Followers

Saturday, April 25, 2009

8 Tips Masakan


1. KESEGARAN SAYUR
Sayuran kalau disimpan didalam peti ais beberapa hari, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikan kesegarannya, rendam sayur tadi didalam air yang dicampur cuka selama beberapa minit. Selain mengembalikan kesegaran, cuka juga akan menghilangkan kotoran pada sayur. InsyaAllah

2. MEMBERSIH KERANG
Mencuci kerang memang susah. Untuk itu, masukkan hampas kelapa bersama kerang didalam besen dan gaul bersama sedikit air. Setelah beberapa ketika, kerang akan bersih memutih. InsyaAllah

3. CUCUR KODOK
Kalau anda inginkan cucur kodok anda lembut setelah dimasak, bancuhlah dengan air suam. Kemudian goreng seperti biasa. Cucur pasti lembut walaupun setelah sejuk. InsyaAllah

4. PERIA
Peria memang pahit. Untuk menghilangkan pahitnya, potong peria dan rendam didalam air berisi garam halus. Setelah lebih kurang 25 minit, sejat dan masaklah peria tadi mengikut resepi anda. InsyaAllah

5. MENGGORENG IKAN
Ketika menggoreng ikan, perap ikan bersama asam gelugur. Kemudian goreng asam gelugur hingga hitam diikuti ikan. Hasilnya, ikan tidak melekat lagi. InsyaAllah

6. MENGGORENG TAHU
Tauhu akan melekat jika digoreng. Taburkan garam halus pada permukaan atas dan bawah tauhu sebelum digoreng. Hasilnya, tauhu tidak melekat lagi. InsyaAllah

7. AYAM TIDAK HANYIR LAGI
Mereka yang gemar makan ayam, pasti tahu cara menghilangkan hanyir. Ayam dipotong dan dibersihkan, diperap beberapa minit dengan garam, asam jawa dan sedikit tepung gandum. Kemudian cuci bersih. Bubuh garam dan kunyit seperti biasa atau ramuan mengikit selera. Hasilnya ayam bertambah garing dan lazat. InsyaAllah

8. NASI HANGIT
Kalau nasi yang kita tanak tu hangit.. jangan buang, membazir.. cuba amalkan antara 3 petua nie..

Pertama:basuh cili kering dalam dua tiga tangkai jangan dipotong.. masukkan terus ke dalam nasi tersebut ,biarkan seketika,InsyaAllah nasi tak berbau..

(P/S: Jangan takut..tak rasa pedas nyer nasi tu..sebab tak dipotong)

Kedua:kalau bau hangitnya tidak terlalu kuat, letakkan garam di atas tudung periuk dan InsyaAllah, takder bau hangit tu..

Ketiga:kalau kat rumah tu ada daun pisang, letakkannya menutupi permukaan atas nasi, biarkan sejenak.InsyaAllah

Naz : Sesekali layan masakan...

29 comments:

amirul said...

Salam Naz,

Sesekali layan memasak ok juge...

Sulela said...

Alaaaa...guna non-stick pan...gerenti takde kes melekat2 lagi...ekekeke

hysMan.. said...

slain utk bersih n memutihkan kerang klu gunakan hampas kelapa tu utk putihkan gigi boleh tak??
heheee..

Redynne™ said...

hysman..

nak putihkn gigi guna arang le..

hehe..

Naz said...

Waalaikumsalam wbt Amirul..
asyik org pompuan jer ke dapur. kalo org lelaki turun ke dapur mesti tergugat org pompuan kan?? hehehe

Naz said...

Lela..
Tu dia, pakar masakan kita kasik tips. aku pun x pernah terpikir.. chewah... ;P

Naz said...

Man..
apa kata ko try dulu. hahahaha....

Naz said...

Redynne..
Ha.. betul tu. tp pelikkan, benda hitam boleh putihkan gigi. fikir2.. :)

hysMan.. said...

taknak aku jadikan diriku sbg bahan eksperimen..nehiii..
ade sesape volenteer nak jadi bahan ujikaji??
ko nak Naz??cuba try test???

