Followers

Monday, May 11, 2009

Petua Yg Berguna (Part 1)


1) Bernanah jari disebabkan jarum,duri, dan tulang ikan
- Ambil 3 sulur bawang merah lalu ditumbuk jangan sampai lumat.Kemudian bubuh 1 sudu besar minyak kelapa dan dibungkus dengan menggunakan daun pisang dan dipanaskan ke atas api.Apabila sudah agak panas, tampalkan ramuan tersebut pada tempat yang sakit dan dibalutkan dengan kain pembalut luka.Buatlah sebanyak 3 kali sehari.

2) Resdung
- Ambil isi terung kemal dan amalkan memakannya atau ambil daun kacang kayu kemudian jemur sehingga kering dan dibuat hisap seperti rokok.Boleh juga amalkan mencium bunga daun bawang merah sentiasa.

3) Kunyit mengurangkan rabun mata
- Sediakan 20 helai daun sireh dan satu oz kunyit dan keduanya diparut.Letakkan di atas penapis dan tuangkan air panas dan diperah.Minum air yang sudah ditapis itu satu gelas pada setiap hari.

4) Perut masuk angin
- Setiap kali anda minum teh atau kopi masukkan daun delima yang sudah dipotong kecil-kecil. Amalkan selama 1 bulan.

5) Perut Memulas
- Ambil pucuk ciku secukupnya dan didihkan.Selepas air itu sejuk minumlah.

6) Telinga bernanah
- Ambil kunyit tua sebesar ibu jari kaki, diparut dan diambil airnya dan ditambahkan dengan satu sudu teh.Masukkan ke dalam telinga yang bernanah secara terus menerus selama 1 minggu.

7) Rambut Ubat Kaki Pecah
- Ambillah rambut yang gugur (rambut sendiri) satu genggam, kemudian rambut itu terus dibakar dan abunya dicampurkan dengan minyak kelapa.Waktu mahu tidur malam,bahagian kaki yang pecah itu dibersihkan terlebih dahulu.Kemudian sapukan minyak dari abu rambut itu dengan menggunakan kapas di bahagian kaki yang bengkak.Bila sudah disapu pakailah sarung kaki yang agak longgar supaya cadar tempat tidur tidak kotor.

8) Jerawat
a. Masukkan sebungkus daun teh (masih hijau) ke dalam air yang mendidih.Kemudian wap air teh itu dihadapkan ke muka.Buatlah sentiasa sehingga jerawat di muka anda hilang.
b. Kupaskan ubi kentang dan hiriskan nipis-nipis lalu segera ditampalkan pada muka dan biarkan sehingga ubi kentang itu kering.Amalkan sedemikian setiap hari.

9) Rambut beruban
- Ambil biji buah betik daripada buah betik yang sudah masak sebanyak 2 sudu besar.Jemur biji betik itu sampai betul-betul kering.Kemudian digoreng sampai hangus (jangan guna minyak) serta disusuli dengan tumbuk biji itu sampai halus.Campur debu biji betik itu dengan minyak kelapa dan kacau sampai merata.Setelah rambut anda dicuci bersih, lumurkan ramuan itu pada bahagian kepala yang beruban, seelok-eloknya sewaktu hendak tidur.

10) Melebatkan tumbuh rambut
-Potong pokok pisang dan batang yang tertinggal itu dibuat lubang di atasnya seperti tempurung. Pagi-pagi esoknya bubuh bair yang betul-betul sejuk ke dalam lubang itu dan dibiarkan beberapa minit.Kemudian terus ambil air dari lubang itu dan digosokkan ke atas kepala yang botak.Buatlah sedemikian setiap hari.

11) Membuang tahi lalat hidup
- Ambil getah daun kemboja, bubuh pada tempat tersebut dan tampalkan dengan kapas.Buatlah sedemikian sehingga hilang.Begitu juga dengan caranya membuang ketaut kulit dan mengubat tapak kaki yang pecah-pecah.

