah tu buah cermai ka?

hysMan.. said...

cekur dgn ca'kue laen ye..
lapo nih beb..