Redynne,
oo iye tak ye juga ek..arang!!!
tapi persoalan tetap sama cam bro Naz,camne benda itam boleh putihkn gigi..adekah disebabkan karbon??

Naz said...

Man.. aku pun x rela.. kita buat kat tikus nak??

hysMan.. said...

tikus mondok ke atau mamentik??
no hal ar..

Naz said...

kita pakai hemster. cute sikit...

hysMan.. said...

hamser jangka hayat tak tinggi..
lagipon gigi hamster terlampau kecik..
camne nak beros...???

Naz said...

kalo camtu, kita pakai memerang. besau sikit gigi dia yg 2 btng tu... hehehe

hysMan.. said...

ok gak...nanti aku tangkap..
aku teringat dulu mmber2 aku dok merli aku gigi cam memerang..
hehee...

Naz said...

skrg gigi ko mcm tu lg ker?

hysMan.. said...

ntah..aku pon tak tau..
skrg bese je kot..
hehe...
cuba ko try tgk gambo lirik pilihan kat blog aku tuh,agak2 gigi aku camne??
hehe...
itu zaman msa kecik2 laa..
:)

Naz said...

ok jer. x mcm memerang pun. mungkin masa zaman kanak2 kot? biasalah tu.. ko wat sendiri gambo2 kat lirik lagu tu ke? nice, cantik..

hysMan.. said...

dolu msa kecik2 gigi 2 btg depan aku nih kuat,mmbr2 aku soh bukak kopok2 @ cikedis2 mmg aku ler yg dicari..satu ketika,aku men lari2 aku tersungkur jatuh,gigi tu patah..jadi itu org merli tuu..hehe..

a'ah..aku buat sendiri..
tak la cantik sangt,biasa je Naz..
sikit2 tu aku pandai le godeh..
tp aku paling suka gambo ct tu..
sejuk je kan??cun giler die berlitup..
ahakkzz.. :p

Naz said...

sedey jugak crita pesal gigi ko tu. tp berguna sungguh yer. smpaikan kawan2 ko guna utk bukak plastik cekedis. :)

ct memang cun berlitup. ok la tu, design yg kreatif..

hysMan.. said...

aku menolong bukan aku digunakan ok..lain maksud tu bro..hehee..

klu la die jadik #$@% aku..hehee..
design yg kretif dr otak yg tak bape nak inovatif..ceh..
:)

Naz said...

ok2.. aku salah taip da.. sungguh berguna ex-gigi susu ko tu. hehehe..

x der maknernyer kalau2 bro. dia dah jd milik dato misai. ko dah x der chance dah. kan skrg ramai artis2 yg solo molo lg. ko pilih jer.. nnti aku tolong pinangkan.. cakap sajer..

hysMan.. said...

iye ke???insyaAllah..hehe..

liyana jasmay..aduh gamatnya!!!
boleh ka Naz???

Naz said...

liyana? hmm comei juger. yg tu sesuai utk ko Man. seyes...

hysMan.. said...

tapi beliau pandai berlakon..
tup..tup..blakang aku bermain kayu 10..naya je aku..
taknak aku amek risiko..
hihikk..

Naz said...

tu la pasalnya Man. lg elok kita carik awek2 yg x glamer ni. kita pun x brapi2 nanti... hahaha

hysMan.. said...

betul tu bro..
aku klu dpt biarlah yg sederhana..
budak kg lagi aku suka..
fresh..
kdg2 yg tak chantek lg aku suka..asal hati baek,taklah dikebas org..
insyaAllah..
hehe..

Naz said...

kita tengok saja jodoh ko dng saper... jodoh tu x ke mana... iya tak??

hysMan.. said...

watpe ko nak nengok..
ish..nehii beb..
takleh...nnt ko kebas..
huhu..
coz ko pon available lagi ape..
takoott huhu..