12) Muka kasar dan berbintik-bintik hitam
- Cari buah mentimum, diparut dan diperah lalu diambil airnya.Gunakannya untuk mencuci muka anda sewaktu hendak tidur.Boleh juga tempel atau tampalkan hampas mentimum itu ke wajah anda.Pada sebelah petangnya, mandi dengan air suam dan cuci muka anda berkali-kali dengan air suam.

13) Menghilangkan kesan jerawat
- Basuh muka dengan air kelapa muda.Biarkan air itu di muka selama-lamanya 1 jam dan biar ia kering sendiri tanpa dilap.Kemudian cucilah dengan air sejuk.

14) Menghilangkan urat-urat yang timbul di kaki
- Ambil segengam kacang hijau lalu direbus tanpa gula dan jangan hancurkan.Makanlah pada waktu pagi dan malam.Selain itu setiap kali mahu tidur, angkatlah kaki ke atas setinggi mungkin dengan menyandarkan badan pada dinding dalam masa 10 minit.Selepas itu barulah tidur.

15) Daun petai cina ubat seri muka
- Cari daun petai cina yang masih muda dan ramas pada telapak tangan.Sapukanlah pada seluruh tubuh dan wajah anda sewaktu mandi.Kemudian tunggu beberapa saat barulah dibersihkan dengan air yang bersih.Amalkan pada waktu mandi pagi dan petang selama lebih kurang 1 bulan.

16) Kudis buta
- Cari 5 atau 6 helai daun jambu batu, giling hingga lumat.Ia kemudian dicampurkan dengan santan dari segengam kelapa parut perah.Kemudian dibungkus dalam kain jarang dan digosokkan pada kudis buta itu.

17) Bulu ketiak
- Cari ubi kunyit dan kapur sireh.Cabut semua bulu ketiak anda dan celupkan ibu kunyit itu ke dalam kapur sireh dan gosoklah pada ketiak anda sehingga rata dalam beberapa minit dan kemudian basuh.

18) Cacar air
- Ambil 5 helai daun jarak dan direbus lalu dimandikan kepada mereka yang mengalaminya.Air rebusan itu hendaklah agak panas sedikit namun bolehlah dilihat kepada pesakit itu sama ada kanak-kanak atau yang sudah dewasa.Gosok juga daun jarak yang sudah direbus itu pada badan pesakit.Lakukan selama 3 hari berturut-turut.

19) Menghilangkan bekas kurap di badan
- Bakar kulit kerang sebanyak 12 biji selama 20 minit.Bila kulit kerang itu terbakar jiruslah dengan air panas mendidih.Kulit kerang yang lumat ditumbuk dicampurkan dengan 1 sudu belerang kuning.Biarkan 2 ramuan itu sebati selama 1 jam dan campurkan pula dengan setengah cawan minyak tanah.Sapukan ramuan itu ke bekas kurap.

20) Menghilangkan bau ketiak
- Campurkan hampas tea dengan sedikit air garam sapukan pada ketiak dan biarkan beberapa minit kemudian basuh dengan air hangat atau air sejuk.Lakukan secara kerap setiap hari.

21) Ubat panau
- Daun gelenggang dicampurkan dengan kapur lalu digosok pada badan yang terkena panau itu.

22) Menghilangkan parut cacar air
- Ambil segengam beras dan dibersihkan.Ambil 5 helai daun asam jawa dan sebuku kunyit hidup ditumbuk halus bersama-sama beras tadi untuk dijadikan bedak.Pakailah ketika hendak tidur selama seminggu.

23) Gatal-gatal malam
- Ambil kelapa muda yang kulitnya masih hijau dan satu gelas madu asli, campurkan kedua-duanya dan minum selama 3 hari berturut-turut.

24) Gatal-gatal pada kemaluan perempuan
- Ambil seikat daun sireh dan direbuskan dengan air biasa.Minum air tersebut setiap kali lepas kencing dan cucilah kemaluan anda dengan air tersebut.

