Followers

Friday, June 19, 2009

Jangan melintas di hadapan orang bersolat


Email dari Su.

ASSALAMUALAIKUM,

Amat menaikkan darah apabila sedang solat tiba-tiba ada orang melintas di depan kita. Jahilkah si dia ?. Biadap sungguh. Agak kerap berlaku, ketika kita menunaikan solat sunat selepas Jumaat, manusia-manusia biadap ini dengan selambanya melintas tanpa ambil kisah kita sedang menunaikan solat.

Amat perlu kita semua menasihatkan diri dan semua yang dikenali agar menjauhi sikap melintas di hadapan orang solat, terutamanya bagi mereka yang amat prihatin dalam hal solat. Salah satu tanda keperihatinan seseorang itu dengan solatnya adalah apabila ia meletakkan ‘penghadang' khusus di depannya ketika solat sunat seorang diri.

Tegahan melintas di hadapn orang solat ini disebut dalam dua hadis ini, sabda Nabi s.a.w :-

لو يَعْلَمُ الْمَارُّ بين يَدَيْ الْمُصَلِّي مَاذَا عليه لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ خَيْرًا له من أَنْ يَمُرَّ بين يَدَيْهِ قال أبو النَّضْرِ لَا أَدْرِي أَقَالَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا أو شَهْرًا أو سَنَةً
Ertinya : Sekiranya seorang yang melalui di hdapan orang yang sedang bersolat ini mengetahui apa jenis dosanya (lalu di hadapan orang solat) nescaya untuk berhenti menunggu empat puluh lebih baik dari lalu di hadapan orang solat ini, berkata perwai : aku tidak tahu samada Nabi menyebut EMPAT PULUH hari atau bulan atau tahun" ( Riwayat Al-Bukhari) [1]
Dan sebuah lagi hadis menunjukkan besarnya dosa lalu dihadapan orang solat :-

إذا صلى أحدكم إلى شَيْءٍ يَسْتُرُهُ من الناس فَأَرَادَ أَحَدٌ أَنْ يَجْتَازَ بين يَدَيْهِ فَلْيَدْفَعْهُ فَإِنْ أَبَى فَلْيُقَاتِلْهُ فَإِنَّمَا هو شَيْطَانٌ
Ertinya : Apabila seorang kamu sedang solat dan mempunyai sutrah menghalangnya, dan jika tiba-tiba ada orang yang ingin mencerobohi hadapannya maka hendaklah ingin menegahnya, jika ia (yang ingin menyeberang) enggan berhenti, hendaklah kamu bersungguh menghalangnya kerana ia adalah Syaitan" ( Riwayat Al-Bukhari) [2]

Jelas dari dalil-dalil ini, sangat perlu untuk kita meletakkan sutrah (penghadang) agar tiada individu yang mendapat dosa kerana melalui di hadapan kita selain merosakkan solat kita. Selain itu, amat perlu juga kita menahan sekiranya terdapat individu ingin melintas sewaktu kita menunaikan solat.

Ada yang bertanya kepada saya, mengapakah dosa melintas ini kelihatan terlalu besar?. Jawabnya mudah. Anggaplah apabila anda melintas di hadapan orang yang solat, individu tersebut telah menunjukkan kebiadapannya terhadap Allah s.w.t, tiada hormat kepada Allah yang sedang berhadap kepada orang yang solat. Keadaan ini jelas dari sabda baginda nabi s.a.w :-

فإذا صَلَّيْتُم فَلا تَلتَفِتُوا , فإنّ اللهَ يَنْصِبُ وَجْهُه لِوَجْهِ عَبْدِهِ فِي

صَلاتِهِ مَا لمْ يَلتَفِتْ
Ertinya : "Apabila kamu solat, janganlah kamu menoleh (ke sana sini yakni tidak fokuskan pandangan), kerana Allah SWT mengarahkan wajahNya ke wajah hambanya yang sedang bersolat selagi mana hambanya tidak menoleh ke lain" ( Al-Bukhari dan Abu Daud) [3]

Jelas, individu yang lalu TANPA HORMAT kepada Allah dan orang yang bersolat melintas. Secara langsung juga, individu itu juga biadap kepada orang yang sedang solat.

Kesimpulannya, jauhilah sifat buruk dan dosa ini. Adapun ketika di Mekah yang terlalu ramai manusianya yang pelbagai ragam dan sikap, mungkin ada keringanan sedikit disebabkan keadaan yang tidak amat sukar dikawal, namun demikian saya yakin keadaan tersbeut boleh dikawal di Malaysia . Jangan jadikan diri sebahgaian dari kumpulan biadap ini.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
13 Jun 2008
[1] Sohih Al-Bukhari, , no 487, 1/191
[2] Sohih Al-Bukhari, , no 486, 1/191
[3] Fath al-Bari, Ibn Hajar, 2/304

Naz : Silent kan hp dalam masjid...

10 comments:

mamai said...

seandainya anda bersolat di tempat lapang maka letak la sempadan di hadapan atau tanda....

Firol said...

salam

~ h a n i m h u s i n ~ said...

salam naz..

since kecik lagi dah di ajar jgn mlintas dpn org solat..

Amieynna Amin said...

naz..
mak kite pon xbg lalu depan org solat..
tp xtaw nape..
ni br tau..
thanks for sharing..

sweetsuraya said...

salam...

teringat kalu g solat kat mane2 surau,
slalu ltk tudung kat depan..
ade la sempadan sket..

tp jgn letak beg plak..
x pasal2 org amik plak kn...

budak kampung online said...

ITU GUNANYA TIKAR SEMBAHYANG.. YANG MERUPAKAN AREA TERITORY KETIKA SOLAT.. KALAU DALAM HUTAN HENDAKLAH BUAT GARISAN SEBAGAI SEMPADAN...

FdausAmad said...

Gua datang nk jemput lu mkn kenduri kt blog gua.
Ikut baca doa skali lagi bagus.

Follow terus pun takpa.

Budak budak kt blog gua tu dah tak seimbang,ramai berat ke belah punk.

dah 7 hari gua merantau jemput kenduri..

Redynne™ said...

common sense..

jotos je sape2 yg x reti bahase tu.. :P

miss GAZA said...

wlwpun ada org yg style lintas dpn org solat,
kupayah nak jumpa..
yg selalu kujumpa adalah org2 sembang tanpa rasa besalah tym org len solat.
huh!
yang ni lagila pantang kalaw jumpak.
solat pon payah sangat nak khusyu'. pasal telinga ni dok terdengar ja org sembang..
=(

hysMan.. said...

penah time dolu2 aku solat blakang tiang..
ade mamat ni sorg ckp aku sembah tiang..
??????