Followers

Monday, May 18, 2009

Ceritera 4 Lilin


Ada 4 lilin yang menyala, sedikit demi sedikit habis meleleh. Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka.

Lilin yang pertama berkata : “Aku adalah Damai, namun manusia tak mampu menjagaku, maka lebih baik aku mematikan diriku saja!” demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.

Lilin yang kedua berkata : “AKu adalah Iman, sayang aku tak berguna lagi. Manusia tak mau mengenalku, untuk itulah tak ada gunanya aku tetap menyala” begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya.

dengan sedih Lilin ketiga bicara : “Aku adalah Cinta, tak mampu lagi aku untuk tetap menyala. Manusia tidak lagi memandang dan menganggapku berguna. mereka saling membenci, bahkan membenci mereka yang mencintainya, membenci keluarganya” tanpa menunggu waktu lama, maka matilah lilin ketiga.

Tanpa terduga…. seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar dan melihat ketiga lilin telah padam.Karena takut akan kegelapan itu, ia berkata : “Apa yang terjadi?! kalian harus tetap menyala, aku takut akan kegelapan!” lalu ia menangis tersedu-sedu.

Lalu dengan terharu Lilin keempat berkata : “Jangan takut, jangan menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga lilin lainnya, Aku Adalah HARAPAN” dengan mata bersinar, sang anak mengambil lilin harapan, lalu menyalakan kembali ketiga lilin lainnya.

:~Intinyaa…..
Apa yang tidak pernah mati hanyalah HARAPAN yang ada dalam hati kita… dan masing-masing kita semoga dapat menjadi alat, seperti sang anak tersebut, yang dalam situasi apapun mampu menghidupkan kembali Iman, Damai, Cinta dengan HARAPAN nya!!!



Naz : Guna lilin masa 'earth hour'...

27 comments:

joegrimjow said...

setujuu!!!
2 pasal keen ada harapan sentiasa!

Naz said...

Joe..
harapan membuatkan kita 'hidup' dan nak terus hidup. :)

amirul said...

Salam Naz,
Ada kebenarannya... setiap org perlu ada harapan... tapi jgn terlalu mengharap tanpa berusaha... hehe

Naz said...

Waalaikumsalam WBT Amirul..
ya betul.. harapan perlu disertakan dng usaha... :)

Sulela said...

Lilin yang boleh berkata-kata...hehehe. Letakkan diri dalam keadaan sakit tenat. Tiada lagi damai, tiada lagi harapan, cinta kepada Allah dan hanya iman peneman di Sana...huhuhuu

Aku dah merepek lak...

hysMan.. said...

betoll tu..
harapan berbunga realiti..
hehe...
pasal harapan suma org bole bercakap tapi nak tunaikan harapan tu payah..

~ade kaitan ke earth hour dgn lilin??
hahaa...aku sangup bergelap gelita..
nampak hantooooo..

Naz said...

Lela...
ya... kalo kita bayangkan kita tngh sakit tenat, menunggu ajal. time tu kita akan inagt Tuhan banyak2. ko x mrepek, apa yg ko ckp tu betul belaka..

Naz said...

Man..
harapan berbunga realiti adalah bagus. kalo harapan tinggal ranting kering tu hampeh.

>earth hour tu cuma alasan jer. sebenarnya nak jimat letrik. hahaha...

hysMan.. said...

ranting kering kira ok lagi klu tak idop langsung..akar pon takde,hmmm..langsung....
hehe..

~itulah pasal,nak jimat punya pasal langsir jadi bahan bara..
hehe..

FiNa said...

harapan adalah lilin ku...
chewah!!!

eh!!! tebalik!!!

lilin adalah harapanku smse ktiadaan letrik..

Naz said...

Fina..
pandainya ko memanipulasikan ayat. boleh buat aku tersenyum membacanya...

FiNa said...

senyumlah setiasa, contohi perintis senyuman kita (man)...

senyum buat korang rasa muda tau..!

Naz said...

aku dah terlebih senyum. kalo lg sikit, org akan ckp aku ni mental.. hahaha... Man tu memang dah tersohor dng perintis senyuman.

hysMan.. said...

ade juga petik nama aku tuh...
aku senyum sokmo tak mau yg plastik..bolehkah dijadikan contoh??
hehe..

tak ler tersohor Naz..hang lagi tersohor diperingkat seantero dunia..hehe..

Naz said...

aku petik nama ko utk dijadikan sebagai contoh. wah3x.. seantero dunia? goli den membacanya. hahaha..

FiNa said...

ku petik bintang...
lalalaala

hysMan.. said...

contoh alam maya takpe..tp klu betul2..tarak bleh yoo..
hehe..

goli??sapu minyak gamat ler..haha..

Naz said...

Fina..
nak kasi present bintang tu kat balak ko ker? hahaha...

Naz said...

Man..
aku sapu dng minyak dhob...

hysMan.. said...

minyak dhob??
pergghh!!! gempak la kamooo..
'kuat' wooooo..hehehkkk

Naz said...

Man...
aku sapu minyak dhob sambil minum air tongkat ali ginseng... hahaha...

hysMan.. said...

waaaaa..........
giler gaban punya 'kuat' lorrr...
terangkat weihhhh!!!
hahahahaaa..

Naz said...

apa yg terangkat?? hehehe...

hysMan.. said...

'tettt'...
lu pikir la sendirik????
ape ye agak2?
tak pon tanya adik Fina..
:p

Naz said...

kalo aku tanya cik adik kita tu, nnti dia marah... takottt...

hysMan.. said...

berani die marahh..
berdepan dgn aku dulu laa..
cheewahh..
:)

Naz said...

dia x berani la tu.... dah senyap ajer...