25) Gatal Kulit
- Ramai di kalangan kita yang mengalami gatal-gatal di bahagian kemaluan terutamanya orang perempuan.Anda mungkin berasa malu hendak berjumpa dengan doktor.Sakit ini tidaklah teruk sangat tetapi mendatangkan rasa kurang senang kepada mereka yang menghidapinya.Sakit ini boleh diatasi dengan menggunakan daun sireh.Carilah sesikat daun sireh mengikut ukuran sendiri.Daun sireh itu direbus dalam periuk.Biarkanlah di atas dapur sehingga mendidih.Ambil 2 gelas air rebus daun sireh itu untuk diminum pada sebelah pagi dan petang.Sementara air yang lebih atau tinggal dalam periuk pula digunakan untuk mencuci setiap kali selepas membuang air kecil.Jika diamalkan dalam tempoh 2 minggu, rasa gatal itu akan hilang secara beransur-ansur.

26) Menghilangkan Bulu Ketiak
- Ada petua yang tersendiri untuk menghilangkan bulu ketiak daripada tumbuh.Caranya cukup mudah dan bahan-bahannya amat mudah didapati.Apa yang anda perlu cari adalah ibu kunyit dan kapur sireh.Bila ubi kunyit dan sireh telah diperolehi anda dikehendaki mencabut semua bulu ketiak anda.Selepas itu celupkan ubi kunyit ke dalam kapur sireh dan gosoklah pada ketiak anda sehingga rata dalam masa beberapa minit dan kemudian hendaklah dibasuh. Lakukan perkara ini dalam sehari mengikut suka hati anda.Pada gadis yang belum tumbuh bulu bolehlah mencuba cara ini, bagi menghalang bulu ketiak daripada tumbuh.

27) Sakit bahagian buah pinggang
- Ambil sepotong temu lawak yang panjangnya kira-kira 6 cm, kemudian dipotong dan dicuci.Setelah itu direbus dengan menggunakan air bersih kira-kira 4 setengah gelas minuman.Biarkan air itu tinggal kira-kira satu gelas. Bila sudah kering terus disaring dan diminum bersama-sama dengan madu lebah.Ubat itu harus diminum 3 kali sehari, setiap kali diminum kira-kira 3/4 gelas.

28) Sakit siplis
- Ambil lobak putih dalam sekati.Kemudian diparut halus-halus diperah dan diambil patinya.Amalkan berkali-kali segelas untuk 3 kali sehari. Amalkan memakan jering sebagai ulam, kerana zat jering dapat membantu menghilangkan penyakit siflis yang berjangkit itu.

29) Bisa-bisa tulang
- Dapatkan “akar sakit lelaki” sebanyak 3 atau 3 cekak dan direbus selama 2-3 jam kemudian disejukkan dan bolehlah diminum segelas sehari.

30) Lemah jantung dan darah tinggi
- Caranya adalah dengan mencari buah Mahagani yang terdapat merata tempat di semenanjung Malaysia.Buah Mahagani boleh dikunyah mentah-mentah.Sebaiknya makan seulas untuk tempoh seminggu.Insya-Allah,dalam masa 4 minggu anda mengamalkan nya penyakit anda boleh sembuh.

Naz : Tunggu part 2 esok pagi...

28 comments:

joegrimjow said...

bnyak yg ley d cobee

amirul said...

Salam Naz,

tima kasih la naz woiiii...
banyaknya petua ko bleh la aku try nanti...selama ini aku cari ubat2 kat famasi tapi hampeh tak berkesan langsung aku nak cuba petua ko no 8/10/12/13 hihihi...

P/S: Jangan lain yang jadinya berasap aku hehe...

Sulela said...

Kunyit boleh kurangkan rabun mata?...eh, boleh try neh...hehehe

hysMan.. said...

fuyoooo..
dr.Naz bg petua...
cayalah..
baguih3x..
aku nak cuba test yg mane ek??
hehe...

Sulela said...

