Followers

Monday, April 20, 2009

Misteri Matematik


Ah Chin
Ah Chin miskin. Die takde duit.
Die nak beli baju yang berharga rm50.
Die pinjam kat kawan A rm25 dan die pinjam kat kawan B rm25
so die pegi la nak beli baju tu.
masa die pegi. die tgk baju tu sale. harga turun. baju tu skarang berharga rm45.
die bayar then die dapat baki rm5.
die bagi kawan A rm1 dan die bagi kawan B rm1.
die tinggal rm3.
die hutang kawan A rm24 dan die hutang kawan B rm24.
so die hutang rm48.
die ade rm3 skarang.
rm48+rm3= rm51
kenapa boleh ade rm51? sedangkan die pinjam rm50.?

Abu
Abu miskin. Die takde duit.
Die nak beli baju yang berharga rm50.
Die pinjam kat kawan A rm25 dan die pinjam kat kawan B rm25
so die pegi la nak beli baju tu.
masa die pegi. die tgk baju tu sale. harga turun. baju tu skarang berharga rm44.
die bayar then die dapat baki rm6.
die bagi kawan A rm2 dan die bagi kawan B rm2.
die tinggal rm2.
die hutang kawan A rm23 dan die hutang kawan B rm23.
so die hutang rm46.
die ade rm2 skarang.
rm46+rm2= rm48
mana lagi rm2?

Rama
Rama miskin. Die takde duit.
Die nak beli baju yang berharga rm50.
Die pinjam kat kawan A rm25 dan die pinjam kat kawan B rm25
so die pegi la nak beli baju tu.
masa die pegi. die tgk baju tu sale. harga turun. baju tu skarang berharga rm47.
die bayar then die dapat baki rm3.
die bagi kawan A rm1 dan die bagi kawan B rm1.
die tinggal rm1.
die hutang kawan A rm24 dan die hutang kawan B rm24.
so die hutang rm48.
die ade rm1 skarang.
rm48+rm1= rm49

kenapa jumlah duit dia jadi rm49? Ke mana hilang rm1?

Naz : Hehehe kenapa kita tak penah terpikir selama ni??!!

20 comments:

Sulela said...

Uishhhh...kalau guna cara Ah Chin tu, kita boleh untung RM1 la ek? Errrr...aku dah pening...huhuhu

nazz said...

huih.. aku tgh banyak keje skrg nih... makin penin aku dibuatnyer.. huk huk

hysMan.. said...

ini disebabkan terdapat perpuluhan yg telah dibundarkan pada angka tu..so yg kita guna juz angka bulat jadik itu la pasal benda ni boleh terjadik..
pepandai je aku..
logik aqli..
:p

amirul said...

Salam Naz,

ponin den...:)

Naz said...

Lela..
Aku juga dah pening seperti mu... mcm boleh wat untung jer cara tu..

Naz said...

nazz..
ni la senam otak namanya.. hehehe..

Naz said...

Man..
Iyeker? dlm kes ni mana pakai pembundaran.. memandai jer hang.. hehehe..

Naz said...

Waalaikumsalam wbt Amirul..
Semua org dah pening sama mcm hang, termasuk aku skali...

hysMan.. said...

Dulu lect aku penah tanya kitorang soklan mcm nih,kitorang penah cuba jawab majoriti yg jawab sebab angkanya perpuluhan yg terselindung dan terdapat angka ganjil pada harga barangan..
ntah aku lupa ler.hehe..
nnt aku kaji balik..

Naz said...

lg aku fening.. dah la soklan n3 ni aku dah fening dah... hahaha... kaji, jng x kaji beb...

hysMan.. said...

org terer mcm ko cakap penig,aku lagi ler yg tak seberapa nih lagi dok poneng..dush!!
takpe la terbatal niat ku utk megkaji..
shut..

FiNa said...

aku tau nape..
tapi terlalu panjang untuk di jawab..
kalo aku jawab gak, nnti ko lg pening..

Naz said...

Fina..
Semakin sibuk yer.. :)
kasi la sebabnya utk misteri maths ni. kalo student mcm ko mesti jawapannya masuk akalkan?? kitorang dah fening dah...

Naz said...

Man..
Aku terrer.. jauh panggang dr api.. tp kalo tau rahsianya best jugak. boleh buat untung.. hehehehe

hysMan.. said...

aik??amek kesempatan nmpak??
hahaa..
:p

Naz said...

Man.. dah terlanjur tu.. apa salahnya menyelam sambil minum dan buang air.. hahahha..

hysMan.. said...

hahahaaa...
buang air takleh handle...
beso kecik??

Naz said...

dua2 skali pun boleh. yg kecik 20sen.. yg beso 50 sen.. hahaha

hysMan.. said...

fuyoooo...yg beso manyak mahal wooo...takpelah gwa pilih kecik ajo..

naDDy said...

ermmmm...hairan bin ajaib...pelik binti musykil...