Followers

Monday, June 8, 2009

Khasiat Tongkat Ali Hitam


TONGKAT ALI HITAM

Nama Botani: Polyathia Bulata

Nama Lain: Tongkat Ali Hitam, Tongkat Ali Baginda, Sepelih Angin

Famili: Annonaceae

Pengenalan



Pokok bersaiz kecil atau shrub ini boleh mencapai ketinggian sehingga 2-3 m. Ranting muda dilitupi dengan rambut atau bulu yang agak jelas, berwarna keemasan. Daunnya ringkas, berwarna hijau, berbentuk bujur panjang (”lanceolate” atau “oblanceolate”) berukuran 30-35 cm panjang dan 10-12 cm lebar. Di bahagian atas permukaannya berkilat, mempuyai 25-40 pasang urat dan dibahagian hujungnya tajam (”acute”). Tangkainyaberukuran 2-3 cm panjang. Bunganya berwarna krim (kelabu kemerahan) dengan 6 kelopak yang panjang.

Khasiat dan Kegunaan

Tumbuhan ini digunakan secara tradisi untuk menguatkan tenaga batin lelaki. Air rebusan diminum sebagai tonik. Selain daripada itu, tumbuhan ini digunakan untuk menguatkan buah pinggang dengan meminum air rebusannya secara berterusan selama satu bulan. Tumbuhan ini juga digunakan untuk merawat darah tinggi dan kencing manis dengan menghancurkan bunga, akar dan daun sehingga menjadi serbuk lalu dimakan. Salah satu kaedah yang biasa diamalkan dalam penggunaanya bagi merawat masalah lemah tenaga batin ialah dengan meminum secara berterusan air rebusan akar P. bullata yang dicampur dengan akar dedawai (Smilax myosotiflora), itah tembaga (Smilax calophylla), mentimun tikus (Cyclea laxiflora) serta akar secancang (Lasianthus cyanocarpus).

Naz : Mai secawen... ;p

22 comments:

syukriyah said...

NAZ..AWK SLALU MINUM KE AIR TONGKAT ALI?

naqiubex said...

Pernah sekali minum tongkat Ali..
malam tu tiba tiba...
tak mau cerita lah..

Redynne™ said...

kesimpulannye adik2,
Tongkat pak ali nih bagus utk kesihatan..

bukan utk 'tuuuut' je.. :P

babymasInDaHouse said...

KESIMPULANNYA AMALKAN jika ianya bagus dari segi kesihatan ...Badan yg sihat..semuanya cergas n cerdas...

Dj Epoi said...

Mai secawan!!!!!!

Ada lagi tak nih weih!!!!!
Hangpa yang bujang2 mana boleh kena lebih2.......

Aku lain arrrrrrr...hehhehehe

Baguih!!! Baguih!!! Ada petua Baaaaaaaaik Punya.....kasik kat Gua lagik!!!!

Naz said...

syukriyah...
nak buat apa minum? belum time lg...
naper tanya Syuk??

Naz said...

naqiubex..
mesti ada pengalaman hebat nih... hehehehe

Naz said...

Redynne..
baik kakak...
nnti adik curik tongkat pak ali utk kakak 1. nak? hehehehe....

Naz said...

babymasInDaHouse..
aik.. mcm ada pengalaman jer... hahahahaha.....

Naz said...

Dj Epoi...
kalo org bujang x boleh pekena secawan ker bro?? hahahaha...

dlm email aku bnyk pesal khasiat herba2 ni. nnti2 aku hapdet...

babymasInDaHouse said...

bkn ade pengalaman..tp banyak membaca..hehehe

Naz said...

babymasInDaHouse...
ooo... ingatkan ada pengalaman. awak baca buku apa yer?

hysMan.. said...

klu pompuan yg minum agak2 ko boleh tak??

~dolu2 aku ada satu citer,aku pegi satu expo..tengah panas terik nih aku dgn mmbr aku (pompuan) haus + panas..jd kitorang berlumba2 la amek air pree cawan kecik kat dulang promoter tuh..minum2 punya minum,sampai satu booth yg last tu baru aku perasan,mmbr aku cakap itu air kacip fatima..tersembur aku..adoiiii...hehehee..
tapi mmbr aku cakap kacip fatimah takpe laki boleh minum jugak..
ntah..betoi kaa??
tapi klu pompuan yg minum tongkat ali tak tau plak aku..
heheee..

Redynne™ said...

adik naz nak curik tongkat pak ali utk akak wat pe?

x de guna weih.. :P

*i tulen bang.. kekeke

Naz said...

Redynne...
tu utk cik abe kakak.... bukan ytk kakak... ada guna weihh...

>emas 916 ker? hehehe...

miss GAZA said...

er,
tongkat ali?
xdak kna mngena dgnku.
lalala~

Naz said...

miss GAZA...
ye ker? buleh caya ker?? hahaha...

Naz said...

Man..
x taulah bro. mungkin boleh kot, pesal minuman herba...

sedap air kacip fatimah tu? pesal ko x tngk dulu sebelum minum? hahaha... nasib baik air tu jer. kalo air lain, bahaya wooo....

hysMan.. said...

maksud ko air ape??
:)

Naz said...

Man, maksud aku air kencing setan... hehehehe... jng mare...

Cik Seri said...

lelaki boleh minum air kacip fatimah
perempauan boleh minum air tongkat ali

tumbuhan herba ni meningkatkan perjalanan darah dan badan akan terasa panas

Anonymous said...

Salam sejahtera..saya ada membekal tongkat ali hitam dlm kuantiti ratus kilo secara rutin..hubungi 0175984085..tq