Man, ko guna petua no.26...hahaha

green said...

petua..peMuda?
heheh

hysMan.. said...

Lela..
no.26??
makkk aiii...tak sanguppp den..
mahei wooo..gwe sayang beb..
itulah harga sejati tahu??
hihikk..
klu iye pon,akak oii bagi ler den yg extrim skit..mcm no 24 ke??
oppsssttt!!!! boleh ke??
ngeee...

Naz said...

joegrimjow...
cuba lah... mana tau menjadik :)

Naz said...

Waalaikumsalam Amirul...
aku ambil petua2 ni dlm kotak email aku. aku sendri x pernah test. kita cuma berikhtiarka bro?? :)

kalo x menjadi, maknanya petua tu x betullah kot...

Naz said...

Lela..
mungkin juga.. kalo dah try, gtahulah hasilnya Lela.. :)

Naz said...

Man..
doktor ayam bolehlah... hahahaha...
ko try test mana2 yg ko berkenan... :)

Naz said...

Lela..
kalo man guna petua 26, akan hilanglah kemachoaan Man... hehehehe...

Naz said...

green..
kalo peMuda, kena masuk umn0 la... hahaha...

Naz said...

Man..
hahahaha... ko ni memang lawak 18sx la Man... sakit rahang aku gelak. Lela, ko tengok Man ni Lela... biasa dia ni... babab krg... ;p

Sulela said...

Man nak guna petua no.24??? :O
Jom Naz, kita buat kat dia ikut petua yang no.24 tu...hahahaha. Nakal ni...;D

Aku tak lalu la nak minum air kunyit... Bia aku pakai spec je la...kekekeke

hysMan.. said...

Naz,
doktor ayam pon doktor juga bro..
asal jgn doktor blakang masjid udah la ye..
hehe..naya je..
aku da try test yg no 24 tapi tak berkesan ler beb..dush!!
aku petik salah no petua ke??
aiyooooo..tersilap pandang lorr..
haha..ya ampunnn....

hysMan.. said...

Lela,
nakal ku juga belajar dr dr.Naz..
ku tidak bersalah..sifu'...
larikkkk....
nape tak pakai contact lense ajo sis??

Sulela said...

Man, ko kene buat pembedahan dulu kalau nak try buat petua no.24 tu...hahaha...caboooootttttt

Malas la pakai contact-lense. Takut tak reti nak jaga sebab ada sorang kawan tu buta sekejap sebab pakai benda tu. Effect habuk, bro...huhuhu

Naz said...

Lela..
jom, tp kita kena pastikan dia kawen dulu... hahaha....

kalo air kunyit sedap boleh gak ko wat 'kunyit time'. ala.. mcm 'tea time' tu... :)

Naz said...

Man..
ko biar betik... ko jng letak sebarangan. nnti lebam bijik mata ko nnti... hahahaha....

hysMan.. said...

lela,
ooo iye ke??
ku ingat nak try test pakai contact lense sbb mata nih da tak bape nak klea 24hours ngadap kompiter..rabun + silau mata..
nak pkai spec 3kali ilang..
huhuhu..

hysMan.. said...

Naz,
hahahahaaa...
lebam mata takpe jgn lebam hati..
parah oiiiiii...
hahaha..
ku snaggupp!!!
kihkihkih

Naz said...

Man.. cuba ko baca petua yg ko petik tu. boleh buat mata ko lebam pesal ko membuatkan si dia lebam hati... hahaha.... ko nak try ker???

hysMan.. said...

no hal laa..boleh juga..
tapi ko cuba la try dulu nnt aku follow..hehee...

Naz said...

tapi saper yg nak aku jadikan bahan experiment aku tu? hahaha...

hysMan.. said...

ehem..ehem...
pada 'si dia' laaa...
sape ye??
hnya ko yg tahu..
hehe

Naz said...

woo.. itu mahayer tu... boleh kena banned dng finas... har3x...

hysMan.. said...

tetttt!!!
hahaa..