Followers

Sunday, April 26, 2009

Syaitan & Hidung


Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: “Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur.” (riwayat Muslim)

Berikut dipaparkan tulisan kiriman dari seorang teman mengenai hidung sebagai sketsa yang merehatkan minda dan fikiran. Maaf sekiranya paparan ini mungkin menyinggung perasaan sesetengah pihak.Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita atau macam mana bentuknya,kenalah kita ambil tahu sikit.

Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak.Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis,kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata.Malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang. Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan.

Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur.Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya.Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung, tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi. Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita,macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa) Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur.Cara nak membersihkannya, Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,bersihkanlah perlahan-lahan.

Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal, boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam serombong kapal daa. Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat, nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah. Setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing).

Naz : Walaupun dirimu tidak kukenal, tetapi lubang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku

29 comments:

hysMan.. said...

baguih tips lu nih..
baru gwe tau..ahakk..
toche..toche..
lubang idungku kah yg menjadi pujaanmu itew..
wakakakkaaaaa....

~ h a n i m h u s i n ~ said...

ngehngeh..mmg habit ce anem niiii..lalalala~

Naz said...

Man..
Tips ni aku amek dr email aku. bukan aku yg taip.
ya.. lobang hidung mu lah yg menjadi pojaan hatiku...

Naz said...

Anem..
Woo.. terbongkar akhirnya rahsia sulit cik Anem ni.. lalala...

nazz said...

Alahai setan.. pesal la ko tk nak buat rumah kat marikh ker kan ke lagi luas tu... bukan ke baik kalau ko tak usah sesatkan org.. tak delah tuhan murka.. ko ingat ko sesatkan org dan org masuk neraka, ko tak masuk sekali ker?

Naz said...

Nazz..
Setan tetap setan. dia x kira tempat. ntah2 kat marikh sana tu depa dah buat bandaraya. hehehe...

hysMan.. said...

waaa....
takpe nnt gwe poskan hidung gwe yo!!..
ahakkzz..

Naz,kitak udah tau fail sulit Anem..wawiiii...
:p

Naz said...

Man.. ko photostate ajer. kalo bagi yg betul, masalah pulak pernafasan ko nanti..

ya.. kita suda tau fail sulit cik Anem.. hahaha

hysMan.. said...

klu camtu,idung michael jackson ko taknak potostet?? lawo woo..
hehee..

Naz said...

x nak lah.. err. bukan dia dah convert muslim ker?

hysMan.. said...

aku ade dengar die da convert muslim tapi tak sure la..takde sumber sahih..
ko da penah dengar lagu nasyid die??

Naz said...

blum la Man. aku x tau dia ada nyanyi nasyid. seyes ker bro??

hysMan.. said...

bukan nasyid bro tapi lagu berbntuk islamic laa..aku tak sure..
opismate aku ckp mmg sore die tapi ade org ckp itu sore penyanyi kulit itam yg laen..
ntah geng,aku pon tak tau,,nnt aku share dlm n3 aku..
itu pon klu ko nak ler..
:)

Naz said...

ooo.. ye ker? harap2 mj yg nyanyi. ala, hapdet sajer. aku nak juga dngr lagu Islamic dia mcm mana..

hysMan.. said...

so slow lagu mj die..
little arabic sentence..
but not so fluence ler..
nnt klu ade kesempatan aku haplod..
oraitt..

Naz said...

ok.. aku tungguuuu...

skg mj betul2 muslim ker? maksud aku cara hidup dia?

hysMan.. said...

aku rasa lepas kes liwat die dgn budak tu baru die convert kot..
b4 dis takde dengo pon..
maybe abgnye yg tarik die kot..
dr pengetahuan aku,abg die mmg islam kan???

Naz said...

ooo.. gitu yer..
abg dia dah convert juga yer? tu pun aku x tau. ish... ketinggalan sungguh aku ni...

hysMan.. said...

mana nyer ko nak tau..
kat kpale hang biz..biz..biz..
hehee..
aku agak je kot..

Naz said...

mungkin juga.. maklumlah gwa x der gaji bulan2 mcm ko. kalo x der biz, maka terpaksalah aku teguk air sejuk jer...

~ h a n i m h u s i n ~ said...

xla sulit mana...hahaha

Naz said...

Anem..
apa yg sulit? rahsia sulit kerajaan ANEMONI ker?

hysMan.. said...

tapi ko skali dapat gaji maunya mampu beli sebijik umah bangalow..
kan..kan??

Naz said...

Man.. harap2 masin mulut ko tu... :)

hysMan.. said...

aminn..
aku insan yg lemah akan sentiasa mendoakan kebahagiaan org sekeliling aku...
insyaAllah..ko boleh Naz..
oraitt..
fightin'..

Naz said...

Alhamdulillah, aku rasa terharu..

aku juga sama mcm ko, mendoakan yg terbaik utk org2 sekeliling dan di luar kawasan aku.. sama2 kita harapkan sesuatu yg baik dr Allah SWT..

hysMan.. said...

insyaAllah...
kita doakan org,doa tu akan kembali pada kita juga..
jadik,jgn segan utk mendoakan org..
:p

Naz said...

Ya... x rugipun kita saling doa mendoakan kesejahteraan org lain... :)

aku suka ayat ko tu...

hysMan.. said...

aku pinjam dari ayat ko..
hehe